At spille højttalere til, er bestemt en almindelig anerkendt ting. Jeg kender da ikke til en hifi anmelder, der ikke sikrer sig enten et tilspillet sæt, eller selv smider noget hvis støj på, og lader det stå i 100 timer eller mere. De fleste sæt vil formentlig være nogenlunde tilspillede efter 100 timer, men jeg kan da huske at have læst, om nogle der først lukkede ordentligt op, efter over 300 timers spilletid.
Subwoofertesten: Om den kan ødelægge en subwoofer? Ooh ya. Især en fra et pc anlæg. Så kraftige udladninger i bassen er sgu hård kost. ikke alene for membranen, men dælme også for en oftest underdimensioneret forstærker. #4 har forøvrigt fuldstændig ret. Det er netop forvrængning fra forstærkeren, der er den hyppigste højttalerdræber. Faktisk kan de fleste højttalere tåle en god bid flere watt end de er rated til, hvis bare forstærkeren er stærk og ikke overstyres. Alle de afbrændt diskanter man ofte møder hos unge mennesker, skyldes samme. Når den fuckede sinuskurve lander i delefilteret, kan det ikke finde ud af at sortere skidt fra kanel, og vupti står man med en afbrændt diskant.
Til sidst: Jeg ved godt at alle der er noget nu om dage,. skal filme deres subwoofer under en eller anden subwoofertest. Men ærlig talt; til hvilken nytte? Dem der skal se filmen kan jo hverken høre eller føle subben.. Men sådan er det jo med mode. Der er langt fra altid mening i galskaben.