Software Raid0 Vs Hardware Raid0

Diverse d.  07. maj. 2008, skrevet af Remmo87
Vist: 350 gange.

Remmo87

Overclocker
Tilføjet:
07-05-2008 10:35:44
Svar/Indlæg:
264/36
Som overskriften siger..
Hvor stor forskel er der egentligt?
Selas

Elitebruger
Tilføjet:
07-05-2008 10:56:15
Svar/Indlæg:
2845/91
Du kan ikke have operativ system på software RAID, og det har lavere ydelse end hardware RAID. Har dog ikke lige tal på dette i hovedet.

Software RAID belaster processoren en smule så det gør computeren e smule langsommere da det er CPU der klarer beregningerne.

steen

Elitebruger
Tilføjet:
07-05-2008 10:59:44
Svar/Indlæg:
2870/65
Det afhænger af mange ting, som f.eks.:

- Har HW-controlleren BBU (Battery Backup Unit), som gør at man kan sætte Write Through på controlleren (giver bedre perfomance).

- Hvor stor er controllerens cpu (højere frekvens giver flere IOPS)

- Hvor meget ram er der på HW-controlleren

- Hvilken form for raid-level bruger man og hvor stor en stripe-size har man valgt.

- Hvor mange diske bruger du i dit raid 0/andre raid levels

Et eks. fra min egne maskiner:

Har 2 WD 250 B diske i raid 0 på et DFI NF4 Sli DR board, hvor onboard controlleren bruges (altså SW raid). Det kører ganske fornuftigt og giver en lidt hurtigere opstart end normalt. Kører fint ved normalt brug af diskene. Skal lige siges at cpu er en opty 175 som dagligt kører 2500 mhz, altså medium OC.OS er XP SP2.

Så har jeg en server med en HP400S SAS HW controller med 256 MB ram på min server. Der sidder 2 Hitachi SAS diske (73 GB/ 15.000 rpm) i raid 1. Her er opstarten hurtigt...mindst dobbelt så hurtig som på den anden maskine. Programmer afvikles lynene hurtigt.
Her er OS server 2003 og cpu er en Q6600. Der er altså ingen forskal på cpu hastigheden fsb-mæssigt.

Men diskenes hastighed på 15.000 rpm og en HW-controller til at styre I/O rykker rigtigt godt fra det andet system.KØber du en fornuftig HW controller med de rigtige diske til, har du et system som er meget mere responsivt.

Downsiden på HW-controller og diskene er prisen som er væsentligt højere. Har du ikke noget mod at betale prisen (og køber en rigtig HW-controller) får du noget der rykker.

Selas

Elitebruger
Tilføjet:
07-05-2008 11:22:48
Svar/Indlæg:
2845/91
#2 Mig bekendt er software RAID noget man sætter op i windows, og hardware RAID er det der sidder på bundkort og udvidelseskort. Men nogle bundkort har så latterlige RAID controllere at det er det samme som software.

Den RAID chip der sidder på mit Asus p5b kalder jeg i hvert fald hardware RAID, det er ICH8.

Mathis77

Elitebruger
Tilføjet:
07-05-2008 11:28:07
Svar/Indlæg:
6293/359
#3 helt korrekt - ja det er misforstået af mange controller-guruer, at onboard også er HW-RAID. Det er jo en fysisk AHCI-controller som sidder på

og intel har med deres seneste controllere på P35 og X38,X48 bevist at de sagtens kan være med

ja jeg vil sige, at tildels er jeg mindre imponeret af mine Areca Controller nu end for nogle måneder siden, da jeg ikke havde den 🙂

#2 steen - jeg kører med write through uden Battery backup - og det kører fint, men så skal jeg satse på ikke at få strømafbrud ikk?

Ellers må jeg jo lige få bestilt sådan en... kører jeg ikke med alt det cache-geil på min Areca, så er den betydeligt RINGERE end onboard, så det er helt udelukket. Ja performance er pludselig under 1 disk.. :no:
🙂

Remmo87

Overclocker
Tilføjet:
07-05-2008 11:47:46
Svar/Indlæg:
264/36
Ok :)
Tak for alle de gode svar! :)

Mathis77

Elitebruger
Tilføjet:
07-05-2008 12:01:49
Svar/Indlæg:
6293/359
#5 selv tak - god fornøjelse med det 🙂

steen

Elitebruger
Tilføjet:
07-05-2008 13:22:51
Svar/Indlæg:
2870/65
# 3 Jeps, helt korrekt.

Skal lige nævnes at jeg ikke selv kører med Write Through på mine egne controllere da jeg ikke selv kører med BBU. Har valgt at sætte indstillingerne på Recovery frem for perfomance.

Skal dog snart have købt BBU til både min HP 400S og Promise controllere. De koster ca. 800 pr. stk.

# 2 Om en onboard controller er SW el. HW afhænger jo af selve controlleren. På mit DFI board er det en SW-controller som sidder dér. Burde måske have uddybet forskellen på SW/HW controllere bedre.

Uanset, nu ser man jo controllere på boards blive af bedre kvalitet og med flere features end i starten, hvilket jo kun er en fordel. Som brugere vinder vi alle på det.

Mathis77

Elitebruger
Tilføjet:
07-05-2008 14:39:17
Svar/Indlæg:
6293/359
#7 ok tak for info steen - jeg må lige se på det... og du har helt ret hvad angår SW/HW til onboard - jeg slog det hele over en kam med intel - deres controllere er faktisk ret fremragende - især til SSD må man sige 😎

#Devastator

Elitebruger
Tilføjet:
07-05-2008 15:02:40
Svar/Indlæg:
1581/5
processore på raid controlere var meget vigtige da vi kørte p2 og p3 cpu's - men i dag hvor cpu kraften er 15-20 gange så hurtig, og disksystemer kun omkring dobelt så hurtige, er der ikke nogen nævneværdig forskel på om en raid0 controler har sin egen cpu, eller om den benytter systemets.

Ved høje I/O's (mange tråde på en gang, udelukkende i server miljø) er der en del at hente på hw controlere, men det er primært pga. den ekstra cache der er på de controlere.

tomshardware har testet en hel del software raid controlere, og cpu belastninger der peaker under 2% må siges ikke at have nogen indflydelse på overall system performance.

Mathis77

Elitebruger
Tilføjet:
07-05-2008 17:33:50
Svar/Indlæg:
6293/359
#9 ja det er jo det - HW-RAID er ikke hvad det har været - eller rettere - det andet er sgu kommet meget godt efter det

men jeg er alligevel glad for min Areca 1210 - mit Maximus var jo lige brændt af for nogle uger siden, og havde jeg kørt med onboard-RAID så var det farveller til alle mine data - ps. har dog delvis backup på eksterne men alligevel 😎