Ny iMac, med potensen på rette sted

Litteratur d.  29. april. 2008, skrevet af NoNig
Vist: 1622 gange.

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
29-04-2008 10:52:08
Svar/Indlæg:
23132/740
... ja ja. Men alligevel. Jeg ville mene, at nu kan Anti-Apple-folket godt holde mund et kvarters tid.

Læs hele nyheden her: http://www.hwt.dk/newsdetails....
CrazyEyes^DK

Elitebruger
Tilføjet:
29-04-2008 11:21:52
Svar/Indlæg:
2388/52
kan man spille spil på den? det har altid været mit helt store spørgsmål.. og hvis man kan, hvilke?

Emillos

Overclocker
Tilføjet:
29-04-2008 11:24:24
Svar/Indlæg:
14079/622
Ja hvis man installerer Windows. :yes:

Men der er naturligvis spil der out-of-the-box er understøttet - navnligt spil der kører i OpenGL - DirectX kan naturligvis ikke køre.
Se spillisten her: http://www.apple.com/games/

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
29-04-2008 11:31:12
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #1

Du har to muligheder for at køre Windowsspil på en Mac: VMware/Parallels eller Bootcamp.

Og de klarer det ganske fint. Søg blot på Youtube efter f.eks. "iMac crysis" el.lign. 🙂

saiot

Elitebruger
Tilføjet:
29-04-2008 11:31:29
Svar/Indlæg:
7111/480
aå er kvartert gået så kan anti apel folkne skrive igen 😉 aj syns appel alver noget super flote ting dog syns jeg altid det er for meget det korster men er jo bare mig der er en nari pen men det er vil lige som b&O desin korster 🙂

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
29-04-2008 11:33:10
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #4

Giv mig blot éet godt eksempel på, hvorfor du synes en Mac er for dyr. Bare et.

1EaR

Elitebruger
Tilføjet:
29-04-2008 11:41:03
Svar/Indlæg:
5750/124
#5 det koster 15k. for en "stationær" computer som kan det samme som en til7-8k...

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
29-04-2008 11:42:09
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #6

Find en computer med samme konfiguration, i den samme pakke, til dén pris. Held og lykke siger jeg bare 😉

Vi kan da lige prøve ad:
Kr. 1.150 - Intel Core 2 Duo E8400 3 GHz / 1333 MHz
Kr. 355 - Kingston ValueRAM 2 x 1 GB (2 GB) - Apples RAM er ECC RAM.
Kr. 520 - Samsung SpinPoint T166 500 GB / 7200 rpm / 16 MB
Kr. 1.000 - Geforce 8800 GS 512 MB DDR3 RAM (Jeg mener det er omkring kr. 1.000,-)
Kr. 3.000 - 24 tomme TFT aktiv matriks / 1920 x 1200 / 0.264 mm / 5 ms

I alt: Kr. 6.000,-

Så mangler vi blot:
- Mus, tastatur
- En strømforsyning
- Bundkort
- Bluetooth
- WLan
- FireWire 400/800
- Optisk drev
- Webcam

Det kan vi godt sige bliver til omkring kr. 3-4.000,- alt efter kvalitet.

Så er vi oppe på kr. 9-10.000,-

De sidste kr. 5-6.000,- går til:
- Få det hele proppet ind i et kabinet på størrelse med en skærm.
- Softwarepakken der følger med.
- Operativsystem, ej at forglemme.
- Teknikerløn, udvikling og markedsføring.

Overordnet set, så synes jeg ikke at kr. 15.000,- er for meget at betale for et kvalitetsprodukt, de færreste gider at sætte sig ind i at forstå.

saiot

Elitebruger
Tilføjet:
29-04-2008 11:46:22
Svar/Indlæg:
7111/480
5# du mener alser man ikke kan fidne en laptop til 10k der kan mere ind en max book ? er jeg næsten 100% på men har dog ikke gide at kige sorry ved godt det er dovent 😉 men vil nu vove at påså man godt kune købe en biliger alm computer der ikke var mac med noget intel 4 kernet til udner de dee tager for en 🙂 men igen det er desin og siger ikke rpisen er ikke er fer så for man betaler for desinet

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
29-04-2008 11:57:42
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #8

Saiot, undskyld mig. Men vil du ikke venligst klappe i, når du udtaler dig om ting du ikke har forstand på? 😐

Du kan ikke finde en laptop der kan det samme som en iMac, som ovenikøbet er billigere. Du glemmer jo software, skærm, webcam osv. koster jo lidt ekstra. Og ja. Selvfølgelig betaler du betaler sgu da for designet. At få det hele pakket ind i et kabinet på størrelse med en fladskærm, er ikke billigt, og kvaliteten er væsentligt bedre end de kr. 5.000,- laptops du finder på tilbud i Bilka, Føtex, Merlin, Fona etc.

Selvfølgelig kan du købe en computer der er billigere. Du kan jo også vælge at købe en Suzuki Alto i stedet for en Mercedes eller Ford Mondeo. Jeg ved i hvert fald godt hvilken af dem jeg synes er fedest at køre i.

Har du prøvet at lege lidt med Mac OS X? 🙂

CoffeeCan

Elitebruger
Tilføjet:
29-04-2008 12:08:47
Svar/Indlæg:
3394/170
Synes Mac er helt fint, det henvender sig bare overhovedet ikke til største delen af HWT.

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
29-04-2008 12:10:13
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #10

Agreed. Men hvis der nu sad et par interesserede og mulige swithcere derude 🙂

CrazyEyes^DK

Elitebruger
Tilføjet:
29-04-2008 12:23:56
Svar/Indlæg:
2388/52
jeg er en af de interesserede og mulige switchere som du hentyder til ;) men det skulle bare være deres nye macbook air :) synes den er vildt fed :P

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
29-04-2008 12:30:18
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #12

Enig. Den er voldlækker... En "bærbar" i ordets reneste betydning. Jeg har været meget i tvivl om det skulle være en MacBook Pro eller en iMac. Det skal helst være en computer med lidt pondus, da jeg mestendels bruger computeren til billedbehandling. Spil er sekundært.

En MacBook Air kunne meget vel komme på tale som en "sekundær" computer.

Assassin

Elitebruger
Tilføjet:
29-04-2008 12:30:46
Svar/Indlæg:
1081/37
#5 De bruger skodkomponeter rated til en levetid på 2-3år, deres service er skod og de kan feks. ikke leve op til den danskekøbelov, hvilket er blandt andet hvorfor flere butikker har valgt at droppe apple helt, ja du kan jo bare prøve at goggle apple sager eller gå ind på forbrugerstyrelsen og tjekke, apples mange fejl og mangler og brud med købeloven.

#8 Sådan noget bullshit at fyre af, køb lige en laptop uden skærm eller software! Ville nok mere sammenligne en apple med en alfa romeo, fint design men kun hvis du har mange penge og vil have et tættere forhold til din mekaniker.

Så klap dog selv i, det er jo tydeligvis dig der er ude i hampen her.

Trueson

Elitebruger
Tilføjet:
29-04-2008 13:05:16
Svar/Indlæg:
638/62
hehe... Jeg vil sammenligne apple med en ny alfa spider, den ser godt ud, har en fed lyd, men er lidt for tung i røven og tildens til understyring hehe...

Hvor en perfekt opsat overclock pc er en ford granada fra 86, blot med 2400 hestekræfter hehe...

Eller hvis man går op i design så kunne den være en Aston Martin DB, igen med 2400 heste = win win, og det til en bilig pris 😎

season88

Elitebruger
Tilføjet:
29-04-2008 14:10:02
Svar/Indlæg:
1221/95
NoNig og jeg har diskuteret MAC vs. PC her for ikke så lang tid siden... Og han fik mig næsten overbevist om at købe en MAC 😛

saiot

Elitebruger
Tilføjet:
29-04-2008 16:00:54
Svar/Indlæg:
7111/480
9# opføre dig lige voksen jeg skrav pent til dig og forvente det samme men det er du måske ikke vosken nok til 😕 jeg mener nu stari hvad du så en gør at en mac er for dyr til hvad den kan og om du ikke gør det ja det er jo ikke mig der køber en men måske dig jeg kan godt kalre andre har en anden mening uden at skrive gramt til dem msåke du en dag også vil kune det 😕

hamderD

Elitebruger
Tilføjet:
29-04-2008 16:05:37
Svar/Indlæg:
7263/260
Mac er et ret lækkert mærke, har aldrig haft en computer fra dem, men har haft et hav af ipod´s. Jeg kunne godt finde på at købe en iMac.

Flanky

Overclocker
Tilføjet:
29-04-2008 16:29:36
Svar/Indlæg:
135/41

Du har tilsyneladende skrevet artiklen. Flot at komme med et så barnligt svar. Lær at leve med at folk har forskellige meninger - som er lige så rigtige som dine.

hamderD

Elitebruger
Tilføjet:
29-04-2008 16:33:02
Svar/Indlæg:
7263/260

Ja det var godt set han havde skrevet den, flot.
Det kan da lige så godt være Allan´s svar der er rigtigt som det er Tobias´s?

Flanky

Overclocker
Tilføjet:
29-04-2008 16:39:39
Svar/Indlæg:
135/41
#20 hamderD

Nu er jeg ikke top-nørd inden for IT eller Comp-hardware. Og som du kan se på mine antal indlæg, er jeg heller ikke den store bruger at svar-funktionen.

Jeg beklager min kommentar, da den tilsyneladende faldt dig stødende for?
At jeg skriver "Du har tilsyneladende skrevet artiklen.", reflekterer blot min forundring over hvordan NoNig, som i mine øjne tit (og nej ingen beviser - skyd mig?) har fremstået meget partisk og indadvendt.

NoNig - det er skam ikke for at kritisere dig generelt - hamderD valgte at kommentere på mit svar, så skyldte hende jo et svar. Det var blot en hentydning til at du måske skulle tænke 2 gange, før du svarer, da du jo tydeligvis har en kæmpe passion for IT og bidrager meget til denne side.

Pvt.P.Nutz

Elitebruger
Tilføjet:
29-04-2008 17:17:24
Svar/Indlæg:
5224/222
#21 Hendeder eller Hamder? 😀

espeholt_jr

Elitebruger
Tilføjet:
29-04-2008 20:39:10
Svar/Indlæg:
2175/186
NoNig, hvorfor sammenligner du iMacs pris til selvbyggeri? Dell kan gøre det billigere ~12, om man så vil give 3000 for bedre design og en mindre pakke er en smagssag. Dertil, skal det siges, at man er nød til at købe Windows licens til iMac'en også... De fleste vil jeg tro, enten vil have parellels eller bootcamp, og så er en licens altså påkrævet. Så den er nærmere 4000 dyrere...

hamderD

Elitebruger
Tilføjet:
29-04-2008 21:01:35
Svar/Indlæg:
7263/260
#21 Jeg læste lige tråden igennem igen, jeg havde misforstået og undskylder.

#22 Er du sjov nu eller hvad? 🤡

NickKokkedal

Superbruger
Tilføjet:
29-04-2008 21:27:28
Svar/Indlæg:
2600/84
i lol'ed :P

Jeg har intet imod mac som produkt, men jeg kunne aldrig finde på at købe en:

1. Design er jeg ligeglad med, stort set
2. Webcam, firewire, bluetooth bruger jeg ikke. Firewire er desuden integreret i de fleste bundkort.
3. Kan godt finde ud af at bygge selv, og derfor er det unødigt at betale teknikerløn osv.
4. Gider ikke OSX, da jeg ikke kan hitte ud af det.

Til dem der står og er clueless på computermarkedet, eller bare vil have noget simpelt, som ikke roder og fylder, er det da et helt udmærket produkt.

#alle
nice hatertråd... hvad sker der for folk man :D

#nonig
intet rettet mod dig overhovedet, brugte bare din liste som udgangspunkt for argumentation.

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
29-04-2008 22:51:04
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #17

Jeg opfører mig skam voksent. Men jeg gider ikke at folk begrunder deres svar med "tror jeg nok", så skal man stå ved det, og ikke komme med tomme postulater. Jeg står ved det jeg skrev i #9. Og dit udgangspunkt hvor du sendte mig et link med div. laptops er jo slet ingen grund til argumentere en billig laptop som replacement for en MacBook, med mindre det er dét specifikke behov den givne bruger har.

-> #19

Det er korrekt. Og jeg ville absolut ikke kalde mig selv for en fanboi eller Mac-wannabe (hvilket jeg jo nok et eller andet sted er). Men folk der siger, at Mac er for dyre i forhold til hvad man får, har ofte ikke sat sig ind i tingene. Og de som har sat sig ind i tingene, vil også have et velbegrundet svar for hvorfor de ikke ville vælge en Mac.

At sige at prisen er den eneste faktor er lidt tamt, for man får rigtig meget for pengene 🙂

-> #21

Hvis du havde mødt mig IRL, ville du ikke kalde mig for "indadvendt" 😀 😛

-> #23

Enig.

-> #25

Og det er også gode argumenter for hvorfor DU ikke ville vælge en Mac 🙂

-> Alle

Jeg er måske kommet til at fremstå lidt som en Mac-fanboi, for hvilket jeg undskylder. Men de fleste der kender mig ved, at jeg hader når folk bare smider om sig med tomme argumenter, uden hold i virkeligheden. At man bare ikke kan lide Mac, er fint nok for mig. Man skal bare ikke komme med dårlige undskyldninger.

De fleste af os ville jo have det på samme måde, hvis en eller anden tosse skrev, at AMD, Intel, ATi eller nVidia var det bedste i Verden 😉

Jeg synes godt om de fleste af Apples produkter, det vil jeg ikke lægge skjul på. Men at slå det hen, "bare fordi", det er et anderledes operativsystem, et andet design eller en anderledes computer, er da lidt dumt.

De fleste der har prøvet at sidde ved Mac OS X i mere end en uge, falder hurtigt ind i rytmen og tankegangen Apples ingeniører har lagt bag GUI'en. Faktisk, så er Mac OS X så åndssvagt nemt at bruge, at de fleste af os hardcore PC folk har svært ved at finde rundt. Vi har en tendens til at gøre tingene sværere end de er.

Nogle af de fedeste features må klart være:
Spotlight
Photobooth (Theatre)
Når man skal slette et program, hiver man det bare ned i papirkurven, og så er det slettet.
Kernen er meget stabil, og det er svært at få en Mac til at crashe.
Alting fungerer fra start af.
iLife '08 pakken indeholder samtlige programmer den almindelige bruger kunne ønske.
- Der er: billedbehandling, videoredigering, garageband og jeg kunne nærmest blive ved.

Alt i alt, så er Mac OS X (og især Leopard) ret gode argumenter for at overveje en Mac. Deres 'TimeMachine'-backup funktion er noget nær det mest geniale jeg har set længe. Det hele kører automatisk og man skal bare tilslutte en ekstern harddisk, så klarer Mac OS X, resten for dig.

Det er klart, at de fleste af os som gerne vil rode lidt, måske ville blive lidt irriteret over den måde som Mac OS X tager os i hånden. Men når det er sagt, så vil dem der roder med lidt "hardcore" hurtigt indse, at terminalen faktisk fungerer udemærket. Dem der kender til Linux burde kunne nikke genkendende til dét.

Jeg kunne godt tænke mig en Mac af flere årsager:
1: Jeg bruger stort set kun min computer til billedbehandling, lektier og internet.
2: Gaming er sekundært, men med de(t) nye 8800 GS er der mulighed for at køre lidt tunge spil.
3: Selv Windows kører bedre på en Mac. Det er svært at forklare det, men det hele virker bare mere "frisk".
4: Jeg bor på et lille kollegieværelse, så plads er på en måde også et issue.
5: Jeg er fuldstændig pjattet med det stilede design. Jeg er knap så glad for "arkitektlampen", men de nye Intel iMacs synes jeg er rigtig fine at se på.
6: Jeg ser fordele i ikke at skulle trække ledninger til alting, hvilket jeg nok ender ud med at gøre, når alt kommer til alt.

Ovenstående er mine grunde for, hvorfor jeg ville overveje en Mac. Men, det skal lige siges. At siden jeg skiftede til Vista 64 bit, er mange af de systemmæssige fordele svundet lidt ud. Jeg synes faktisk, at Vista 64 bit, kører omtrendt lige så lækkert som Mac OS X. Der er den samme søgefunktion, der er en flot GUI og så synes jeg klart det er det bedste Windows til dato 🙂

Rednalyn2

Superbruger
Tilføjet:
30-04-2008 00:52:26
Svar/Indlæg:
558/73
Jeg har været mac bruge i snart 3 år.

Mit anvendelsesområde har været surfing og opgave skrivning. Til dette er den bare suveræn.

kommer du over til de punkter, der har at gøre med kompabilitet osv, så bliver det svært, dog er det blevet en del nemmere med intel udgaverne, men jeg sidder dog stadig på en PowerPC.

Men OS X er bare XP og Vista så overlegent, hvad angår brugervenlighed.

Jeg vil betragte mig selv som erfaren XP bruger, så det er lidt en skam at jeg ikek kan ligeså meget i OS X, men det kræver blot at sætte sig ind i hvordan Terminalen virker. Gør man det, så er man ustoppelig :) 🤣

Men man finder først ud af det gode i OSX når man har brugt det i noget tid, og lært det at kende. 2 timers tilfældig tastning er ikke nok :)

ph1

Superbruger
Tilføjet:
30-04-2008 01:57:31
Svar/Indlæg:
21/0
hver opgave sin maskine

jeg har en macbook som bærbar, den er fin til notater og slæbe rundt, en hackintosh under skrivebordet som kører osx når jeg arbejder, og xp når jeg spiller
derudover har jeg et mediecenter der kører winxp mce 2005

alle maskiner er jeg glade for, og de er i mine øjne det bedste til lige netop de opgaver jeg bruger dem til.

for at ridse op:
xp bedst til spil
osx bedst til alt andet
ok, win xp mce 2005 kun fordi at jeg ikke kan få skohornet osx ind i min htpc

ps. hvis i vil tjekke osx for alvor, så besøg:
http://www.osx86project.org
i kan samle installationsskiven op hos jeres favorit piratter i sverige

saiot

Elitebruger
Tilføjet:
30-04-2008 06:13:19
Svar/Indlæg:
7111/480
26# du siger jo selv i 7# De sidste kr. 5-6.000,- går til:
- Få det hele proppet ind i et kabinet på størrelse med en skærm. - Softwarepakken der følger med.
- Operativsystem, ej at forglemme.
- Teknikerløn, udvikling og markedsføring.
og de sidste ting syns jeg pasonlig er over betalt men er min mening som jeg har men går ud fra efter dit svar det må være ok for mig også at srkive til folk på hwtr at de skal venligst klappe i vis jeg ikke er enig med dem for det er jo det du siger fordi du mener je gikke har undersøgt noget så er det ok at skrive sådan det tager jeg til efterratning og vil gøre fram over i forumet må jo nok akende at jeg ikke har skavet sådan til folk for syns ikke man kan tillade sig at skrive sådan men vil da gøre det framover når det er hwt politik at det er ok 🙂

Overbuary

Elitebruger
Tilføjet:
30-04-2008 08:48:14
Svar/Indlæg:
1762/50
Lækker Maskine Allan!

Min far har selv en iMac 24" (den helt hvide) 😉 Fuldstændig fantastisk maskine og styresystem! kører selv OSX Leopard på min Zepto!
Selvom jeg mest af alt helst ville eje sådan en lækker sag som din 😉

jakob3k

Superbruger
Tilføjet:
30-04-2008 12:52:28
Svar/Indlæg:
440/3
Hmm... Jeg skriver ikke så meget herinde, men jeg følger da med, og jeg må tilstå, at jeg er lidt rystet over NoNigs svar i #9. Hvis det med at "klappe i" skal være den nye politik herinde, så er det en træls udvikling, for mage til ubehøvlet svar skal man lede længe efter.
Mange af kommentarerne herinde på HWT generelt drejer sig jo om gætterier eller ting som folk ikke har forstand på, men når så saiot har den mening, at han synes, at Apple er for dyrt til hans behov, så skal han slagtes. Det er IKKE okay.

Anonym20219355916

Elitebruger
Tilføjet:
30-04-2008 13:27:40
Svar/Indlæg:
6181/270
Mac produkter er bare for fede.
Syns prisen okay, men de er meget eftertragtede blandt tyve.
Mac book air har det lille problem som gør at når du skal skifte batteriet, så skal du sende den ind til appels for bare at skifte det.
Hvis du selv prøver at skifte det på ryger garantien

Og det er skod

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
30-04-2008 15:39:27
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #31

Jeg er meget sjældent ubehøvlet (eller, forsøger i hvert fald på det), og når folk ikke har den rette indsigt til at dømme en given situation, så ville jeg mene det er på sin plads, at de klapper i.

Nu forlanger jeg jo ikke, at alle skal være eksperter. Men jeg ville næppe mit liv i hænderne på en læge der står og siger: "Mjaeh... jeg tror". Lidt ekstremt eksempel, but you get the point. Det der kan irritere mig er, at når folk kommer med ubegrundede holdninger og svar, og tilmed forsvarer dem til sidste blodsdråbe... så siger man i regelen ikke andet end "jeg er bare blah blah yadi yadi yadi".

Når nu jeg beder Saiot om at klappe i, i det pågældende svar, så er det mestendels pga. flg. sætning:

" ... er jeg næsten 100% på men har dog ikke gide at kige sorry ved godt det er dovent men vil nu vove at påså man godt kune købe en biliger alm computer der ikke var mac med noget intel 4 kernet til udner de dee tager for en men igen det er desin og siger ikke rpisen er ikke er fer så for man betaler for desinet "

- Hvis han så bare i stedet for havde sagt: "Hey. Det der Mac er sgu ikke lige mig.", havde det været fair nok. Men når man skal komme med en undskyldning for ikke at kunne lide et givent produkt, så er det da dumt. Det ville jo svare til, at jeg ikke kan lide AMD eller ATi, fordi de er firmaer med trestavelsesakronymer.

Som om det var ubehøvlet, måske. Var det berettiget? Det synes jeg bestemt det var. Det er helt i orden, at Apples produkter måske ikke passer til saiots behov, til det helt fair. Men der er langt fra en behovsanalyse, til et dumt argument 🙂

saiot

Elitebruger
Tilføjet:
30-04-2008 15:48:59
Svar/Indlæg:
7111/480
33# det enste jeg har sagt er man betaler for miget for desinet imo men fer nok nu har jeg lært at vis en komer med et svar som er min optik udbegrunet så skal jeg skrive klap i til pasonen det har jeg lært af nonig fra hwt og det vil jeg begynde med nu 😉 eller nej for så får man jo nok en advarselv fra en skribent da man skal tale orndlig på frumet eller tager jeg fajl for der er vil ikke spicel raler kun for skribenter hvordan man skal opføre sig ?

tom81

Elitebruger
Tilføjet:
30-04-2008 16:26:48
Svar/Indlæg:
20170/383

du læser vist kun det du vil læse, ikke??

saiot

Elitebruger
Tilføjet:
30-04-2008 17:19:01
Svar/Indlæg:
7111/480
35# og vilket skulle jeg læse ? kan ikke se det skal fåstået anderleste iføge nonig vis mans kriver noget udbegrunet er det helt ok at be en pason og at klppe i eller er jeg gal på den 😉

Anonym20219355916

Elitebruger
Tilføjet:
30-04-2008 18:27:35
Svar/Indlæg:
6181/270
#Nonig kunne du ikke holde en sober tone?
uanset om en bruger fyre noget pis så lad vær med at hidse dig op over det, det klær dig nemlig ikke af at være så fræk i munden 😛 😉 😐 😕

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
30-04-2008 18:29:10
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #37

*stfu* 😛

Din kæreste plejer da at sige, at du godt kan lide lidt frækt i munden 😲 🤣

Anonym20219355916

Elitebruger
Tilføjet:
30-04-2008 18:29:57
Svar/Indlæg:
6181/270
#38 im busted 😛 😲

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
30-04-2008 18:32:51
Svar/Indlæg:
23132/740
🤣 😛

Mark0

Superbruger
Tilføjet:
01-05-2008 20:14:39
Svar/Indlæg:
121/11
I'm with NoNig here - både på at være undercover Apple fanboi, og at synes man skal vide noget om det man skriver om. Nok også derfor jeg oftest holder min mund :P

saiot

Elitebruger
Tilføjet:
01-05-2008 20:43:52
Svar/Indlæg:
7111/480
41# han siger det jo selv i 7#
og har skravet en pm om om det med laptops men ve tager den da lige igen

De sidste kr. 5-6.000,- går til:
- Få det hele proppet ind i et kabinet på størrelse med en skærm. ja desin det man betaler mer for som jeg har sagt flere gange
- Softwarepakken der følger med. der er ikke softwere med som standart ud over OS så vidt jeg kan se på apples side
- Operativsystem, ej at forglemme. ja vista til 1k eller linux som imo er lige så godt som OS
- Teknikerløn, udvikling og markedsføring ja høre i min bog til de ting der er med i prisen også hos andre så er ikke noget der skal havde særstatus i min bog

men det bunder jo nok i jeg har en anden mening ind nonig men der for beder jeg ham ikke om at klape i da det er natuligt at havde forsklige mening og jeg kan kalre at høre andres uden at be dem kalpe men sådan er jeg jo

Jesper

Elitebruger
Tilføjet:
02-05-2008 15:41:29
Svar/Indlæg:
2072/117
Jesus Christ en tråd, tør slet ikke begive mig ind i den her diskussion.

Jeg kan blot fortælle at jeg har brugt XP siden jeg var 12år gammel, og skiftede her for 3 måneder siden.

Jeg fortryder ikke det mindste at jeg skiftede, MacBook'en er så lækker, og OSX er det bedste jeg nogensinde har prøvet. XP virker bare så dumt iforhold til, og det er ikke fordi jeg ikke ved hvordan XP virker.

Man skal passe på med at sammenligne Mac's med normale computere når det kommer til prisen. Den måde iMac's er opbygget med skærm og computer i en, er det ikke rigtig andre som tilbyder (ved godt der er enkelte) så det er svært at sammenligne dem med normale computere.
Jeg vil give ALLE ret i at MacPro's er SVINEDYRE, og Apple virkelig tager overpris for dem.

Men prisen på Macbooks og MacBook Pro's synes jeg er fair, sammenlignet med hvad man får.

Generelt synes jeg bare det er svært at deltage i den her diskussion, medmindre man har arbejdet med Mac's i mere end 24 timer. For self. tager det tid at tilvænne sig et nyt OS. Men når man først har vænnet sig til det, fungerer det så meget nemmere.

Der er jo også en grund til man siger at Microsoft har kopieret OSX en hel del når det kommer til Vista. Specielt Spotlight funktionen, som er helt genial i OSX. Hvem fanden gidder bruge tid på at arrangere tusindvis af mapper for at finde sine filer, sålænge man bare kan huske hvad de hedder ?

❤ OSX længe leve ❤

Ps. Dig der skrev at man bare skulle flytte filerne ned til papirkurven for at slette dem, du kan også bare trykke "Option+Backspace" så bliver filerne også slettet 🙂
Egentlig er der ikke det store behov for en mus i OSX, meget kan udføres gennem tastaturet.

jakob3k

Superbruger
Tilføjet:
02-05-2008 15:53:01
Svar/Indlæg:
440/3

Uden at ha' forstand på Mac-verdenen tror jeg, at han snakkede om, når man skulle afinstallere programmer og ikke bare slette filer, kan det ikke passe? 🙂

Jesper

Elitebruger
Tilføjet:
02-05-2008 17:53:36
Svar/Indlæg:
2072/117
#44 Det er også korrekt, begge dele gælder.

Det er sådan for de fleste programmer på Mac, så er selve programmet bare et ikon man kopierer til sin Applications folder, og så virker det.
Ikke alt muligt med .exe filer og vrøvl 🙂

Dog skal enkelte programmer installeres på samme nogenlunde samme møde som XP, med en reel installation.

Clintin

Superbruger
Tilføjet:
04-05-2008 19:46:45
Svar/Indlæg:
1317/46
Jeg har ikke den store erfaring med mac, men 15.000kr for en overvægtig bærbar, som tror den er en fladskærm. Den computer er for folk der vil betale hvad som helst for en gang pastelfarvet plastic.

Den computer er ikke i nærheden af at være en spillecomputer, en kraftig CPU med et outdatet grafikkort, i en samlet pakke til 15.000kr, er til grin.

Følgende kan jeg ikke lide ved mac:
1. De er alt for dyre i forhold til hvad man får for prisen(medmindre man tænder på små stykker plastic)
2. Jeg vil gerne selv vælge et kabinet, og jeg vil gerne kunne købe et kabinet som giver rum til senere opgraderinger.
3. Jeg er ligeglad med den software pakke der følger med, jeg har den software jeg skal bruge, ved at kunne opgradere én computer løbende, slipper jeg for at skulle betale for ny software hver gang jeg skal opgradere, hvis jeg mangler noget software så køber jeg det selv.
4. Hvis du får lyst til lidt ekstra gfx-power, så er det i dag oftest muligt at opgradere med et ekstra tilsvarende kort via sli/crossfire, det kan jeg ikke i en forvirret bærbar
5. Hvorfor skal jeg betale for både maxos og windows for at køre mine programmer, alle de programmer jeg har brug for findes til windows
6. Hvis jeg har brug for en dyr potensforlænger så køber jeg et nyt grafikkort eller en ny CPU, frem for et stykke hvidt plastik, det er tilmed billigere.

Følgende kan jeg lide ved mac:
1. De laver nogle lækre skærme(jeg vil helts have en uden en bærbar på ryggen)
2. Jeg kender ikke macos, men jeg tror det er bedre designet end windows, især de seneste år, xp er ikke supergodt, vista er skrækkeligt

Alti i alt, så er jeg ingen macfan, den dag jeg betaler for en, er det meget sandsynligt jeg vågner op kort efter med mareridt.

Karste1n

Overclocker
Tilføjet:
04-05-2008 20:58:24
Svar/Indlæg:
74/13
HAHAHAHA ingen skal komme og fortælle mig at 15.000 for en stationær er billigt 🤣

Apple fanboys er som jehovas vidner, skide irreterende! De skal altid prædikne om hvorfor de har valgt mac. Hvorfor mon hjemmesiden www.Macfixit.com kører bedre end nogen sinde med flere millioner brugere 🤣 Og hvorfor skulle jeg samle skærm og computer? Det er jo idioti. Hvis jeg får mig en ny pc, kan jeg ikke genbruge min skærm.

Alt det jeg kan lide ved pc'er og windows har man fjernet hos apple. CUSTOMIZATION! Jeg kan ikke pille ved en pc der har samlet skærm og kasse. Windows er en langt mere åben platform end mac. Windows er ikke perfekt, men der gis ikke bedre. Ja jeg har arbejdet med mac.

Til slut en lille salut til hvad 15.000 kr. også kan bruges på. Se apple fanboys:

http://www.alienware.co.uk/pro...

spuncut

Elitebruger
Tilføjet:
05-05-2008 04:23:24
Svar/Indlæg:
908/44
Dumme spørgsmål :

Såddan en iMac er det en PC som kan køre en rigtig Win32..??

Jeg ser nemlig ikke noget formål i at anvende endnu et lag simuleret
processor..?!?!

Eller udkommer spil typisk også i en OS-x udgave..??

Er der stadig kun een knap på musen..??

Hvad med HW-opgraderinger..???

OT : Nu når vi er ovre i noget ux-ix, er der nogen som har prøvet den nye
Ubuntu...???

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
05-05-2008 06:55:21
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #46 + #47

Netop derfor, er der jo ingen som tvinger jer til at købe Mac, vel? 😉

-> #48

1: Ja
2: Du har ret. Dertil har man Bootcamp.
3: Der er nogle titler, men ellers kan man installere Windows (via Bootcamp)
4: Både og. Du kan indstille mighty-mouse'n til at have 4-knapper.
5: Det er småt som småt. De er ikke rettet mod hw-entusiaster, men man kan foretage visse "små"-opgraderinger.