Elitebruger
Tilføjet:
09-05-2008 05:56:06
Svar/Indlæg:
23132/740
Det er nok den konklusion jeg er ved at nå frem til. Hvorfor? - spørger du/I sikkert. Godt så. Her kommer fortællingen, og til de af jer der holder ud (og evt. har en anden forklaring) er jeg særdeles lydhør.
Jeg har gennemgået de sædvanlige stadier. Først overraskelse, dernæst bekymring. Sidenhen benægtelse afløst af et forsøg på at ordne problemet. Jeg er nu midt imellem stadierne grædefærdig og vanvittig.
Forklaring:
Jeg samlede jo, i sin tid, maskinen i min profil, og den har - indtil for et stykke tid siden, kørt udemærket. Ingen problemer, ingen slinger i valsen, stabilitet og glæde fulgtes godt hånd i hånd.
Pludselig en dag, fik jeg BSOD. Jeg tænkte "WTF?!", og i næste nu genstartede maskinen. Min umiddelbare tanke var, at det sikkert skyldtes et eller andet irrelevant, for jeg så ikke til fejlen i lang tid. Indtil en dag, da min computer ikke ser min lagerdisk - hvilket i og for sig er ret kritisk, da alle mine vigtige data ligger derpå (ja ja, har taget backup, blah blah blah). En kvik finger på 'reset' og maskinen viser harddisken ved POST.
Mystisk.
Der går igen et stykke tid, inden endnu en fejl melder sig. Denne gang hilser BSOD med sit grumme ansigt, og bliver denne gang stående "writing file to - osv.". Jeg trykker igen på 'reset' og maskinen arbejder lystigt af sted.
Pludselig en dag, hvor jeg sidder og arbejder med nogle RAW-billeder i Ps CS3, stopper maskinen. Den fryser simpelthen. Der er intet at gøre, ud over at trykke på 'reset' og nu begynder jeg at blive en anelse bekymret. Umiddelbart efter, følger en lang periode med - tilsyneladende - vilkårlige harddisknedbrud, men de kommer op at køre igen. Jeg tjekker selvfølgelig for fejl, men der er intet at se. Efter perioden med sporadiske harddiskfejl, følger en periode med BSOD og pludselige genstarter.
Min næste tanke er naturligvis rettet mod dårlig køling. Så jeg piller hele lortet fra hinanden og tjekker kølepasta, kølere, ledninger osv. Det hele ser fint ud, men jeg erstatter dog lige kølepasta på CPU, for en god ordens skyld.
Det hele går fint et stykke tid, men så har nisserne (tror jeg) for alvor kigget i øllet og det hele går ad Hekkenfeldt til.
Maskinen vil slet ikke starte. Den kommer blot med en laaang hyletone, og der kommer intet billede på skærmen. Her er det så for alvor jeg tænker "Fuuuuck!". Især fordi jeg har nogle artikler der skal skrives, opgaver der skal ordnes og læseplaner der skal... nevermind. Det går jo i øl alligevel. Anyways.
Jeg piller strømmen fra, piller batteriet af bundkortet (tak for lort ASUS, ingen "Clear CMOS" jumper, dipswitch eller noget der minder om?!) og trykker på tænd og sørger for at al strøm er tappet.
Jeg sætter batteriet i maskinen, sætter strøm til, krydser fingre og be'r en lille bøn og trykker på powerknappen. Ikke en skid! Ok. Nu er jeg for alvor på Herrens mark, og der er langt til den næste tankstation.
Jeg prøver at pille alt unødvendigt fra (harddiske, optisk drev, USB-enheder - med undtagelse af tastaturet - osv.), derudover, så tager jeg den ene af mine to OCZ 2 GB RAM stænger ud, og forsøger igen.
Great succes! Lortet tænder.
Godt så. Jeg arbejder mig metodisk frem og opdager, at molex-stikket til den ene raptor er lidt... dårlig. Som i; harddisken "klikker" når man rører ved stikket. Jeg fiksfakser et S-ATA strømstik, og vi prøver igen. Ok. Maskinen starter op med 1 stk. RAM-stang, tre harddiske, optisk drev og tastatur.
Et forsigtigt forsøg fører mig ind til Vista, hvor jeg nu pludselig får en besked om, at min lagerdisk måske snart står af. Ok?! Jeg får naturligvis taget backup og genstarter maskinen.
Alt ser ud til at være fryd og gammen et stykke tid. Det er nu en lidt tam fornøjelse at game 'Crysis' med 2 GB RAM i single-channel, når nu man er vant til 4 GB RAM i dual. Generelt, så føles det som om at maskinen kører med krykker, men den kører i det mindste.
Jeg beslutter mig så for, at tjekke mine RAM for fejl. Blokken der nu sidder i maskinen ser ikke ud til at have problemer. Jeg sætter den anden i, og nu nægter bæstet fandme at starte. Ok, jeg sætter den anden blok i, og nu sker der slet ikke en skid. Blæserne gasser op for fulde gardiner, men intet biiiiiip! Og intet billede på skærmen.
Jeg piller det hele fra hinanden igen, og opdager til min rædsel, at strømkablet til nordbro-blæseren, ligger og flyder midt i kabinettet.
"How the FUCK?!?!", det ryger på igen, og jeg forsøger endnu en gang.
Intet.
... hmm. Jeg piller NorthQ køleren af chipsættet og sætter ASUS' org. alu-profil på igen.
Wee!!! Maskinen starter. Det giver nada mening, what so ever.
Jeg kan endda komme ind i Vista og det hele ser ud til at køre. Halvt om halvt.
Jeg får stadigvæk sporadiske beskeder om, at min lagerdisk vil fejle, og nu mangler der pludselig en driver. Vista kan ikke finde ud af hvilken driver den skal bruge, men i 'enhedshåndtering' står der, at driveren til "HDMI" mangler. Jeg har nyligt installeret den nyeste Cat. driver fra ATi, men forsøger mig endnu en gang.
Intet held.
Midt i min forvirring får jeg pludselig BSOD! Maskinen crasher, genstarter og under Vista-load skærmen, får jeg fucking BSOD igen. Denne gang låser maskinen og mine to raptordiske arbejder som bare ind i pokker.
Sådan står maskinen i omkring 45 minutter, indtil jeg beslutter mig for at gøre en ende på lortet. Jeg rejser mig fra sofaen og min dejlige bog ("Funktioner af en og flere variable" - Ebbe T. Poulsen) og splitsekundet inden min finger rammer 'reset', genstarter maskinen af sig selv.
Pænt sur, slukker jeg computeren og finder min vodka og cola frem (og så gider jeg ikke at høre kommentarer om hvordan man (ikke) blander vodka og cola).
Der går en dags tid hvor jeg slet ikke rører ved maskinen. Men derimod beslutter mig for at teste de enkelte dele for sig. Det hele ser ud til at fungere uden problemer. Både RAM, harddiske, CPU og grafikkort kører i en anden maskine uden problemer.
Både vred, forvirret, fortvivlet og for sent på den, beslutter jeg mig for at give min maskine endnu en chance.
Jeg prøver, just for the fucking fun of it, at rotere lidt med mine RAM, og pludselig ser kombinationen: 0 og 2 ud til at fungere, bare "omvendt" i forhold til før.
Glad og fornøjelig sætter jeg mig til at rette opgaver og læse op på manglende matematisk teori, "matematisk modellering", da maskinen pludselig går i BSOD igen. Den slukker bare denne gang, men jeg er næsten sikker på. Nej, jeg er ret overbevist om, at jeg lige når at fange glimtet af en rød skærm, inden maskinen lukker ned.
Nu er jeg for alvor sur. Hvorfor fanden gør den sådan?! Jeg har ikke overclocket, jeg har ikke skiftet hardware eller foretager radikale ændringer, ud over at installere anbefalede opdateringer fra "Windows Update".
Jeg piller den ene blok ud, og forsøger at få liv i maskinen, der atter starter op. Det virker altså til, at den fejler med to blokke i på éen gang, og selv med en enkelt blok kan den finde på at crashe.
Da jeg en dag, som så mange andre, sidder og læser på HWT.dk (og har noget musik til at køre i baggrunden), fryser den igen. Musikken hakker og sprutter og min ene harddisk står og klikker. Jeg har ingen anelse om det er den ene raptor eller min lagerdisk (det er i hvert fald ikke førnævnte). Jeg trykker på 'reset' og maskinen nægter nu at starte op.
Jeg tager en dyb indånding og resetter hele lortet endnu en gang.
Maskinen kører nu nødtørftigt - som før - men nu begynder det til gengæld at blive rigtig mærkeligt. Jeg har faktisk ikke set en eneste BSOD i snart en måned nu. Hvad den til gengæld gør er, at den crasher vilkårligt. Det er fuldstændigt random. Det kan være lige efter Vista har startet. Den kan have kørt i 24+ timer, for så pludseligt at crashe. Den kan gøre det ved desktop, IE, Ps CS3 eller MediaPlayer.
Jeg kan ikke finde ud af at fremprovokere fejlen, og det er ikke harddiskene. De er tjekket og godkendt. Men, den gør det tilsyneladende ikke når jeg gamer.
Nå.
For et par dage siden, mens jeg sidder og læser på IE, giver mit HD3780 pludselig lyd fra sig. Blæseren gasser - af sig selv - op på 100 %, og maskinen går i hak. Jeg genstarter, og det hele ser ud til at køre fint. Ingen BSOD eller noget.
Jeg kommer ind i Vista, og nu ligner min desktop en falaffel efter en bytur og et møde med Ulrik!
Maskinen ser ud til at køre fint, og grafikkortet er ikke varmt eller noget (målt med pegefingertermometermetoden). Jeg vælger dog at genstarte, og da jeg så atter kommer ind i Vista, ser det hele fint ud.
Sådan har det nu kørt et par dage. Ingen BSOD, men pludselig crasher den. Det gør det til en umulighed at benchmarke, skrive, læse, redigere billeder eller føre en nogenlunde fornuftig samtale med folk over Messenger/Skype, når man hele tiden skal forklare hvorfor man hopper on- og offline.
Som sagt. Det er fuldstændigt random hvornår den crasher, men der er størst sandsynlighed for at den gør det, når mine OCZ RAM er sat i. Pt. er der monteret en Kingston ValueRAM, og maskinen har faktisk kørt fint indtil videre (5 hours and counting). Men netop pga. fejlens natur (random) er det jo lidt svært at erklære den for kureret.
Jeg er særdeles lydhør, for lige nu hælder jeg mest til teorien om, at der bor nogle irske nisser, der ikke gør andet end at drikke sig plakatstive og ørle ud over det hele. Med dertilhørende crashes, BSOD og fuldstændigt irrelevante kommentarspor, til følge.
For lige at slå det fast, til dem af jer der måtte tro at jeg er komplet n00b siden jeg ikke kan få det til at fungere:
- Jeg har prøvet "Clear CMOS"
- Jeg har prøvet med mine RAM i forsk. kombinationer
- Jeg har testet mit hardware i en anden maskine, ingen problemer
- Jeg har testet andet hardware i min maskine, ingen problemer
- Jeg har tjekket kølepasta og temps. ingen problemer
- Airflow er som det skal være, ingen problemer
- Strømforsyningen kører fint, er ligeledes testet med andet hardware, ingen problemer
- Harddiske testet for fejl, ingen problemer
- OS geninstalleret op til flere gange, stadig problemer
- Nyeste drivere, BIOS etc. er smækket på.
- HAR tjekket Google*
- Osv. blah blah blah. Alt det obligatoriske.
Såfremt der er et eller andet jeg har overset, ud over min tilsyneladende n00biness (hvis jeg HAR overset et eller andet), så vil jeg meget gerne høre nogle forslag.
* - Der er åbenbart lidt bøvl med det her bundkort/chipsæt, i kombination med 4 GB RAM og Vista. Det er åbenbart fuldstændigt random hvilken CPU der er tale om (de nye 8000'ere eller de "ældre" 6000'ere). Der er en ganske homogen fordelen af grafikkort og perifært udstyr. Men fælles for dem alle (eller, de fleste af dem så) er, at fejlen opstår med 4 GB i maskinen. Uanset om det er 4x 1 GB eller 2x 2 GB. Jeg fandt dog en tråd der virkede lovende. Noget med at øge spænding på div. komponenter, hvilket jeg naturligvis har forsøgt, hvilket naturligvis ikke har hjulpet.
PS.: Jeg deaktiverer svar med ordlyden: "Jeg gad ikke at læse dette lange post" eller "Fuck en lang post, du har ikke noget liv eller så lider du af søvnmangel". Så er det sagt.