-> #26
Jeg tror det hjælper lige så lidt. Jeg kan da huske i slutningen af 90'erne, da der var rigtig meget fokus på sikker sex, narko og alkohol. Tro mig. Man bliver lidt "træt af", at høre på messende politibetjente der står med en klump "hash". HIV-smittede, narkomaner og alkoholikere der står og siger: "Lad være med at...". Det er bare endnu en stor suppe af folk der bare vil rette de unge ind.
Det eneste man kan gøre er at informere og vejlede. De unge skal nok selv finde ud af at komme til tingene. Og hvis man ikke har den basale viden, kan det nemt ende galt.
Jeg tror bare, at tingene er så komplekse, at man ikke kan forstå hvad det er der sker. Mht. alkohol, så burde de fleste forældre at afsætte en weekend eller en fredag, hvor man sætter sig ned med ungen og hælder øl på, indtil barnet skal ud og knække sig (groft skitseret). De fleste jeg kender, som er jævnaldrende, der har et fornuftigt forhold til alkohol, har prøvet noget lign.
Nu siger jeg jo ikke, at forældrene skal sætte sig ned og rulle en joint eller hjælpe med ungens første fix. Men man bør derimod snakke med børnene/de unge, som de nu en gang er. Unge mennesker. Man kan ikke holde øje med dem altid og hvis det er hvad man ønsker, så gør man dem en bjørnetjeneste. Jeg kender da flere, som ikke har "fået lov" til de samme ting som vi andre, og de er nu i starten af 20'erne, og skal lære at håndtere alkohol, fester osv.
På sin vis, så tror jeg sgu det er sundt nok, at vi lader de unge drikke fra en relativt tidlig alder - især sat i relief til landets alkoholkultur. Det bedste vi kan gøre er, at fortælle dem om konsekvenserne og måske hjælpe dem lidt på vej. Lidt alá da man lærte at cykle eller køre bil. Med en erfaren voksen ved siden, bør det ikke gå helt galt.
Bare fri os/dem for flere trafikofre, narkomaner, politifolk osv. Det er forældrene der bør kende sine børn, og det burde i første instans også være forældrene der opdragede sine børn. Ikke en eller anden ukendt mand/kvinde på en scene i skolen. Så tager man det ikke seriøst. Det er pissesvært at informere unge mennesker på dén måde.