print via internettet?

Software d.  08. maj. 2008, skrevet af @ngler
Vist: 324 gange.

@ngler

Redaktør
Tilføjet:
08-05-2008 12:41:03
Svar/Indlæg:
4033/364
hi

kører via web en citrix (via Internetexplorer) > og derfra terminal klient.. problemet er at min usb printer kan findes i citrix eller terminalklienten. Derfor:

hvordan gør jeg sådan at min lokale printer deles via internettet, så jeg kan printe den vej?? (gerne med password så folk ikke printer på min printer)

bruger Windows XP SP2 og vista business

tak for hjælpen
micma18

Elitebruger
Tilføjet:
08-05-2008 13:07:36
Svar/Indlæg:
4120/115
Nu er det jo Citrix klienten der mapper din printer over på serveren, så den er sådanset ikke offentliggjort ud på internettet hvis det er det du tænker på?

Men alt efter hvordan citrix serveren er sat op, så kan de andre brugere af serveren, se og bruge din printer, når du er online...

@ngler

Redaktør
Tilføjet:
08-05-2008 13:56:26
Svar/Indlæg:
4033/364

kun nogen printere mappes over fra Citrix.. (der manglede vist et ikke)

men ideen er at printe fra terminal klienten :

pt ser det sådanne ud:

Min PC ==> logger på citrix klient (moderselskab) via web og token ==> logger på terminal server (datterselskab) fra Citrix der er på LAN.. jeg kan godt få printeren (ikke altid dog, ikke alle servere er opdateret) i citrix, men den tages ikke over i terminalklienten (selvom den er sat til det).. Så i stedet for at printe igennem adgange, så printes der via Internettet - da både terminal server og citrix har adgang til inet.. jeg kan kun ændre på egen PC/router

micma18

Elitebruger
Tilføjet:
08-05-2008 19:22:16
Svar/Indlæg:
4120/115
åhhh. ok

Men det er måske logisk nok, og tildels den måde hvorpå terminal services fungere / er licenseret på. Da den helt officielt ikke understøtter netværksprintere (windows delte printere undtaget).

Løsningen kan evt. være som svar #23 i denne tråd: http://www.burn-it.dk/index.ph...
(Det skal self. bare foretages på Citrix serveren)

En anden løsning ville måske være, bare at logge direkte ind på terminal serveren, udenom Citrixen?

micma18

Elitebruger
Tilføjet:
08-05-2008 19:31:10
Svar/Indlæg:
4120/115
Printer driveren skal self. også være lagt ind på terminal serveren, før den bliver mapped rigtig...

Hvis du har adgang til serveren, så kan du nemt installere driveren uden printeren er tilstede, ved at bruge Manage my server (Kør -> %SystemRoot%\system32\mshta.exe res://%SystemRoot%\system32\mys.dll/mys.hta )

@ngler

Redaktør
Tilføjet:
08-05-2008 21:34:48
Svar/Indlæg:
4033/364
det vil jeg prøve

men kan man slet ikke lave "lan" med sin puter der hjemme???

fx via IPP ?

@ngler

Redaktør
Tilføjet:
09-05-2008 08:27:30
Svar/Indlæg:
4033/364
hmm, den vil installeres på en port

VPN (PPTP) virkede ikke, formodentlig fordi at port 1723 er spærret på citrix'en...

any ideas?

micma18

Elitebruger
Tilføjet:
09-05-2008 10:19:21
Svar/Indlæg:
4120/115
hmmm....

Jeg ville nok bruge den printer mapper i Citrix / Terminal serveren, istedetfor at skulle rode med den slags...

Nu har jeg ikke lige adgang til en Citrix, men det fungere givetvis på samme måde som terminal services, hvor den opretter nogle virtuelle porte på serveren, hvor du kan installere printeren.

På terminal serveren hedder de TS porte.

Prøv evt. at installere terminal server printer manageren, så kan du se dem, og hvilke printere der er installeret.
(Det er self. et krav at driveren er installeret på serveren, før den bliver vist, ellers er det rent gætværk, hvilket TS port den sidder på 😉 )