Igen: XP er et efterhånden "gammelt" operativsystem, så selvfølgelig vil visse ting køre hurtigere i XP end Vista. Ganske som med 98 og XP i sin tid.
Når det er sagt, så er det noget man må gøre op med sig selv, da der jo er lige så mange meninger som der er folk til. Personligt kan jeg ikke få stress over et RAM-forbrug på 50+ % når jeg tjekker mail/surfer/ser pr0n, eller at harddisken står og defragmenterer når maskinen alligevel ikke laver noget intensivt.
Det der kan give mig stress er, når folk begynder at bashe Vista for at forsøge sig med at være bare en anelse effektiv. Jeg har købt 4 GB for at bruge dem, og at forsøge at få sit RAM-forbrug ned på 512 MB, er selvpineri.
Vista er det nye operativsystem, og indtil der kommer en afløser, ville det - imo - være nonsens at vælge XP frem for Vista, såfremt man skal ud og købe nyt. Jeg har ikke oplevet de store problemer med overgangen fra XP til Vista, og det var i hvert fald mere gnidningsfrit end overgangen fra 98/SE/Me, til XP. Men sådan vil det jo være for det meste 🙂