Hardware der bør undgås - sticky?

Litteratur d.  26. april. 2008, skrevet af NickKokkedal
Vist: 746 gange.

NickKokkedal

Superbruger
Tilføjet:
26-04-2008 21:27:38
Svar/Indlæg:
2600/84
hey hwt.

jeg fik lige en ide.

Kunne man ikke lave en sticky tråd med en liste over hardware folk bør undgå.
Da disse ting jo ikke lige pludslig bliver obsolete, såsom "det her skal du købe", så tænkte jeg det måske kunne lade sig gøre.

Kom bare til at tænke på det, da jeg inden for den sidste uge har måtte nævne 2-3 gange at NorthQ PSU'er bare ikke er noget værd, og det er så synd for folk der går ud og køber nyt hardware, og så har sådan en enkelt del der kan ødelægge det hele for dem (f.eks. som at riste hele lortet.... martin vr? :P).
tom81

Elitebruger
Tilføjet:
26-04-2008 21:28:53
Svar/Indlæg:
20170/383

så bare fordi at du mener at fx northq er noget lort, så er det noget folk bare skal holde sig langt fra ??

NickKokkedal

Superbruger
Tilføjet:
26-04-2008 21:30:18
Svar/Indlæg:
2600/84

det er jo fact... vi ser da ikke andet end død og ødelæggelse følge northq psuer?

Har selv næsten sprunget min computer i luften med en (som var helt ny) også, så det er skam ikke bare fordi jeg har læst dårligt om dem.

Desuden var det bare et eksempel.

FnaX

Elitebruger
Tilføjet:
26-04-2008 21:41:04
Svar/Indlæg:
4156/111

Jeg har aldrig haft problemer med en NorthQ PSU?

Grunden til at jeg måske ikke ville anbefale dem er fordi de er for dyre i forhold til kvaliteten.

NickKokkedal

Superbruger
Tilføjet:
26-04-2008 21:45:09
Svar/Indlæg:
2600/84
Nej, jeg siger jo heller ikke de springer i luften alle sammen :)
Bare som du selv nævner, er kvalitet/pris forholdet dårligt.

NorthQ PSU'er var bare et eksempel.

Jeg er godt klar over dette kunne udvikle sig til en kæmpe fanboy krig :P

Men altså, hvis i hater så meget på ideen så dropper vi det jo bare 😀

Stubkier

Superbruger
Tilføjet:
26-04-2008 21:55:59
Svar/Indlæg:
339/15
Alle producenter kan jo lave en fejl, så jeg tror bare det vil ende med at alle producenter bliver blacklistet.

Når folk spørger til råds om nyt hardware for de i forvejen altid at vide hvilke problemer folk evt har haft med de ting som der nu engang er valgt.

Mvh Stubkier

Claus35

Elitebruger
Tilføjet:
26-04-2008 22:06:25
Svar/Indlæg:
5410/123
Kan kun anbefale jer at holde jer væk fra "Noname" ramblokke. Nu håber jeg ikke jeg starter en fanboy krig 😛 😀

KlapHat

Superbruger
Tilføjet:
26-04-2008 22:15:52
Svar/Indlæg:
212/109
Og Maxtor harddiske :D

Nu bliver jeg kneppet i dette forum for alle dem som lover Maxtor :P

Cecil73

Overclocker
Tilføjet:
26-04-2008 22:22:22
Svar/Indlæg:
200/49
Maxtor kan jeg skrive under på samt HDD fra IBM... Jeg har ikke andet end haft probs med dem - også når jeg har lavet PC for andre

cineman

Superbruger
Tilføjet:
26-04-2008 22:42:38
Svar/Indlæg:
1297/50
Har en maskine hvor der sidder 3 maxtor og alle 3 laver klikke lyde når pc slukkes 😉 Det tog dem ikke længe om at blive dårlige fra jeg købte dem af, og har da også haft et par andre maxtor diske som gik i stykker rimelige hurtigt.

DEVIL_DK

Elitebruger
Tilføjet:
26-04-2008 22:44:17
Svar/Indlæg:
6531/410
maxtor diske idag er lavet af seagate.

ibm laver ikke diske mere men hitachi har overtaget dem og imo er de ikke bedre.

no name ram LOL du må ikke joke med sådan noget ender squ med en eller anden tror det er et mærke :)

personlig ville jeg ikke sætte northq og chill psuer i min pc.

zalman kølere er noget lort der ikke virker.

msi kan ikke lave bundkort

xfx har enorm dårlig rma service

corsair ram er noget opreklameret skrammel

ATI grafikkort er der ikke andet end bøvel med

nvidia kan ikke lave chipset

Lian li er elendige kabinetter der er alt for dyre

så tror jeg ikke lige jeg har mere 😛

gabbadoo

Elitebruger
Tilføjet:
26-04-2008 22:48:50
Svar/Indlæg:
3065/208
Pis-eksempel med Maxtor harddiske. Vores fælles bevidsthed ang. Maxtor harddiske, har eksisteret i vel over 3 år efterhånden... og alt fordi de engang lavede et par skod-diske ... Diamondmax 10 og 11 ? - der dog var så billige at en helvedes masse købte dem!

Idag er de ejet af Seagate, så at afsværge Maxtor er at gøre det samme ved Seagate, fordi Seagate sku da ikke vil lægge ryg til en offentlig omgang pisk til deres eget selskab!

NorthQ er ikke de værste PSU'er på markedet. Dog skal det nævnes, at specifikationerne skal nærlæses, fordi det kun der vil vise sig - i modsætning til en del andre PSU-producenter, som lyver lystigt ang. specs - at de faktisk ikke lyver angående disse.

Desuden... er det ikke lidt at skyde sig selv i foden - altså som hardware-site - at sige: "det her, det her og det her review, behøver i ikke læse!"?

gabbadoo

Elitebruger
Tilføjet:
26-04-2008 22:49:41
Svar/Indlæg:
3065/208
#10 🤣

Coctail

Elitebruger
Tilføjet:
26-04-2008 23:11:41
Svar/Indlæg:
2353/24
Sjovt at i nævner maxtor og hitachi som dårlige mærker.. Jeg har kørt med mine i over 4½ år uden noget problemer.

Det er korrekt at maxtor "klikker" når den lukker ned, men det har intet at sige.. det er i øverigt min systemdisk.

Jeg mener faktisk at det er umuligt at lave sådan en tråd.. For hvis du ønsker en low-budget pc som hverken skal overclockes eller bruges til andet end spille hjerterfri (no offense), der ikke bruger ret meget strøm, kan en northQ psu måske godt anbefales. Bygger du der imod en highend pc til 15-20k, er northQ nok ikke lige sagen, der skal man nok bruge en Seagate..

gabbadoo

Elitebruger
Tilføjet:
26-04-2008 23:17:07
Svar/Indlæg:
3065/208
GODE strømforsyninger (efter hvad jeg har snust mig frem til):

Etasis (er i øvrigt dem der laver mange af nedenståendes PSU'er)
SeaSonic
Silverstone
PcPower&Cooling
FSP-Group (Fortron)
Corsair

EDIT: Efter at have læst en del reviews, er der ingen tvivl om jeg ville vælge SeaSonic, hvis specifikationerne og priserne er ens.

MaddPirate88

Elitebruger
Tilføjet:
26-04-2008 23:17:23
Svar/Indlæg:
2576/125
Har en gammel diamond 9 disk, som lever på sit 6 år nu. 😉 Ved dog ikke hvor meget deres kvalitet har ændret sig siden. Den larmer dog en del her på det sidste. Dog sidder den i mit gamle system.

DEVIL_DK

Elitebruger
Tilføjet:
26-04-2008 23:23:39
Svar/Indlæg:
6531/410
Når vi på arbejde ser en kunde har købt en hitachi disk sker følgene.

vi bestiller 5 extra

inden vi flytter på diskene

ligger vi skumgummi over det hele

ham der skal flytte disken får fare tillæg der skal gå en mand foran ham med en klokke der ringer så alle kan gøre plads så ham der går med disken ikke skal stoppe pludselig op.

disken sættes i maskinen som det sidste og må kun skrues fast med en plastik skruetrækker.

når den er sat i stiller man maskinen meget for sigtig op tæller til 10 tager en dyb indåndning og tænder maskinen og håber det bedste.

Timozzdk

Elitebruger
Tilføjet:
26-04-2008 23:28:27
Svar/Indlæg:
1636/115
16# Lyder da som om du arbejder på et beskyttet værksted 🤣

Goaguy

Elitebruger
Tilføjet:
26-04-2008 23:43:42
Svar/Indlæg:
3410/199
Haha. Forsdomstråden for vildt.

#14 --> Skriv lige FSP/Fortron source, Enermax og Antec på :yes:

- Asus og Corsair-ram er noget skidt sammen. (Eller også er det bare Corsair).

- Billige PSU'er er roden til ALT ondt. Hold jer fra NorthQ, LC power og hvad de ellers måtte hedde.

- Elixir eller noname-ram. Det er sådan set det samme - hold jer fra det!

- Nvidia laver super grafikchips, men deres chipsets stinker til Intel-bundkort!

- Maxtor-harddiske er kun for dem, der har backup af deres data.

- Bærbare fra Acer er billige - men kvaliteten er virkelig også til rotterne.

gabbadoo

Elitebruger
Tilføjet:
26-04-2008 23:45:33
Svar/Indlæg:
3065/208
#18 Nå ja, FSP Group rykker max! Det er rigtigt 🙂

Hvis man ser på http://ramlist.ath.cx og Corsair, ser det også ud til at Corsair er en af de producenter der bruger flest forskellige IC'er på deres forskellige ram.

FnaX

Elitebruger
Tilføjet:
26-04-2008 23:52:34
Svar/Indlæg:
4156/111

personlig ville jeg ikke sætte northq og chill psuer i min pc.

True

zalman kølere er noget lort der ikke virker.

Instant fail!

msi kan ikke lave bundkort

Instant fail

xfx har enorm dårlig rma service

Dunno, har aldrig købt det mærke 😉

corsair ram er noget opreklameret skrammel

Fail

ATI grafikkort er der ikke andet end bøvel med

Instant fail!

nvidia kan ikke lave chipset

Fail!

Lian li er elendige kabinetter der er alt for dyre

INSTANT fail!

Så fik vi lige det på plads også...

gabbadoo

Elitebruger
Tilføjet:
26-04-2008 23:55:23
Svar/Indlæg:
3065/208
#15 Jeg har Maxtor DiamondMax 9+ 80GB ATA133 ! købt sommer 2003, og den kører skam endnu 🙂 og hvad ydelse angår, lå den - sidst jeg tjekkede - med en gennemsnitlig read-hastighed på lige under 60MB/s, hvilket er ganske fint.

EDIT: Det var så ikke gennemsnittet, men MAX 🤣

Et screenshot:

EDIT:

Ikke for at prale, men der sker jo fremskridt:

#Devastator

Elitebruger
Tilføjet:
27-04-2008 00:08:40
Svar/Indlæg:
1581/5
#17 det er der ingen der er i tvivl om at han gør ;)

men hvorfor skulle man oprette en sticky tråd til dette? det er jo det mest velegnede til soap-boksen jeg længe har set :)

folk har bla. tydeligt et problem med maxtor harddiske - men sjovt nok ser man på rma % hos leverandører der håndterer dem i tusind tal, så er der ikke en højere RMA procent på dem end på andre, dog er de billige, og installeret i rigtigt mange OEM maskiner - så de bliver solgt i et ganske koloenormt antal - og deraf flere der kender nogen der har haft en der døde, eller at man har haft en der døde.

anyways - hw skifter så hurtigt at det ville være spild af resourcer at overhovedet prøve at lave en seriøs version af dette - det folk går efter er hvad der yder bedst til prisen pt. og ikke hvad der var dårligt for 1år siden.

cornerrage

Elitebruger
Tilføjet:
27-04-2008 00:23:28
Svar/Indlæg:
3532/303
Det er jo absurd at lade folk skrige højt om deres måske enestående eksempler på et dårligt produkt og derefter lade masseren skrige højt om en elendig producent til følge.
For lige at skyde lidt, så har jeg haft en IBM disk jeg ingen problemer havde med. Zalman kølere bliver anbefaler i vidt omfang her på siden og har da også selv rodet lidt med dem, ingen problemer der. NorthQ har jeg såmænd også lige installeret i en vens maskine, igen var den fejlfri og tilmed støjsvag.
Corsair ram kan da næppe anses som værende elendige, de brød rekorder på stribe da deres dominator produkt linje udkom.
Til sidst er der også nævnt at Lian-Li kabinetter skulle være arveligt lort. Hvis man har rodet med et LL kabinet og synes det er dårlig kvalitet, så burde man nok lige tjekke om man nu er HELT sikker på at det er Lian-Li og ikke et plagiat...
Nej, sådan en tråd bliver hverken sticky eller taget seriøst :) Det er alt for domineret af engangs oplevelser og forudantagelser, sorry boys 😳

Selas

Elitebruger
Tilføjet:
27-04-2008 01:11:30
Svar/Indlæg:
2845/91
#23 ja helt enig.

Den eneste måde man kan få ordentlige kvalitets oversigter, er ved at lave en statistik over hvor ofte et givent produkt går i stykker, og derefter holde det op imod hvor mange der er blevet solgt. De fleste firmaer har sådanne statistikker men de bliver (altid?) set på som forretninghemmeligheder. Man burde i øvrigt også se på om folk behandler disse ordentligt hvilket jo er umuligt, f.eks. er det dejligt nemt for folk at sige at deres eksterne harddisk bare døde uden videre hvis de bare ikke har tabt den hårdt nok til at der opstod eksterne skader på kabinettet.

Derud over er det svært at generaliserer mærker da de nemt kan have gode og dårlige ting med det mener jeg en billig og en dyr produktlinie, Maxtor har f.eks. deres server harddiske og desktop harddiske, ligesom Phillips og Sony ofte kan lave skod produkter selv om de er kendt som finte mærker. Det fornuftige synes jeg er når de deler deres billige og dyre linier op i et helt andet mærke som f.eks. Asus har gjort med Asrock.

Her har i lige nogle af mine jeg kan finde på på siddende r*v.

SIS = det arveste skod.

ViA også noget skod men så hellere det end SIS.

AMD er udemærket og det er rart de er der så intel har noget konkurrence, men jeg holder mig så vidt muligt til intel. :)

Intel har såmænd også haft deres mandags produkter men nu må man vel generaliserer lidt for ikke at det bliver alt for langt for en normal internet forum tråd.

ATI laver fine grafikkort men deres drivere er typisk bagefter nvidia som også laver fine grafikkort og så kan man diskuttere ydelsen/penge hvilket nogle gange ændrer sig måne for måned, i en uendelighed, selvom nvidia har ligget øverst det sidste års tid intil nu hvor det ser lidt lysere ud for ATI, mons tro nvidia har hvilket på laurbærene? Igen er det dejligt med konkurrence så der ikke er et firma me monopol der bare kan styre det hele ligesom Microsoft storset har haft i LANGT tid efterhånden. Men hvis vi nu forstiller os Macs får overhånden så har de endnu strammere licens regler end Microsoft. (Hov det udviklede sig fra grafikkort til operativsystemer der.)

Jeg har haft en NorthQ PSU som døde kortefter jeg satte den i, og med alt det jeg har hørt andre steder fra og her kan vi vist godt konstaterer at de ikke burde lave strømforsyninger.

Piratos smager bare lækkert. *mums* 😲

Kingston RAM er #1 i min bog men de er satme dyre hvis de skal være hurtige, har holdt mig til ValueRAM som er OK, Samsung er også udemærket.

Wow det blev meget mere end jeg lige havde regnet med... Ups.

Og hey hvis du har en anden mening end mig så er jeg helt OK med det, vi har hver især vores mening ud fra de erfaringer vi selv har foretaget os i vores brug af computere, og hvad vi har hørt fra bekendte. Jeg er helt indforstået med dette men er du? 😎 😉

NickKokkedal

Superbruger
Tilføjet:
27-04-2008 03:25:27
Svar/Indlæg:
2600/84
#23 word up

det var en ringe ide, men konceptet er godt nok :P
Som der blive nævnt har vi bare ikke overblik nok til det.

er lidt træt, godnat Gs

DEVIL_DK

Elitebruger
Tilføjet:
27-04-2008 07:08:01
Svar/Indlæg:
6531/410
hvis man ser på maxtor diske idag burde de være lige så gode som seagate
da de laves af dem nogle af dem er enda 100% seagate diske med maxtor navn.

nej den er ikke på plads du har din mening og jeg har min, jeg ved ikke hvad du laver til hverdag men jeg lever af at samle maskiner og lave dem når de kommer til rma derfor, mener jeg da selv jeg har et rimelig overblik over hvad der er godt og ikke er.

hvad angår lian li kabinetter, jo de er flotte, de er lavet godt, men damn de er inden i designet dårlig, det er noger frygtelig lort at så med IMO altså mange vil være uenig, det er netop det der gør livet vær at leve at vi ikke alle er enige.

hvad angår corsair ram så siger en det er asus der har skylden, min erfaring siger bare noget andet, deres dominator er ok men deres xms er blevet ringe alt for mange fejl på dem.

husk når jeg bedømmer en vare er det ikke kun på om den er flot og om den virker men hvor besværlig den er at arbejde med ogdå.

KlapHat

Superbruger
Tilføjet:
27-04-2008 20:08:55
Svar/Indlæg:
212/109
Men, ja det svinger sku kanon meget..

Jeg har personligt dårlige erfaringer med maxtor.. specielt på arbejdet.. der er satme mange af de externe maxtor diske der dør hurtigt..

Men lad mig fortælle en historie

En dag (pga. jeg var i praktik og fik indkøbspris) købte jeg en kontor pc til min far som jeg selv byggede..

Den bestod af:
Sempron 3300+ (754) (Artic cooling 64 pro under laveste omdrejninger med zalman controller (dvs. 800-1000rpm)
ASROCK K8NF4G-SATA2 (Asrock er jo kendt som noget billig noget)
DiamondMax 10 harddisk på 200gb (Dog modi med en zalman harddiskophæng uden køler så den hænger i 5" plads
1024 kingston ram PC 3200 en blok
Billig liteon dvd brænder i sort og som ide..

Og hele svineriet har kørt og kører vel i gennemsnit 12 timer i døgnet..

og det funker bare :D har aldrig skiftet EN komponent ;P

Så der var min historie med billige dele der holder længe :P

Det er så 2 ½ år gammelt det hele, og undre mig at den harddisk ikke er død endnu ;P

palle

Elitebruger
Tilføjet:
27-04-2008 21:34:36
Svar/Indlæg:
2307/37
Til dem, der er efter Hitachi diske, så kan de jo tage et kig på Storage Reviews reliability database.

F.eks. ved en Hitachi T7K250 fejlede 9 ud af 185 diske indenfor det første år, hvilket svarer til 4,8 %. Det tilsvarende tal for WD Raptor WD1500 er 17 ud af 153 indenfor det første år, hvilket svarer til 11,3 %. Og så kommer det skræmmende tal fra den populære Maxtor DiamondMax 10 250 GB, hvor 44 ud af 205 diske fejlede indenfor det første år, hvilket svarer til 21,4 %. Tallene er heldigvis ikke så slemme for Maxtors fremragende scsi serie, som jeg selv har stor glæde af... 😉

IgIbUu

Elitebruger
Tilføjet:
27-04-2008 22:27:36
Svar/Indlæg:
639/66
Jeg synes det er en fed ide, men der er alt for mange eletriske ting der er en gang lort, til at det er til at skrive dem ned...

måske ville en anden tilgang til listen være bedre, hvis man feks. begyndte med en liste hvor man holder styr på cpu og grafik kort så man feks ikke køber en gammel model når man kan få en nyere der både er bedre og billigere... og måske holde listen opdateret så man feks kan se hvornår 9800gtx bliver et acceptabelt køb når man stiller det op imod feks 8800gt/gts?

og måske en liste over forældede technologier til dem der ikke har styr på om et om et radeon 9800 er bedre end et radeon 3850 feks?

Claus35

Elitebruger
Tilføjet:
27-04-2008 22:58:49
Svar/Indlæg:
5410/123
#10 Har haft både Zalman køler og MSI bundkort og har været rigtigt godt tilfreds og vil klart anbefale det :yes:

Der er sgu ikke mange bundkort til 900 kr. der trækker din quad core op på 520x9 = 4,6 GHz med en vcore på 1,8 der så "dropper" til 1,82 😉

#14 Den bedste PSU du kan få kommer fra Tagan, punktum. 🙂

#23 Yep :yes:

#Alle
Når vi når 100 indlæg i den her tråd, kan vi konkludere én ting. INGEN har lavet et godt produkt 😛 Totalt deprimerende tråd...

Svaage

Superbruger
Tilføjet:
27-04-2008 23:17:31
Svar/Indlæg:
896/29
100 indlæg=100 Meninger konklusion alt elektronik fejler.Men vi har mange gode timer med det :yes:

NickKokkedal

Superbruger
Tilføjet:
28-04-2008 01:21:54
Svar/Indlæg:
2600/84

Det ville du da aldrig kunne konkludere, uanset hvordan du vender og drejer tråden?

Du kunne konkludere at intet firma aldrig har lavet produktionsfejl.

Selas

Elitebruger
Tilføjet:
28-04-2008 02:19:59
Svar/Indlæg:
2845/91
#32 det er tydeligvis en joke se bare hans 😛 smiley.. ❤ 😉

Claus35

Elitebruger
Tilføjet:
28-04-2008 07:30:45
Svar/Indlæg:
5410/123
#33 Mine smillier er bare random, og bør ikke tages seriøst. 🤡

Selas

Elitebruger
Tilføjet:
28-04-2008 10:52:30
Svar/Indlæg:
2845/91

Oh but still.. ligner det en joke ?

#Devastator

Elitebruger
Tilføjet:
28-04-2008 10:59:18
Svar/Indlæg:
1581/5
min indstilling efter mange år med fingrene i maskinen i hw branchen er - man kan ikke købe noget der ikke virker, hvis man overholder standard specifikationer, altså IKKE overclocker, eller bruger ram der ikke er kompatible, så kører det i årevis uden nogensinde at bryde sammen.

Der ER forskel på harddisk RMA, og der ER forskel på psu RMA og et par andre ting, men 95 ud af 100 gange kører der man køber, og bliver ved med det i mange år uden problemer.

nogle folk kan dog ødelægge alt, jeg har stadig ikke forstået hvad det er de gør, men der er nogle personer (også her på siden) der formår at smadre alt de rører ved.