En god printserver?

Diverse d.  04. maj. 2008, skrevet af sorte_fyrste
Vist: 597 gange.

sorte_fyrste

Elitebruger
Tilføjet:
04-05-2008 19:37:23
Svar/Indlæg:
219/21
Hej drenge...

jeg har fået mig en printer... og den skal på netværket så hele familien kan bruge den.

Jeg har set mig lidt om efter en god billig printserver, men der så mange og vælge imellem, så jeg må spørge jer til råds.

Jeg har to netværk... Et trådsløst og så det alm. Jeg vil gerne have at printeren var synlig på begge netværk. Det er heller ikke noget stort problem, hvis det ikke var fordi jeg ikke har adgang til den routers opsætning. Så iperne skifter rundt hele tiden. så kræver det jo at familien skal lære og tjekke de forskellige iper og tilføje printeren hver gang den har skiftet. det er lidt træls. så hvis der var nogen der kendte en prinserver der kunne være på både trådløs og alm net på samme tid, så er det jo fantastisk.
@ngler

Redaktør
Tilføjet:
04-05-2008 20:25:32
Svar/Indlæg:
4033/364
hvilken printer?

kan anbefale Asus WL500 - men det er så en router med indbygget Printserver... (der er også nogen af de andre asus modeller som er noget billigere også med printserver..)

sorte_fyrste

Elitebruger
Tilføjet:
04-05-2008 20:41:22
Svar/Indlæg:
219/21
OKI 4300 laserprinter med USB stik...

Men jeg har 2 routere (den ene er trådløs, og den anden er fra udbydderen), så hvis jeg kan få noget billigere så er der ingen grund til at skifte...

sorte_fyrste

Elitebruger
Tilføjet:
04-05-2008 22:30:26
Svar/Indlæg:
219/21
okay hvis jeg forenkler min tekst lidt:

Jeg vil bare gerne dele printeren på de 2 netværk.

Zenzei

Elitebruger
Tilføjet:
05-05-2008 07:40:01
Svar/Indlæg:
90/19
Hvis du køre med 2 forskellige ip ranges på dit trådet og trådløse netværk ville jeg sige din opsætning er forkert (med mindre det er med vilje). Dit trådløse netværk burde bare være en forlængelse af dit normale netværk, med samme dhcp "server".

Der ud over ville jeg nok anbefale den her:
http://edbpriser.dk/Products/L...

den skal bare kobles på dit netværk og kan indstilles til at have en fast ip adresse.
hvis din router så uddeler ip'er i f.eks. ranged 192.168.0.x kan du bare give den ip'en 192.168.0.251. den er så høj at chancen for at der opstår konflikter er minimal
men stadig så lav at den ikke rager uklar med dit netværks udstyr.

Skriv evt. hvilken trådløs router/accespoint du har.

sorte_fyrste

Elitebruger
Tilføjet:
05-05-2008 18:44:28
Svar/Indlæg:
219/21
Det er desværre med vilje at jeg har 2 netværk. Jeg har ikke adgang til den router som jeg har fået af udbyder... og der har vi kun 4 iper og give af. Deraf vil jeg så gerne have at printeren er på denne ip. altså 10.1.1xx.5 fx.

Det trådløse netværk kan ikke være på samme ip range da jeg så vil mangle iper.. hvis hele familien er på med deres bærbare, så løber jeg tør for iper...

Router/cable
l l
l l PC1-PC2+div.
Trådløs

hvis man skulle tegne det...

PK

Elitebruger
Tilføjet:
05-05-2008 20:01:18
Svar/Indlæg:
931/181
har selv lige fået en edimax hjem, vil lige post hvor nem den var at have med at gøre når jeg har rodet med den (i weekenden)

@ngler

Redaktør
Tilføjet:
06-05-2008 08:28:15
Svar/Indlæg:
4033/364

jamen har du ikke en trådløs router ????

jeg har 1 globalt IP , men 4 computere på, ved

Fra inet udbyders router > til min trådløse routers lan1 port.. har disablet DHCP og sat min trådløse router i samme iprange.. så får computerne ip fra udbyders router...

i dit tilfælde.. kan du prøve at sætte din trådløse router til WAN, og enable DHCPen via den trådløse (så er det den der giver IPnumre til dine pcere)...