Jeg synes det er lidt småt med nye "grafikkort". Bevares, vi har fået en del launches, men er sandheden i regelen ikke blot, at det er gammel vine på nye flasker. Eller med rette: Gamle GPU'er på nye PCB'er?!
Det er dælme længe siden vi har set kort der seriøst trak fra og for alvor etablerede en ny king of the hill. Forklaringerne er mangfoldige, men i bund og grund handler det om, at det er møgdyrt at udvikle nye chips. Så derfor strækker man de eksisterende designs til deres yderste.
Så for at svare på dit spørgsmål saiot.
I "gamle dage", så gik der omkring ½ år, mellem hvert nye high-end kort. Altså, det skiftede med omkring et halvt års mellemrum, hvornår henholdsvis ATi og nVidia havde føringen. Før det, gik der omkring 1 år eller op til 18 mdr. Hvor vi også så fødslen af en ny chip. Det var de gode gamle dage, med Voodoo Banshee, TNT og Savage4.
Da nVidia lancerede deres Geforce-chip (jeg har stadig avisudklippet til at ligge), skete der ting og sager. Det var især tiden med Geforce3/4 og Radeon 9700 der satte gang i tingene. Det var omtrendt også i dén tid, hvor benchmarks mere og mere afgjorde hvad folk satsede på.
Førhen købte man bare et grafikkort, og et eventuelt acceleratorkort (f.eks. Voodoo II), for at kunne køre spil i OpenGL (jeg mener det hed Glide). Da Microsoft lancerede DirectX-API'en (sammen med Direct3D), fik tingene for alvor fart.
Spil som Mechwarrior og S.A.R. - gjorde brug af DX3, og satte som sådan gang i industrien som vi kender den i dag. Dengang kunne der sagtens gå hele år mellem de nye grafikkort så dagens lys. Dengang købte man bare grafikkortene for at kunne afvikle spillene, og om det var med 25 FPS eller 300 FPS var ikke så væsentligt. Da der så for alvor kom fokus på frame-rate og wankermarks, gik tingene stille og roligt ned i tempo. Det kunne faktisk være interessant at lave en "demografisk" analyse af sammenhængen mellem interessen for grafikkort som enkeltdel, dennes betydning, udvikling og "vigtigheden" af benchmarks i forhold til sin samtid.