En sorgens dag =(

Grafikkort d.  11. maj. 2008, skrevet af Strømskuf
Vist: 732 gange.

Strømskuf

Overclocker
Tilføjet:
11-05-2008 23:49:09
Svar/Indlæg:
389/12
en lidt længere historie, men here goes:
for et stykke tid siden lavede jeg voltmod på gpuen på på mit 8800gts 320 efter successen med intelkøler moddet. Det virkede da også helt efter hensigten, men jeg kunne ikke helt finde ud af om det var det værd eftersom det kom omkring de 80 grader i crysis.

anyway, det virkede fint det næste stykke tid. så til et lan skulle vi lige prøve en vens gfx i min computer, det virkede også fint men da jeg satte mit eget i igen var der bare sort skærm da jeg startede op. fandt multimeteret frem der viste 0 volt. Jeg tænkte at den nok på en eller anden måde var stødt på den der "over voltage protection", og da det skulle gå lidt hurtigt klippede jeg bare ledningen over. så virkede den 100% igen.

så igår fik jeg igen blod på tanden fordi der var dejlig koldt om natten 😴 det var bare midlertidigt, så jeg afisolerede de 2 ender og satte dem sammen. fik målt at den variable modstand stadig virkede og startede pcen. kikkede på multimeteret og så at den stadig var på standart volt. dum som jeg var satte jeg fingeren på ledningerne for at skabe kontakt, og derefter gik skærmen i sort, multimeteret viste 0 volt og pcen slukkede. jeg pillede ledningerne fra hinanden, og trykkede på startknappen.
nu gad den bare ikke starte. blæserne kørte en kvart omgang og så slukkede den igen. jeg prøvede med mit emergency kort: tnt2, startede op uden problemer. prøvede mit 8800 i pci-e sokel nr. 2, det samme skete som før.

jeg lodede alle ledninger af kortet og tog det med over til en ven for at prøve det i hans pc. da vi startede den der kom der en tyk hvid røg op fra en af voltregualtorene. de uhyggelige billeder kan ses i min profil.

spørgsmålet er så: kan man købe den afbrændte komponent seperat eller det værd at prøvbe at rma det? andre forslag eller er der overhovedet noget håb forude? :'-(
anru2007

Elitebruger
Tilføjet:
11-05-2008 23:58:42
Svar/Indlæg:
5891/423
#0 hvis du er fingernem kunne du bare gøre kortet lige godt i stand som det var i starten, ellers må du ud efter den komponent...men prøv først at se om du kan reppe det 🙂

EDIT: overså lige det med røgen-.- men du kunne lave et trick..men forums regler siger nok det ikke er ok...
Men prøv at se om du kunne finde en ny komponent :),og put den på, og lad være med at tænde Computeren med GFX'et men bare send det til rma efter du har loddet det fast... 😉

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
12-05-2008 00:00:55
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #0

1: Ha ha ha! 🤣 🤣 🤣
2: Føler med dig 😳 :'-(
3: Du kan sagtens købe komponenten.
4: Jeg ved dog ikke med RMA. Et eller andet sted, er det jo fusk, da du sikkert selv har været skyld i fejlen. Men hvis man ikke kan se det har været moddet, skal jeg ikke gøre mig til dommer over dine handlinger.

... jeg ville i hvert fald ikke bifalde det, men jeg er heller ikke din far (men for kr. 18,- 😲 🤣 😛) 😉

Strømskuf

Overclocker
Tilføjet:
12-05-2008 00:03:13
Svar/Indlæg:
389/12
#2 hælder mest til 2, hvor siger du den kan købes? 🙂

anru2007

Elitebruger
Tilføjet:
12-05-2008 00:03:15
Svar/Indlæg:
5891/423
#2 arrhgg..nu dig igen 😛 er det ik sengetid 😛...ej spøg tilside...
#3 det er så også det jeg skrev 😩

Strømskuf

Overclocker
Tilføjet:
12-05-2008 14:13:28
Svar/Indlæg:
389/12
#4 så ved du måske hvor de sælger sådan nogle dimser henne? 😳

Mark0

Superbruger
Tilføjet:
14-05-2008 17:15:24
Svar/Indlæg:
121/11
Step 1 er at prøve at udskifte den ødelagte komponent. Vejle RC og Farnell.com er begge gode steder at købe elektronikkomponenter. Mht. RMA skal du nok ikke regne med det, desværre.

Hvis du er uheldig, har du fået ristet dit kort fuldstændig, og ikke kun den spændingsregulator (eller hvad det var der røg). Men med et kort til den pris er det jo forsøget værd, ikke?

foo

Elitebruger
Tilføjet:
14-05-2008 20:13:17
Svar/Indlæg:
1685/240
Farnell sælger ikke til privatpersoner - så skal du kende et firma der handler med dem i forvejen.

Det er nødvendigt at vide hvilken voltregulator de benytter på kortet.
Det står på kredsen, og du kan da skrive hvad der står på de kredse herinde, så må vi se om ikke vi kan finde nogen...

Du skal dog ikke forvente at de er billige - ofte er kredse i løs vægt rimelig dyre, og er det en speciel kreds som ikke så mange anvender, så koster den lige lidt mere...

Men som sagt, så sender farnell ikke til privatpersoner, og det gør Cypax, ELFA, RS Components desværre heller ikke...

Som privatperson er man hensat til Vejle RC, elektronik-lavpris.dk, el-supply.dk Men de har også et ret stort udvalg...

Mark0

Superbruger
Tilføjet:
14-05-2008 20:14:39
Svar/Indlæg:
121/11
#foo - didnt know that, har aldrig bestilt noget som privatperson, så jeg trækker min uvidende statement tilbage.

Men som ovenstående siger er en sådan voltregulator ikke nødvendigvis billig. Men man kan vel være heldig.

Strømskuf

Overclocker
Tilføjet:
18-05-2008 14:56:11
Svar/Indlæg:
389/12
mange tak for hjælpen Mark0 og foo, det må jeg lige have kikket nærmere på.
#6 jeg er godt klar over at kortet måske er helt dødt, men jo det er helt klar værd at prøve at fikse. så vidt jeg kan se er den vreg det eneste der er futtet af.
#7 på regulatorne står der:

K0302
7F2

foo

Elitebruger
Tilføjet:
18-05-2008 15:02:05
Svar/Indlæg:
1685/240
Har du mulighed for at tage et close-up billede af en regulator, hvor man kan se teksten - jeg kan ikke umiddelbart finde nogen kredse der har den betegngelse K0302

Strømskuf

Overclocker
Tilføjet:
18-05-2008 15:06:42
Svar/Indlæg:
389/12
jo det skal jeg da nok prøve, lige 2 sekunder 🙂

Strømskuf

Overclocker
Tilføjet:
18-05-2008 15:13:46
Svar/Indlæg:
389/12
så er den billedet i profilen

foo

Elitebruger
Tilføjet:
18-05-2008 16:35:27
Svar/Indlæg:
1685/240
Havde håbet man kunne se navnet på producenten, men det kan jeg umiddelbart ikke.

Jeg kan ikke finde et datablad ud fra den tekst der står på kredsene - det kunne være at der er tale om en form for OEM kreds...

hamderD

Elitebruger
Tilføjet:
18-05-2008 16:56:42
Svar/Indlæg:
7263/260
#0 Prøv evt. at få fat på Riska eller webnik, de ved sku meget om sådan nogle ting 🙂