Vil USA splittes?

Hyggehjørnet d.  15. april. 2008, skrevet af Razbojnik
Vist: 467 gange.

Razbojnik

Elitebruger
Tilføjet:
15-04-2008 18:19:35
Svar/Indlæg:
459/45
Heya..

Jeg har gennem længere tid gået og funderet over noget..
Det er om USA som vi kender den i dag, ville kunne splittes i den nærmeste fremtid?
-Med splittelse mener jeg stater der erklære sig afhængige osv (fredeligt)..

Tror nemlig personligt at stater med svær-industri og hvor USA's financielle magt ligger, har den tendens til at tro at det er dem der forsørger resten af landet. Dvs sydstaterne samt staterne i midten af landet...
Dette problem er blevet klart mere synlig nu, med USA på vej mod en økonomisk krise...

USA er efter min mening heller ikke rigtig demokratisk, som vi kender det. Der findes kun 2 partier (demokraterne og republikanerne) og de bruger fuldstændig idiotiske måde at vælge på, hvor der er staterne og ikk det enkelte individ der afgøre hvem den næste præsident er..

Nogle politiske analytikere (spørg ikk om kilde, ka ikk finde dem mere) siger at hver eneste præsident skal starte en krig for at fjerne opmærksomheden fra de indrigs politiske og sociale problemer, til udlandet og andre områder...

Ville sådan et scenarie være mulig? ville det ske i den nærmeste fremtid?
Goaguy

Elitebruger
Tilføjet:
15-04-2008 18:37:26
Svar/Indlæg:
3410/199
Jeg tror slet slet ikke på det. Amerikanerne har en meget stor følelse af fællesskab, så vidt jeg ved. Det er trods alt ikke os, der hver dag i skolen skal stå og fremsige en eller anden frase - det er dem.

micma18

Elitebruger
Tilføjet:
15-04-2008 18:52:14
Svar/Indlæg:
4120/115
Det kan jo godt virke lidt bekymrene engang imellem... Men den krise de (vi) går igennem nu, det er altså noget vi har overlevet før! 😉
Og når de nu næste gang får en lidt mere realistisk præsident, mon så ikke der kommer lidt mere tro på nationen? (de er jo nogenlunde 100 x så meget nationalister end vi er...)

Når nu aktierne er faldet tilstrækkeligt, så skal der sku nok være nogle udlændinge, eller nogle med anden valuta, der køber op, og så eksplodere aktiemarkedet. (Og det er måske nok mere foruroligende end det der sker nu) Men det har altid og vil altid bølge op og ned, og engang imellem så dykker den jo bare mere end normalt.

Tror roligt du kan gå ned og veksle hele din opsparing til $ og så vente et par år, og gøre en god fortjeneste 😉

lumske

Elitebruger
Tilføjet:
15-04-2008 20:03:36
Svar/Indlæg:
3485/76
altså, sidste gang der var nogen der prøvede at løsrive sig "fredeligt" i usa, blev der rimelig meget åbenkrig mellem nord og sydstaterne. så nej tror jeg ikke, ville bare være borgerkrigen om igen.

og lgie en ting mere værd at bide mærke i. alle steder i verden, arbejder statsleder mod at danne fællesskaber og alliancer, der er ingen der tænker på at stå alene. en fritstående nation i dag, er voldsomt hæmmet af diverse tolde fra de forskellige unioner. såååååh igen, nej tror jeg ikke 🙂

Kirsby

Superbruger
Tilføjet:
15-04-2008 20:09:00
Svar/Indlæg:
1214/62
#0 Der er faktisk flere partier end de 2 så lav lige noget mere research næste gang ikke 😛 Men det er bare de 2 partier som har flest penge og fleste støtter, så de er de eneste man hører om. F.eks. har der været laaangt flere præsident kandidater end dem fra de 2 partier.

Og nej jeg tror det ikke, som #1 siger har de en stærk national følelse, og hvis det endelig skulle ske, ville det udløse en borgerkrig som de stater ville tabe!

List

Superbruger
Tilføjet:
15-04-2008 20:27:49
Svar/Indlæg:
282/14
Det der USA... jeg gir det højest 2 år 😉

JensK

Superbruger
Tilføjet:
15-04-2008 21:28:12
Svar/Indlæg:
452/80
Det vil aldrig ske.. Jeg tror simpelthen ikke på at amerikanerne, der har så kæmpe en fællesfølelse (lige bortset fra texas :P ) ville løsrive sig fra hinanden.. Den økonomiske "krise" er egentlig meget naturlig.. Efter en periode med højkonjunktur, skal der være en periode med lavkonjunktur, ellers bliver inflationen alt alt ALT for høj... ^.^ Det er også det man kan se, ved de rentedyk de har lavet, selvom det økonomisk nok egentlig er det modsatte man burde gøre...

De har jo desuden også brugt en anseeligt beløb på krigsførelse de sidste mange år.. det kan efterhånden også mærkes i pengekassen... Til sidst er der den stigende oliepris og økonomisk pres fra Kina.. USA har det ikke nemt lige pt, men at stater ligefrem løsriver sig, sker ikke pga. lidt knas i økonomien!

Razbojnik

Elitebruger
Tilføjet:
16-04-2008 15:14:19
Svar/Indlæg:
459/45
Økonomien ville kun være en faktor..
Der er stadigvæk STOR forskel på de sydlige og nordlige stater f.eks.
Fattigdom, ulighed, kriminalitet og korruption måske, har også stor indflydelse..

lumske

Elitebruger
Tilføjet:
16-04-2008 21:44:25
Svar/Indlæg:
3485/76
#7 men SLET SLET ikke nok indflydelse. det sker altså ikke, de sydstater lærte deres lektie sidste gang de ville være selvstændige.

micma18

Elitebruger
Tilføjet:
25-04-2008 20:50:44
Svar/Indlæg:
4120/115
Har lige været der over de sidste 10 dage, og det eneste de snakker om, det er paven, og fødevarepriserne, som de nu har opdaget også får indflydelse på deres egne butikshylder...

De ved godt at økonomien har det dårligt, og boligpriserner er faldet mere en 12% på et år.
Men der er mere snak om deres dårlige økonomi DK end der er i USA... Så det siger måske lidt om hvad de går mest op i 😉 Nok ikke lige et nationalt kokursbo, lige foreløbigt.

Sawicki2

Overclocker
Tilføjet:
25-04-2008 23:25:50
Svar/Indlæg:
430/44
hvis du er meget interesseret i det, så se den her dokumentarfilm www.zeitgeistmovie.com den fortæller om en teori, i hvilken USA (Bush regeringen) i længere tid har planlagt at sænke USD værdi med vilje, for på den måde at sænke befolkningnes troværdighed til valutaen, for så at skabe en ny valuta, som skal hedde Amero, hvilket vil betyde en sammenlægning af USA, Mexico og Canada. for at skabe en stærk modpart til for EU, det asiatiske fællesforbund, samt det afrikanske fællesforbund. det kan godt være det lyder helt absurd, men se den film, og du vil få et helt andet syn på USA. det skal også lige nævnes at da jeg hørte dette for førse gang på mit Globalization studie på handelshøjskolen i Århus, så troede jeg ikke på det, fordi det virker jo fuldstændigt grotesk. men efter at have set den her film blev jeg meget overrasket.

micma18

Elitebruger
Tilføjet:
26-04-2008 13:11:38
Svar/Indlæg:
4120/115
Nu er det jo bare sådan at Bush er på vej ud... til fordel for en demokrat, så han er sku lidt sent ude, hvis det var tilfældet 😉 Tror sku heller ikke de vil køre deres økonomi i bund, for at lokke andre nationer med i sådan en forening. (Og jeg forstår heller ikke helt hvorfor, for USA er netop sådan en forening)

Lars_hjort

Elitebruger
Tilføjet:
26-04-2008 13:14:46
Svar/Indlæg:
1900/33
#11 Nu er det jo ikke sikkert det bliver en demokrat 😉

/Lars

Mathis77

Elitebruger
Tilføjet:
26-04-2008 14:04:09
Svar/Indlæg:
6293/359
#10 yeps...zeitgeist FTW 🙂 især de første 20min er legendarisk godt

OT eller NOT: http://www.youtube.com/watch?v... HAR amerikanerne et eller andet de skal nå før dette??

og hvorfor går intels roadmap kun til 2012??

BWS

Overclocker
Tilføjet:
26-04-2008 15:00:57
Svar/Indlæg:
146/16
#13 ja og så når vi går ind i år 2013, så finder de lige pludselig ud af at "de havde regnet forkert" og det er nu i virkeligheden år 2015 f.eks. !!! :D

ej sådan noget fis giver jeg sq ikke meget for ....

Mathis77

Elitebruger
Tilføjet:
26-04-2008 15:08:23
Svar/Indlæg:
6293/359
#14 ja men det folkefærd er så selvhøjtidelige og alt for religiøse i deres hoveder. Respekt for at de har så meget tro på det de gør, men det er da gået hen og blevet hollywood det hele...

Som efter tsunamien i 2004 ser man i nyhederne: USA har genoptaget deres gamle rumprojekt og at det nu er: "Race against time"

ja jeg tror heller ikke der sker noget som helst. Har en ide om at, der er en masse fanatikere som sejler eller svømmer ud til en okult ø og kigger op mod himmelen d. 21.dec 2012 og så sker der NADA... hehe

men et er, at den store Maya-cyklus ender der og at mange planeter i solsystemet vil stå på en lang linje og at solsystemets vinkel i galaxen bliver lig nul osv. mange mange ting falder samtidigt. Derfor har de netop sat denne dato. Datoen i sig selv kunne jo sagtens have været 2013 eller 15, men det er ikke DER de ting sker, så derfor er det IKKE denne dato.. sådan kan og skal man vel se på det..

nå nok OT herfra... 😲