SATA150 til SATA300 og RAID står af

Diverse d.  02. maj. 2008, skrevet af Mathis77
Vist: 283 gange.

Mathis77

Elitebruger
Tilføjet:
02-05-2008 04:24:49
Svar/Indlæg:
6293/359
Ja jeg læste lige her over midnat at mine Seagate ES.2 diske kun var SATA150 pga. en jumper, som jeg så fjernede på alle 4 diske i RAIDet

Kører med Areca 1210 controller og der har ALDRIG været problemer før nu. Den ene disk står af i tide og utide - har prøvet at skifte porte, så det er ikke porten på controlleren som fejler

men jeg kan ikke se mig ud af hvorfor den pludselig gør det - Altså alle diske er nu SATA300 i stedet for SATA150. Jeg havde alt muligt cache-geil aktiveret i bios og det har kørt perfekt indtil nu - men kan diskene være blevet for hurtige for RAIDet?

jeg opnåede i en kort første bench inden drivere og tweaks var lavet i vista at få 80 MB/s mere i read og burst (430/680 MB/s) end med SATA150 som virkede fint, inden systemet døde for mig.. vildt nok!

Nu har jeg sat cache til write back og ikke write through - så ser jeg om det dutter

Ellers er der nok en morgen-frisk disk-guru som lige ser denne tråd om nogle timer hehe

/hygge - nu må jeg hellere i seng, lol 🤡
Mathis77

Elitebruger
Tilføjet:
02-05-2008 07:21:02
Svar/Indlæg:
6293/359
Har ikke været i seng endnu - har installeret drivere, tweaket, benchet osv. Lagt programmer ind og fået det hele op og køre igen - og alt kører godt igen.

Jeg har uploadet friske screenshots af benchs - jeg er steget gevaldigt i alle scores

godt at jeg fik lavet til SATA300 - mit lagerdrev lavede jeg til RAID1+0 nu jeg var igang - 450GB lager er fint nok til mig med den ekstra sikkerhed.. 900GB lager i RAID0 var måske også lige en tand for risikabelt, heh, selv med backup på ekstern disk

NU skal jeg i seng 😴

natnat - eller: godmorgen derude! 😎

Hitman1973

Elitebruger
Tilføjet:
02-05-2008 07:41:47
Svar/Indlæg:
1028/33
lol Skrup så iseng!! 😀

animal-mik

Elitebruger
Tilføjet:
02-05-2008 09:00:08
Svar/Indlæg:
908/160
godt det virker igen ;)
har det på samme måde - er der et problem skal det løses før sengetid.

er det en controller der kan anbefales ?
kører den uden problemer i din PCIx16 slot på rampage mobo ?.
(er et pcix8 kort ?)

har selv overvejet et controllerkort til mine 4x500+2x750 sata diske.

Mathis77

Elitebruger
Tilføjet:
02-05-2008 11:30:05
Svar/Indlæg:
6293/359
#2 hehe, nu har posten lige ringet på med en sjælden LIVE-DVD med HIM fra USA 😲 så jeg har fået 3 timer - må heller i seng igen

#3 ja man kan ikk rigtig blive sove-træt før det funker

det er en mega-fed controller med virkeligt mange funktioner - fint til 4 diske - ah ok du har 6 - så nup 1220 versionen... Webconnexxion.com har jeg bestilt - de er billige 🙂 Den kører helt fint på Rampage i PCI-e X16 porten og er et PCI-e x8 kort

Og så er der god vista support - og web-browser-config til firmware flash og andet geil. Rigtig super-router-agtigt 😎

Mathis77

Elitebruger
Tilføjet:
05-05-2008 01:26:48
Svar/Indlæg:
6293/359
Så er den gal igen - jeg har måttet sætte de jumpere på igen og kører SATA150 - jeg blev simpelthen ved med at få blå skærm - har snakket med en kammi og nogle RAID-sagkyndige og de mener, at mit system er meget meget følsomt. Så jeg gætter på at det er derfor SATA300 + NCQ slår grueligt fejl.

Nu må vi lige se - jeg tog mine RAM klodser ud også, da de var ekstrem varme - nu har jeg vendt min CPU-køler så den vender rigtigt i kabinettet og blæser henover RAM. Det er fordi den skide sidefan i mit ellers elskede Cosmos S ødelægger det hele... jeg var lige ved at pille den af, men nu sætter jeg så den 120mm Noctua ned foran harddiskene i stedet for standard blæseren og så smækker en stille 80mm på cpuen. Det er der lige akkurat plads til.

alle mine problemer er jo opstået efter jeg fjernede de jumpere - nu er de så på igen, så håber jeg det virker - og ok, så meget vandt jeg jo heller ikke ved det - det kørte jo genialt godt og hurtigt i forvejen...

håber bare ikke jeg har futtet mine RAM af - men håber på at de fejlede fordi de var for varme 😕

Mathis77

Elitebruger
Tilføjet:
06-05-2008 01:59:05
Svar/Indlæg:
6293/359
Det var en defekt RAM-blok som var synderen - sjovt det lige skulle ske samtidigt med at jeg fjernede jumpere

nu har jeg fjernet dem igen så jeg kører SATA300 + NQC og det spiller max

tjek min profil for benchs!! 😲