Scythe Orochi cpu køler

Luftkøling d.  14. maj. 2008, skrevet af Karsten-B
Vist: 461 gange.

Karsten-B

Elitebruger
Tilføjet:
14-05-2008 18:32:39
Svar/Indlæg:
1248/70
Ville blot lige høre om andre brugere har købt denne cpu-køler ?

Mine egne oplevelser med den, som køler til en Q6600@3,7 ghz ved 1,46vcore, er at den holder fin temp, men først måtte jeg i gennem nogen flere remonteringer end jeg normalt er vant til. Min erfaring er, at der skal påføres termalpasta på både cpu og køleplade for at opnå god kontakt/varmeoverførsel.
Ved første montering kom jeg kun (som jeg plejer) kun et tyndt lag termalpasta på cpu'en og det gav så høj temp. at jeg ikke kunne loade windows. Efter kraftig afrensning af kontaktpladen prøvede jeg igen men stadig med negativt resultat (jeg kunne også se at pastaen ikke rigtigt hang fast på kontaktfladen.
Tredje gang kom jeg pasta på begge flader og nu var der pludselig rigtig god kontakt og cputemp faldt 50% 😲 . Jeg prøvede at afmontere igen med endnu mere pasta og faktisk blev cputemp. kun bedre.

Det skal lige nævnes at den medfølgende 140mm blæser ikke kan anvendes til den slags OC, da omdr. kun er ca. 300 😕 men med samme blæsere som jeg bruger sammen med min Thermalright IFX-14 køler de faktisk lige så godt.

Blot et lille indlæg og jeg håber at andre som har købt den kunne komme med deres vurdering af køleren.

----------CB
tom81

Elitebruger
Tilføjet:
14-05-2008 18:38:24
Svar/Indlæg:
20170/383

Dvs. man er faktisk bedre tjent med at købe en En Thermalright 120 Extreme eller IFX-14 da de er pænere, og yder ligeså godt, eller bedre og er nemmere at montere ?? 🙂

CF

Elitebruger
Tilføjet:
14-05-2008 18:44:47
Svar/Indlæg:
4689/105
#1 IFX-14 er stadig en bedre køler, så Scythe har ikke formået at tage tronen med den nye kæmpestore køler.

tom81

Elitebruger
Tilføjet:
14-05-2008 18:59:49
Svar/Indlæg:
20170/383

i min verden laver scythe også kun grimme andenrangs kølere 🙂 hehe.. Har virkelig svært ved at se hvorfor så mange har været fascineret af det skidt.

CF

Elitebruger
Tilføjet:
14-05-2008 19:16:49
Svar/Indlæg:
4689/105
#3 Noget de lavede godt var deres Infinity. Den var rigtig god til prisen, og jeg tror det er derfra at deres gode ry stammer. Nu er de så begyndt at sælge kølere til samme pris som Thermalright, og det er deres kølere ikke gode nok til. De er både for grimme og har for dårlig ydelse/pris til at kunne konkurere i det prisleje.

Thermalright er KONGEN. Det kan IKKE diskuteres! Scythe vil altid bare være et "fint valg".

Karsten-B

Elitebruger
Tilføjet:
14-05-2008 19:21:15
Svar/Indlæg:
1248/70
Altså - IMO skal man jo kun udtale sig om noget hardware hvis man selv har prøvet det (glem dog alt det fanboy-snak)

Jeg har selv to Scythe Infinity som jeg bruger til nogen (ældre) 939-AMD systemer og der kommer de fint til deres ret, men til kraftig OC af Core2 eller Q-core køler de IMO slet ikke godt nok og i øvrigt bryder jeg mig ikke om monteringen til Intel-cpu'er for denne køler.

Helt anderledes er det for en Orochi hvor monteringen faktisk er nemmere end f.eks en Thermalright IFX-14 eller en Thermalright 120 ultra extreme (som jeg faktisk også selv ejer)

Køleevne for en Orochi er IMO ligeså god som en IFX-14 og dermed bedre end en 120 Extreme.

Om man ikke kan lide udseende er jo en smagssag, men for mig er køleren noget som skal virke og udseende er mere eller mindre ligegyldigt.

----------CB

CF

Elitebruger
Tilføjet:
14-05-2008 19:29:51
Svar/Indlæg:
4689/105
#5 Hvis det er mig du hentyder til der er fanboy, så kan du godt tro om igen. Jeg tager hvad der er bedst, og det er Thermalright.

Scythe havde en god køler i Infinity ift. den pris den havde. Derfor blev den et hit. Problemet med Scythe's nye kølere er prisen. De er alt for dyre IMO ift. hvad man får. Man får god ydelse, men de er tude grimme. Thermalright god ydelse, og samtidig ser de rigtig godt ud.

Så jeg mener ikke at det er til diskution at Thermalright er den bedste luftkøler-producent på markedet. Du betaler rigeligt for deres kølere, men du får så også det bedste og det flotteste ("det flotteste" er selvf. en smagssag 😉)

hightower

Elitebruger
Tilføjet:
14-05-2008 20:35:30
Svar/Indlæg:
2440/66
#6 er en køler nu ligefrem køn?!

der kan man bare se... ta en tur på stranden 😉

Karsten-B

Elitebruger
Tilføjet:
14-05-2008 20:44:53
Svar/Indlæg:
1248/70
#6 - Altså det var ikke specielt dig jeg hentyde til, mere en generelt udtalelse 😛 , men jeg synes at du må agumentere lidt mere hvorfor du synes at Thermalright kølere er bedre (udseende er jo trods alt en smagssag og det kan som udgangspunkt ikke diskutteres, men som du jo nok kan forstå så HAR jeg alle de omhandlende kølere og har testet dem med NØJAGTIGT samme setup og kan derfor fortælle om køleevnen for alle kølerne, trods alt.

Hvis du HAR kølerne eller kan låne dem kan du jo også teste dem og derefter komme med DIN konklusion (som jo ikke behøver at være den samme som min) men det vil jo være en hel del mere seriøst end blot at bemærke at "thermalright er de bedste kølere" for det synes jeg desværre lyder lidt som "fanboy-snak" 😉 🙂

---------CB

CF

Elitebruger
Tilføjet:
14-05-2008 22:13:22
Svar/Indlæg:
4689/105
#8 Jeg har faktisk prøvet de fleste Thermalright-kølere. Desværre ikke på mit eget setup, men på andres. Jeg samler tit pc'er for andre, så jeg prøver lidt forskelligt, men det er jo så svært at sammenligne resultater når det er forskelligt hardware, så de resultater jeg fik der, kunne jeg sådan set ikke bruge til en skid.

Nu behøver man jo hellerikke teste kølere selv for at finde ud af hvad der er bedst. Bare kig på nettet. Der er flere sider hvor de bruger samme HW til alle kølertests, og på de tests jeg har set, har Thermalright været bedst. Det behøver man ikke selv at teste for at finde ud af.

Det er jo bare et fact at Thermalright har den bedst ydende luftkøler på markedet. Jeg har ikke set en test hvor en køler slår IFX-14, men hvis du giver mig et link til en test hvor IFX-14 bliver slået, så skal jeg da gerne trække min påstand tilbage.

Karsten-B

Elitebruger
Tilføjet:
15-05-2008 16:15:22
Svar/Indlæg:
1248/70
#9 - for det første så påstår jeg jo ikke at Orochi skulle være bedre end alle samtlige Thermalright kølere, blot at den er bedre end 120 ultra extreme og kun lige så god som IFX-14
(noget kunne dog tyde på at den måske er bedre da temp for alle 4 kerner ligger mere ens med Orochi end med IFX-14, men det vil jeg dog alligevel ikke påstå på nuværende tidspunkt)

Med hensyn til test/review som du åbenbart stoler meget på, så vil jeg sige, at de test du selv udfører ofte er langt mere præsis, da du/jeg jo ikke skal tilfredsstille en eller anden leverandør med en "god" test på et bestemt produkt og derfor kan være helt uvildig (med mindre man er fanboy, selvfølgelig, 😀 ) Dermed ikke sagt at alle testsites er i lommen på hardwareproducenterne.

Her er et link som en anden bruger (her på sitet) har henvist til:
http://www.xsreviews.co.uk/rev...

Her stilles tvivl om kvaliteten på en Thermalright IFX-14 og selvom jeg egentlig er godt tilfreds med dens køleevne synes jeg dog alligevel at det er lidt trist hvis problemet er som det beskrives i testen.

----------CB

CF

Elitebruger
Tilføjet:
15-05-2008 23:45:16
Svar/Indlæg:
4689/105
Det eneste jeg også har påstået er at Thermalright har den bedste luftkøler på markedet. Derfor kalder jeg dem "kongen"

Jeg tror langt fra at alle IFX-14'ere har så skæv en kontaktflade. Tror bare de har fået et dårligt eksemplar. Der er mange andre sider hvor den virker upåklageligt. De har også lavet en test hvor de har lappet den, og så ser reslultaterne straks meget bedre ud.

Karsten-B

Elitebruger
Tilføjet:
16-05-2008 22:16:20
Svar/Indlæg:
1248/70
#11 - tjaa... det må vi vist bare lade ligge - du vil tilsyneladende ikke komme din påstand "thermalright er de bedste" nærmere - 😕 trist...

Du må meget gerne fremvise en Thermalright IFX-14 som har en plan kontaktflade og som ikke er planslebet - jeg har ikke kunnet finde nogen (har været igennem forhandlerens kasser) og andre her på sitet har også modtaget nogen som ikke er plane., så mon ikke den bare de alle er sådan,.... eller dit eksemplar er måske helt plan ?...

Mener du så at det er kvalitetsmæssigt korrekt at man skal planslibe kontaktfladen på den køler man lige har givet kr. 550,- for, det er måske derfor du synes at; "thermalright er de bedste" 🤣 🤣 :no:

---------CB

Gilbert

Elitebruger
Tilføjet:
16-05-2008 23:46:58
Svar/Indlæg:
4089/252
Scythe Infinity er sgu stadig bedre end mange nyere kølere idag. Har brugt den (endda den samme) På A64 3800+@2600, X2 3800@2400, E6600@3200Mhz, Q6600@3200Mhz og E8400@4000mhz. Hver gang har den leveret varen og ingen af de CPU har været over 60 grader. Tja trods vilde ridser og småslidt monterings system, så leverer den stadig. Kunne sagtens finde på at købe mig en ny.