Billeder på hjemmeside php thumbs

Hyggehjørnet d.  09. maj. 2008, skrevet af Zenzei
Vist: 343 gange.

Zenzei

Elitebruger
Tilføjet:
09-05-2008 19:43:15
Svar/Indlæg:
90/19
Jeg har en hjemmeside hvor jeg vil uploade nogle billeder (via ftp) ik noget problem.

nu kunne jeg godt tænge mig et php script der viser en side med alle billederne (også gerne med mulighed for at bladre i mapper) i thumbs, hvor den viser dem i fuld skærmbilled hvis man trykker på dem.

Har fundet et par stykker men de skalere kun billederne ned i "visuel" størrelse og da mine billeder fylder omkring 2 mb pr stk. bliver det en rimlig heftig side at hente 😕
beatmore

Elitebruger
Tilføjet:
09-05-2008 20:04:44
Svar/Indlæg:
3943/44
Det er nok nemmere at bruge et program til at lave thumbs.
Jeg bruger selv picasa, det virker fint, dog står der picasa øverst på siden, men det kan man jo fjerne...

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
09-05-2008 20:10:23
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #0

Jeg anvender selv "Multiple Image Resizer .NET", og sætter et lille prefix: "tn_*.jpg".

Det fungerer ret nemt, men kræver lidt slavearbejde i notepad.

Zenzei

Elitebruger
Tilføjet:
09-05-2008 20:15:56
Svar/Indlæg:
90/19
Jeg vil gerne have serveren til at auto generere thumbs.

Mit ønske er at jeg bare uploader billederne til en mappe og så er det bare at gå ind på php siden :yes:

jeg fatter ikke en dør af html eller php :no:

tjens

Overclocker
Tilføjet:
09-05-2008 21:32:34
Svar/Indlæg:
61/7
Da jeg testede thumbnail generering på mit webhotel, fik jeg problemer med at php brugte for meget ram og fik en fejlmelding.

Derefter gik jeg over til at generere dem manuelt (bruger Irfanview).

Så hvis du kører på et billigt webhotel, så check lige om der er en max mb ram til php.

TB

Elitebruger
Tilføjet:
10-05-2008 08:25:18
Svar/Indlæg:
767/51
#4 ja php skal bruge _meget_ ram for at håndtere billeder - det er imho en helt latterlig måde at håndtere billeder på den som php har valgt..

#0 du skal have fat i funktionen imagecopyresized i php, den kan resize rimeligt hurtigt - du kan også bruge imagecopyresampled, men den tager langt flere ressourcer fra serveren.

Jeg bruger følgende til at resize på min server

if (($resize != 0) && ($sourcewidth >= $width)){

list( $markwidth, $markheight ) = getimagesize($mark_small);
$watermark = imagecreatefrompng( $mark_small );
$newheight = ($sourceheight / $sourcewidth) * $width;
$resized = imagecreatetruecolor( $width, $newheight ); // Create memory space for resized picture
imagecopyresized( $resized, $source, 0, 0, 0, 0, $width, $newheight, $sourcewidth, $sourceheight );

}

micma18

Elitebruger
Tilføjet:
10-05-2008 11:46:24
Svar/Indlæg:
4120/115
Den metode du bruger, det er faktisk ikke php... Men den udvidelse der hedder GDlib. Det fungere ganske udemærket, og bruger den også selv mange steder, men jeg er ikke helt sikker på den er en del af php distrubutionen? Men den kan nu nemt hentes kvit og frit aligevel 😉

Eneste ulempe er at den ikke kan bruge skalerings filtre, så det kommer til at se rigtig pænt ud... (eller jeg har ihvertfald ikke fundet ud af hvordan man gør endnu?) Men det er jo heller ikke så aktuelt for nogle små thumbs. 😉

Hvis jeg var dig, så ville jeg lave upload funktionen i php. For så havde du mulighed for at danne thumbnailen, i samme omgang som du uploadede billedet.
Der er ingen grund til at køre nogle tunge scripts hver eneste gang galleriet loades... (og så har du evt. også mulighed for at smide henvisninger / oprette bedømmelser og kommetare e.lign. i en database, hvis det skulle være)

Hvis du kan bruge det til noget, så kan dette script lave en directory listing:

$handle = opendir('dir/');
while (false !== ($file = readdir($handle))){
if ($file != '.' && $file != '..'){
echo "$file<BR>";
}
}

Du skal bare være opmærksom på at php ikke læser biblioteker i alfabetisk rækkefølge, men i den rækkefølge filerne nu er gemt i filsystemet... (ofte den rækkefølge de er uploaded i).
Hvis du vil lave noget sortering af det, så skal du starte med at læse alle $file ind i et array, og derefter sortere dem ud fra de data du nu har lyst til, og så udlæse dem til html til sidst... (den slags er iøvrigt meget nemmere at gå til, hvis du arbejder ud fra henvisninger i en database...)

TB

Elitebruger
Tilføjet:
24-05-2008 09:24:19
Svar/Indlæg:
767/51
#6 jo gu er det php.. :) Hvis du bruger imagecopyresampled så bliver kvaliteten lige i skabet fint - men det tærer på serveren.. Og ja det kræver gdlib - men det er det på de fleste std. installationer.