ubuntu 8.04 eller vista ??

Software d.  26. april. 2008, skrevet af Brydebøl
Vist: 496 gange.

Brydebøl

Overclocker
Tilføjet:
26-04-2008 21:21:38
Svar/Indlæg:
172/137

Er der nogle der har prøvet det nye ubuntu 8.04?? Vil det være en bedre ide at smide i sin maskine end vista eller vil man ikke kunne sammenligne to styresystemer ?
rtl8dk

Overclocker
Tilføjet:
26-04-2008 22:21:20
Svar/Indlæg:
3/0
Man kan godt sammenligne Windows og Linux.

Windows er god til spil og de fleste programmer findes kun til Windows.

Linux er mange gange mere sikker end windows, og Linux kan bedre udnytte computeren, f.eks. bliver min bærbar 5 til 10 grader kolder i Linux end Windows, og det er ikke fordi CPU'en bliver bruge mindre, tvært imod.

Hvis det skulle være, kunne man have Windows og Linux på computeren på samme tid, man skal bare have installert windows først. Jeg har set på nettet, at nogle af ubuntu folkne har lavet et program, som gør at man kan installer den i windows, så når computeren starter skal man vælge mellem ubuntu eller windows.

Eskimow

Overclocker
Tilføjet:
26-04-2008 23:29:05
Svar/Indlæg:
431/38
Windows er god til spil?? Nogle linux nørder har checket det, og faktisk kan mange spil køre hurtige emuleret i linux, end de kan køre i vista... endelig hvis det skal være, så synes jeg personligt at Vista er noget dårligt udviklet bras, det kører pænt men bruger afsindigt meget kraft sammenlignet med det "output" det leverer. Jeg ser det ikke som reelt at skifte til ms før de får styr på deres lort 😛

DEVIL_DK

Elitebruger
Tilføjet:
26-04-2008 23:32:21
Svar/Indlæg:
6531/410
nu må du squ stoppe hvis cpuen arbejder mere i linux kan den jo umulig være koldere tror du ikke det er de programmer der bruges til at måle med der ikke måler helt ens ?

Kasseren

Elitebruger
Tilføjet:
27-04-2008 00:03:41
Svar/Indlæg:
1814/48
Jeg vil personligt tro at valget skal stå mellem XP og Ubuntu, da Vista kræver bedre grafik end din computer tilbyder for at føles flydende.

Du kender nok XP, så spørgsmålet er om du har lyst til at anvende Ubuntu og om det kan køre de ting du skal bruge. Den simple løsning er prøv! Installations CD'en fra Ubuntu fungerer nemlig som LiveCD, hvilket betyder at du kan køre Ubuntu fra CD'en og afprøve alle de funktioner du ønsker at anvende(bare husk at Ubuntu bliver en del hurtigere når det er installeret i din vurdering)

Min personlige vurdering af Ubuntu, vurderet ud fra version 7.10 64bit, var at det generelt var en positiv oplevelse. Den stod på ingen måde tilbage for XP udseendesmæssigt og det var ekstremt positivt at se kvaliteten på de mange gratis tilføjelsesprogrammer. Det negative, som gjorde at jeg ikke skiftede permanent, var at jeg med 64bit versionen ikke kunne køre Flash og andre Adobe standarder(der er fungerende programmer for 32bit), at jeg havde et ATi grafikkort(hvilket på det tidspunkt kunne give problemer med de mere imponerende effekter) og at Firefox konstant syntes at kræve opdateringer(selv efter at jeg havde valgt Opera som standardbrowser).

Men jeg vil bestemt anbefale at du prøver Ubuntu 8.04, det værste der kan ske er at du har brugt en CD på et OS du ikke bruger(de er forresten gode til at redde computeren når Windows går i stykker)

cornerrage

Elitebruger
Tilføjet:
27-04-2008 00:09:43
Svar/Indlæg:
3532/303
Jeg sidder faktisk og skal til at rode med noget linux lige pt. Har lige haft kigget kort på Xubuntu, altså ubunto med en anden gui. Med den nye 8.04 kan man installere styresystemet via windows så det kommer ind i tilføj fjern programmer. På den måde kan du meget simpelt vælge at afinstallere det uden de store dikkedare. Nu er jeg ikke så velbefordret i linux endnu og har heller ikke haft så meget tid til at kigge på det, men jeg er meget positivt stemt overfor det. Faktisk tror jeg at det ville være en bedre "standard" maskine hvis man bare skal surfe etc. Spil understøttelsen ved jeg ikke meget om, men kan forestille mig at den ikke er noget nær så god som windows. De spil der virker under linux virker højst sandsyneligt nøjagtigt lige så godt/hurtigt.
Om det, for dig, er en reel substitut for vista skal jeg dog ikke kunne sige. Overvej hvad du bruger din computer til :)

saiot

Elitebruger
Tilføjet:
27-04-2008 07:08:36
Svar/Indlæg:
7111/480
1# Windows er god til spil og de fleste programmer findes kun til Windows.

ja gør de men tilgengel har linux gratis programer til en vær lejlihed og med spil ja man kan køre nolge i wini men det er ikke optimalt vis det ikke er til spil så linux helt klart dog kan man ikke se tv2 sputnik så det skal man være opmærksom på 🙂

Gilbert

Elitebruger
Tilføjet:
27-04-2008 07:32:19
Svar/Indlæg:
4089/252
Hvis man overvejer windows, burde linux slet ikke nævnes, og omvendt. Der er jo en verden til forskel. Hvad me MAC OS? :P

jmose

Moderator
Tilføjet:
27-04-2008 07:42:37
Svar/Indlæg:
3863/538
Har lige netop installeret Xubuntu 8.04 x64 på en maskine. Umiddelbart virker det som et lynhurtigt OS. Jeg har ikke rodet med Java osv. endnu - men hvis det er lige så nemt som på 7.10 får du ikke de store problemer. Den kan klares via pakkehåndtering.

Ellers har jeg kun positivt at sige om det indtil videre..

Men som andre har påpeget. Hvis du har en ordentlig stak spil bør du holde dig til Win. Linux kan køre en del spil efterhånden - men langtfra alle.