raid-0 problem

Bundkort / CPU d.  20. april. 2008, skrevet af gabbadoo
Vist: 480 gange.

gabbadoo

Elitebruger
Tilføjet:
20-04-2008 05:49:24
Svar/Indlæg:
3065/208
Har et problem med mine 2stk. WD3200YS diske jeg hidtil har kørt i raid-0 på mit ASUS P5N32-E Sli Plus bundkort (nforce650i/nforce570). De valgte den ene dag at droppe mit raid, og efterfølgende har det været umuligt at boote på både mit ATA XP drev og min XP CD, sålænge raid har været aktiveret.

Begge diske virker dog når de ikke er sat i raid-0, og de er nu blevet low-level formaterede (fyldt med 0'er af WDC's eget tool) - der røg en del data :'-(

Jeg har prøvet at aktivere raid på både 1.0,1.1 - 2.0,2.1 og 3.0,3.1 og endda på tværs, på 1.1 & 2.0 fx. - men uden held.

Raid bios'en siger iøvrigt at diskene sidder på 3.0 og 3.1 uanset hvor diskene sidder, så det er umuligt at sætte raid-0 op. Når den når til at boote efter POST, er der blot en blinkende markør øverst i venstre hjørne, intet sker, og ctrl-alt-delete virker ikke - så der er ingen respons.

Jeg har prøvet den hårde cmos-reset, at gå tilbage til en gammel 0805 bios (0901 of 1002 fixer hhv. X-Fi kompatabilitet og Wolfdale support - så de er ikke relevante) - men det ændrer intet i raid-bios'en.

Som sagt, har jeg prøvet alt med hensyn til cmos-reset etc., så det er ikke OC der er skyld i lortet ikke virker.

Hvad gør jeg?
animal-mik

Elitebruger
Tilføjet:
20-04-2008 07:15:01
Svar/Indlæg:
908/160
lyder som om den husker på dit gamle raid
har du prøvet om du kan "slette" raided inde i bios - nu du aligevel har formatteret data.
havde selv samme blinkende curser i venstre hjørne .- efter 30-60 sekunder fortæller
den mig at jeg ikke har et bootatble devise (975xbx2 mobo)

det var rækkefølgen tingene var sat op at boote i som var forkert
som det stod til native/legacy/raid/ og hvad first boote device var.

gabbadoo

Elitebruger
Tilføjet:
20-04-2008 07:51:13
Svar/Indlæg:
3065/208
Default boot-order er hos mig:

[Removable] [Cdom] [Harddrive]

Det ændrer jeg som regel til:

[Harddisk] [Cdrom] [removable]

Jeg trykker så F8 under POST for at vælge at boote på XP cd'en fx når det skal installeres.

Jeg kender godt til at raid først skal aktiveres i Bios, så i Raid-bios'en, hvorefter Bios'en skal sættes til at boote på - i mit tilfælde - "nvidia stripe", men den blinkende cursor fortsatte - en enkelt gang rebootede den efter 1 minuts tid.

Det er dog lykkedes mig at få raid-0 til at køre igen.

Jeg byttede om på master og slave disken, således at den der før var på 1.0 nu er på 3.1 og 1.1 nu på 3.0 - det betyder jo intet når der ikke er noget data på array.

Så raid-0 kører pt. på 3.0 og 3.1 🙂

fatter dog ikke hvorfor det pludseligt gik galt, har dog læst at andre har haft problemer med raid og nforce6 chipsets (navnligt nforce 590 og 570 som southbridge) og samtidig har jeg læst at Western Digital har haft problemer med at raid efter nogen tid droppede på deres SATA2 RE serie, WD1600YS, WD2500YS, WD4000YS og WD5000YS. Mit drev, WD3200YS (samme serie!) tilbyder de dog ingen firmware opdatering til, så jeg ved ikke om jeg er en af få med samme problem, eller om det skyldes min Nforce 570 Southbridge.

Håber bare det ikke dropper igen.