nForce 8200 (730a) raid

Bundkort / CPU d.  09. maj. 2008, skrevet af Zorba
Vist: 316 gange.

Zorba

Superbruger
Tilføjet:
09-05-2008 18:20:43
Svar/Indlæg:
1142/59
Er der nogen der kan sige mig, hvilken driver der virker til RAID med nForce 8200 dvs. nForce 730a? Jeg har 2 * Samsung 750 GB 32 MB SATA2 sat op i RAID 0 og som er sat som bootable. nForce RAID "bios" siger at der ingen problemer er, men jeg har nu prøvet asus driver pakken og nvidia's officielle driver pakke, men driveren i sataraid mappen ser ikke ud til at blive indlæst.

Nogen der har en anelse om hvad der er galt? Jeg har hørt noget om problemer med SATA dvd drev på nForce, men det er vel forhåbentlig ikke dette der er problemet?
gabbadoo

Elitebruger
Tilføjet:
09-05-2008 18:25:52
Svar/Indlæg:
3065/208
Er det vista ? du skal bruge driveren i mappen "sataraid" - den indeholder en fil der hedder txtsetup.oem som xp i hvert fald skal bruge for at kunne installere på Sata Raid.

Hvis det er Vista, bør du kunne (browse?) bruge et USB stick med hele nforce pakken på - HUSK selvf. at udpakke hele nforce-pakken på stick'et.

Zorba

Superbruger
Tilføjet:
09-05-2008 19:17:04
Svar/Indlæg:
1142/59
Det er Windows XP SP3... Jeg har fikset cd'en med nLite og inkluderet nForce 8200 (730a) sataraid driveren, dvs. den der ligger i mappen sataraid. Windows XP installationen indlæser den også, men så snart alt er indlæst og partitionsmanageren er på vej frem, så kommer den kedelige "der blev ikke fundet harddiske" meddelelse.

Zorba

Superbruger
Tilføjet:
09-05-2008 19:48:21
Svar/Indlæg:
1142/59
Hmm, jeg tror altså der er noget galt med enten bundkortet eller harddiskene. Hvis jeg sætter den til SATA Mode, så har jeg stadig problemer med at få den til at boote. Så snart den når til boot så står den og blinker med "_" på sort skærm. Samtidig med det, så piver noget inde i computeren og det lyder som om det er harddiskene.

Det burde ikke være et problem med min PSU, Corsair 520w, da maskinen kun trækker mellem 150-170W (Zalman ZM-MFC2 måling). Såfremt der kommer sådan en hyletone, hvad kan problemet så være? Det lyder næsten som om disken prøver at starte op, men at den simpelt hen bare ikke kan. Æsken de kom i var dog heller ikke særlig stødabsorberende, så kan det muligvis være, at de har fået lidt tæsk?

UPDATE : Så vidt jeg kan høre, så kommer hyletonen fra chipset/cpu området.

gabbadoo

Elitebruger
Tilføjet:
09-05-2008 21:30:29
Svar/Indlæg:
3065/208
#3 Så er det vidst en "bulged capacitor", dvs. en capacitor der har været overophedet. De skal normalt altid være cylindriske, men plane ovenpå.

Har selv haft et problem med SATA Raid på mit bundkort, array'et droppede, og ville kun bootes på igen, efter jeg byttede om på disk 1 & 2. Prøv evt. at sætte SATA Dvd-drevet på porten længst væk fra de 2 dit raid sidder på.

gabbadoo

Elitebruger
Tilføjet:
09-05-2008 21:32:21
Svar/Indlæg:
3065/208
Version 0801 2008/01/03 update

OS DOS / All OS

Description - M3A32-MVP Deluxe BIOS 0801

1. Enable support for SLP2.0
2. Fixed "Cache Mapping Cycle" item disable function fail issue.
3. Fixed failed to install Vista 64bit and Vista 32bit issue when SATA port has been set to AHCI mode
4. Added new option: "Processor-NB Frequency Multiplier"
5. Added onboard wifi control item. (For WiFi-AP model only)
6. Added AM2+ cpu down core support.
7. Fixed PC probe II power fan show 0 rpm issue.

Ved ikke om punkt 3 kan give problemet. Prøv at deaktivere AHCI i BIOS.

Zorba

Superbruger
Tilføjet:
10-05-2008 00:31:11
Svar/Indlæg:
1142/59
Ah #5, glemte lige at oplyse at det er et andet bundkort end det som ligger i min profil. Bundkortet der er tale om, er et ASUS M3N78-EMH HDMI.

Zorba

Superbruger
Tilføjet:
10-05-2008 00:35:30
Svar/Indlæg:
1142/59
Jeg tænkte at fejlen kunne ligge i BIOS, så jeg downloadede den nyeste på ASUS'es hjemmeside. Jeg brugte så ASUS EZ Flash til at lægge den ind. Det gav mig så nogle ting i BIOS som jeg undrede mig over ikke fandtes fra start af, men desværre har det også gjort at nvidia mediashield ikke vises, så jeg kan ikke konfigurere raid 😕

Zorba

Superbruger
Tilføjet:
10-05-2008 01:37:35
Svar/Indlæg:
1142/59
Tjah jeg fik den op at køre med den 2. nyeste bios. Jeg synes dog ikke at den er skide stabil, især ikke mediashield da det ikke kan finde mine diske hvis jeg bruger alm. genstart. Går nok, men jeg tror alligevel jeg lige udfører RMA så jeg forhåbentligt kan få et bundkort uden en spole med overgang.

Zorba

Superbruger
Tilføjet:
10-05-2008 01:59:37
Svar/Indlæg:
1142/59
Nå nu valgte den at fucke helt op. Jeg fik installeret Windows uden problemer og jeg kom da også ind på skrivebordet osv.

Jeg valgte så at formatere min 2. partition, men da den skrev "Formating fuldført" så begyndte disken nærmest at "hoste". Den lavede sådan nogle klik/banke lyde og det blev den ved med selv efter et tryk på reset knappen. Det krævede komplet nedlukning af systemet før den stoppede igen.

Hvad kan dette betyde? Udover at bundkortet er skide ustabilt, så virker det også som om den ene disk eller evt. begge, er beskadiget. Nogen idéer? Jeg får ikke så meget ud af RMA af bundkortet, da fejlene tilsyneladende opstår pga. dårlig BIOS. Det er mere harddiskene jeg er bekymret for 😕

gabbadoo

Elitebruger
Tilføjet:
10-05-2008 17:11:50
Svar/Indlæg:
3065/208
Flash din bios fra dos, enten på en floppy eller fra en usb-stick. Det er mere stabilt, og det tillader at du kan "degradere" en bios til en tidligere bios.

Efter du har flashet skal du gå ind i bios, og "Load BIOS defaults", save&exit, og så bør du kunne gå ind i Bios og sætte den op som du vil have den.

Zorba

Superbruger
Tilføjet:
10-05-2008 21:06:58
Svar/Indlæg:
1142/59
#10 jeg er kommet frem til, at min ene 750 GB er død. Det undrer mig ikke, da den overhovedet ikke havde ordentligt indpakning da den kom (ingen flamingo/papirstrimler/bobleplast). Hvis du bare vendte æsken lidt så røg diskene rundt inden i og med brutaliteten som Post Danmark udøver, så skal der jo ikke meget til.

Jeg skal derfor nu sende den ene harddisk retur (nr. 2 virker og har scannet med HD Tune). Jeg sender så også bundkortet retur, så jeg muligvis kan få et uden pivelyde.

Jeg synes egentlig der er meget hardware, som er defekt eller ikke 100% i orden. Det er især i år at det er gået helt galt for dem. Kender særdeles mange folk der har problemer med deres hardware, hvilket jeg tror skyldes at firmaerne slås for meget pt.