Ok... Det her er rettet imod dem der mener, at Kongehuset blot er en unødig udgift.
Lad mig sige det sådan hér. Hvis vi nedlagde Forsvaret*, og etablerede en professionel hær, ville den danske økonomi pludselig se lidt mere anderledes ud.
I er velkomne til at sige mig imod, men Statens budgetter (både ministerielle poster og budgetter for Forsvaret) er frit tilgængelige.
Omkring 50 % af Danmarks "udgifter" er overførselsindkomst. Det er alt lige fra kontanthjælp til SU. 43-50%. Omkring 30 % går til forsvaret. I shit you not. Vi snakker omkring 18-19 mia. kroner, til sammenligning koster Kongehuset Den Danske Stat omkring 200-250 mio kr. om året. De betales ganske vist af Forsvaret, men med tanke på den seneste tids "Hovsa"-investeringer (til dem der kan huske dén episode), kunne det bestemt være interessant at sætte det danske forsvar under revision.
Jeg snakker ikke om de brave sjæle der kæmper for livet i Afghanistan, Irak og rundt omkring i Verden, men de tosser der brænder diesel af, bare for at holde på bevillingerne. Jeg snakker om de tosser der køber helikoptere, missiler, førerløse fly og jeg ved ikke hvad, bare for at holde på bevillingerne.
Hvis man sætter det op imod de nu næsten 20 mia. kr. Forsvaret koster OM ÅRET, så er 200-250 mio. kr. pebernødder, for at holde Kongehuset glade.
Jeg er ikke royalist, men snarere "realist". Og hvis man begynder at påstå, at Kongehuset "bare er en udgift", ville jeg råde disse til at slå et grundigt kig på finansloven og Statens budgetter.
Vi holder ministerierne kørende (og nej, vi snakker ikke om bevillinger hér. Men udgifter til ansatte, biler, rødvin osv.) for over 500 mio kr. om året.
Når folk snakker om "Velfærd" og "Mindre skat!", så synes jeg bestemt der er bedre områder at skære fedtet fra, i stedet for de ældre (som endnu en gang må på sparerunde), de studerende (som nu må tjene lidt ekstra ved siden af SU'en = WEE! Nu skal vi finde mere tid mellem studier, øl og hór for at overleve), enlige mødre og jeg kunne blive ved.
Hvis man skal vurdere et samfund, har en klog mand engang sagt, skal man se på hvordan de behandler de svageste. Jeg synes nu de svageste har det godt i Danmark, men det er absolut intet til hinder for, at alle vi andre kunne få det bare den smule bedre.
Det er måske ikke meget skatten ville ryge ned. Men så kunne man for fanden da også lade være med at bygge en bro over Femern. Staten har (pr. februar 2008) anslået 630 mia. kr. i indtægter. Der går noget til gæld, støtte osv. Men tænk engang. Hvis man nedlagde Forsvaret og fik en stående professionel hær, så kunne udgifterne minimeres SÅ meget, at SU'en kunne sættes op. Enlige forsørgere osv. kunne have lidt ekstra om måneden, uden at skulle tænke på at arbejde ekstra-timer, for at få råd til livet og vejen, pasningsordninger og jeg ved snart ikke hvad.
Så igen. Inden I begynder på "Nedlæg Kongehuset", så overvej det danske budget. Overførselsindkomst er vi alle med til at betale, og vi nyder alle godt af det. Men der kunne være SÅ meget mere til os alle, hvis "Danmark" tog sig sammen og skar fedtet fra de rigtige steder.
Jeg synes det er unfair, at en minister drikker en rødvin til sin egen middag, for hvad der svarer til en måneds SU. Så kan jeg godt blive lidt harm.
Omvendt, så har Kongehuset et rigtig godt ry i udlandet, og "folk" kender det. Hvis ikke de kender Danmark for "Øl", "Bacon" eller "The Little Mermaid", så kender de helt sikkert Kongehuset, og det bringer altid smil.
* - Når jeg siger "Forsvaret", så tænker jeg også hér på Værnepligten.