Det tager en del tid. Sæt ikke dit mediecenter/spillebox til med statisk billed på i flere timer.
En plasmaskærm skal helst have en indkørings periode på ca 200 timer. Så er plasmacellerne 'kørt til'. Jeg her et 42px70 og jeg syntes at billedet blev bedre efter de 200 timer. Sæt alle indstilinger mindre en 50 % (kontrast/lysstyrke osv) de første 200 timer. Ellers kan du på recordere.dk finde en breakin dvd som skulle give det samme resultat på et par døgn ved at køre en masse farver igennem. Her er der også en masse tråde om pana px/pz indstillinger, indkøring osv.
Cellerne i plasma er mere følsomme end i lcd. Derfor sidder de også bag en kraftig plast/glas plade. Når gasserne i plasma cellerne er kørt til er de mindre følsomme over for burnin. Men rolig, de nye skærme er meget bedre ende de første generationer. Hvis man skulle være uheldig så kan man også finde en washdvd som skulle fjerne burnin's. Dit tv burde også automatisk skrue ned for alt kontrast,lysstyrke osv hvis den står med statisk billed i et stykke tid. Det gør mit pana.
Du må ikke forveksle burnin med det der hedder retention. Det er ligesom er en glød/efterslæb på ex hvid tekst der forsvinder fra en sort baggrund. Det er helt normalt. Det er først burnin når det bliver ved med at være der. Og det skriver det i manualen for at beskytte sig selv og selvfølgelig oplyse forbrugeren. .. . . rigtige mænd læser jo ikke en brugsanvisning det er jo bare logik og kvinder gider ikke bruge tid på det, det skal jo bare virke når det har været sååå dyrt.