-> #47
DX8 er helt tilbage fra de gamle XP dage, DX9 kom vistnok hen imod slutningen af 2002, det første "ægte" DX9 spil, var 'Far Cry' som kom i 2004. Selv efter dét, gik der længe inden vi så en "flod" af 'ægte' DX9 titler. Sågar 'Half-Life 2' var en "lappet"-DX9 titel. 'Doom 3', 'Splinter Cell' og jeg kunne blive ved.
En anden grund til at spilprogrammørerne er sure på DX10 er netop fraværet af OpenGL, hvilket er et strategisk træk fra Microsofts side. Det tvinger spiludviklerne til at gøre en af to ting:
1: Udgive deres titler DirectX-exclusive.
2: Udgive deres titler DirectX og OpenGL (Mac-folket).
At du, som slutbruger, kun ser toppen af kransekagen, betyder jo ikke nødvendigvis, at bunden også ligner lort. Tro mig. Når først vi ser 'ægte' DX10 titler, så vil du komme til at æde dine ord i dig igen. Nu skal jeg ikke sidde og lege selvfed, da jeg ikke selv er programmør eller har den store tekniske viden. Hvad jeg derimod har, er en ven, som tilfældigvis er en afsindig dygtig programmør og god til at forklare ting. Han studerer datalogi og er i gang med at specialisere sig inden for 'game development'. Han elsker Linux, hader Microsoft, han elsker OpenGL, hader DirectX. Han hader monopoler, men elsker Coca-Cola. Han elsker OpenSource (og andre gratis "ting"), men betaler gerne kr. 150,- for en flaske vin.
Long story short, han er lidt af en sær snegl 😀
Anyways. Ham og jeg, har haft nogle særdeles lærerige samtaler (for vores begges vedkommende) og en yderligere introduktion til DX10 beviste for mig, at det er spilprogrammørerne der har sovet i timen. CryTek har med 'Crysis', som de gjorde med 'Far Cry', bevist, at de er klar til at 'lede vej'. Jeg kan tydeligt huske da 'FarCry' kom ud, hvordan folk pev over, at spillet var slamkodet, systemkravene var utilgivelige og det krævede et "mirakel af en computer" for at køre det flydende. De følgende år blev systemerne kraftigere og spilprogrammørerne lærte at optimere.
Det er netop dér vi er nu med DX10, og at skyde skylden på M$ og DX10 ville være en lige så stor fejl, som at skyde skylden på DX9 i sin tid. Der var jo også lydproblemer da vi gik til DX9, (jeg havde et Audigdy 2, så vidt jeg husker) der keglede fuldstændig, men dengang fik Creative nosset sig sammen og rettet fejlen.
Nu gider Creative ikke at gøre noget ved det selv, og skyder derfor skylden på den geniale API, da det jo er "det nemmeste at gøre".
Det handler i bund og grund om, at spilprogrammørerne ofte er ligesom de fleste af Vista-skeptikerne herinde. De trækker i langdrag og er med til at bremse udviklingen. Ikke fordi jeg gerne vil have nyt hardware hver 4. måned, men det ville da være rart med en gnidningsfri overgangsfase, for en gangs skyld.
Apple og deres programmører har fattet idéen, hvorfor resten af Verden ikke kan gøre det samme, er mig en evig kilde til frustration. Og det siger jeg ikke bare for at lyde bedrevidende og overlegen, det irriterer mig bare grænseløst. Forskellene er så forsvindende få. Når det er Mac OS, så hilser man nye tiltage velkomne og accepterer de fejl og mangler der senere bliver rettet. Når det er Windows, så skal der bare bashes for hårdt.
Lige for at sætte en streg under min pointe: Min Vista har crashet færre gange, end min datalogistuderende vens computer og han kører med Linux.
He he. Jeg skal til fødselsdag hos min svorger. Det er total nørdfest. Der er burger, lasagne, cola og øl. Som underholdning? LAN? Nej... 800 minutters 'Star Wars'. Så bliver det sgu ikke bedre 😀 Nåjo... min kæreste skal også være med 😎 🤣 😛