-> #0
Det kommer meget an på hvad du vil bruge på det. Min erfaring siger mig, at B&W lyder godt, og de lyder rigtig godt hvis du spænder en Denon receiver på. Dali, lyder også rigtig godt. Men de lyder til gengæld rigtig godt, hvis du spænder en NAD på.
Dali er lidt mere "tolerant" hvad angår forstærker. Men hvis du ska lytte meget til musik, så er der ingen tvivl om, at Denon er vejen frem, når vi samtidig snakker hjemmebiograf.
Om man er til B&W eller om man er til Dali, er lidt som "AMD vs. Intel". Personligt er jeg meget glad for B&W, men det er mest fordi deres lyd passer godt til min opfattelse af en hjemmebiograf. Omvendt, så er der ingen tvivl om, at Dali er mindst lige så godt, og især til musik.
B&W "kræver" lidt mere af en god forstærkerkreds, men igen. Det er altså feinsmecherei så det basker.
Anyways.
Jeg ville nok overveje et sæt ældre B&W DM604'ere. Det er nogle af de bedste gulvhøjttalere jeg har lyttet til, og de overgåes kun (når vi ser på pris), af Dalis tilsvarende bud. Jeg mener de hedder "Evidence" - der skal du nok kigge på 400-serien.
Men, som sagt. Det afhænger RIGTIG meget af hvad du vil bruge på det, og hvilken forstærker der smækker foran.
-> Vedr. Cerwin Vega
CV lyder dårligt, i manges øre, netop fordi der bliver spillet dårligt musik på 😛
De er ok. Hvis man vil have larm, så er der ingen tvivl om, at Cerwin Vega er noget af det bedste man kan få. Og det er ment positivt. De niveauer som en CV-højttaler kan holde til, ville jeg ikke turde at prøve med mine B&W'ere. Så er det sagt.
De ville uden tvivl passe godt til en hjemmebiograf, hvis man "bare" skal have en masse lyd. Jeg ville dog samtidig råde #0 til, at overveje deres centerhøjttaler. Den er ganske udemærket. Men til et mindre værelse/stue, så skal man have højttalere der spiller nuanceret og opløst. Ellers bliver det noget mudret gøjemøg, og det er kun de værste techno-freaks der elsker den slags.
Filmselskaberne bruger millioner og millioner af kroner på at lave den perfekte filmlyd til os. Og så skal man satme ikke straffe dem, ved at købe et par Nautilus og sætte en Logitech-boks til at styre lyden.
- i så fald. Så vil jeg gerne udbede mig en PM med navn, adresse og et tidspunkt hvor vedkommende er hjemme, så jeg kan komme og lammetæve dig/ham/hun/den/det, med en ugegammel selvdød finsk pædofil og muggen laks!
Nå 😛