-> #1
Jotak, mange tak.
Mht. graferne:
De(t) bliver rettet, men jeg kan hurtigt sige, at resultaterne længst til venstre (i PCmark05, 3Dmark03, 3Dmark05 og 3Dmark 06) er det nye prækonfigurerede system. Resten burde give sig selv. Det er også forklaret i teksten nedenunder, hvilke resultater der hører til hvor, men jeg kan godt se hvad du mener, og det bliver rettet.
Mht. inno/tek:
Et 3-tal gives til det jævne produkt. Der er intet nyt i P35 chipsættet, men specifikationerne passer ret godt til et enkel-grafikkort-setup, og Shuttle har designet strømdelen således, at der er rigelig med pusterum til en Quad-core. Når jeg giver et 4-tal i inno/tek - så skyldes det, at jeg synes at systemets overordnede innovation/teknologi hører til i den bedre ende, når vi sammenligner med de fleste andre færdigsamlede systemer.
På mange måder, kan man argumentere for, at der i regelen blot er de samme muligheder som i en moderne laptop, til den halve pris. Det vil jeg gerne vedkende mig. Men når vi skal vurdere overordnet, så vil jeg klart stå ved det uddelte 4-tal, da systemets overordnede finesser og muligheder er over gennemsnittet. Så derfor gives der et flot 4-tal i denne kategori.
I korte træk kan siges, at det handler ikke alene om nyskabelse, altså hvad der er af nye ting, men også hvad man får med i pakken. Hvis det skulle være udelukkende baseret på "innovation", så ville jeg nok ikke give det mere end et 3-tal. Men da vi trods alt får en Quad-core, 4 GB RAM, fingeraftrykslæser, kortlæser, W-lan modul, en af markedets hurtigste harddiske, meget lydsvagt design OG et HD3870 med i kassen, så synes jeg bestemt et 4-tal er på sin plads.
Hvilket leder mig til...
Mht. pris:
(Som nu er på) Kr. 9.425,- er mange penge for sådan nogle som os. Men hvis man skal ud og købe en tilsvarende computer, der er færdigsamlet på forhånd, så er kr. 8-10.000,- nok ikke helt galt ramt. Hvis man, lige nu og her, skulle ud og købe de samme ting og vælge fra de billigste steder på EDBpriser, ville tallene se sådan her ud (afrundet til nærmeste kr. 100,-):
Shuttle SP35P2 Pro - Kr. 3.500,-
Intel Q6600 - Kr. 1.300,-
2x 2 GB PC2-6400 CL5 - Kr. 600,-
Samsung Spinpoint F1, 750 GB - Kr. 700,-
LG DVD-brænder - Kr. 200,-
ATi Radeon HD3870, 512 MB - Kr. 1.100,-
Kortlæser - kr. 300,-
W-lan modul - kr. kr. 600,-
Windows Vista, Home Premium OEM - Kr. 600,-
I alt: Kr. 8.900,-
Så rundt regnet kr. 500,- er sparet, ved at samle det hele selv, installere, konfigurere osv. blah blah blah. Hvis du lægger de kr. 9.500,- hos Shuttle, hvad er det så du får oveni hatten?
Jamen, først og fremmest er systemet samlet for dig på forhånd. Al software og nyeste drivere er lagt ind. Du får 2 år on-site garanti (pick up and return). Så jow, jeg synes da bestemt at kr. 9.500-10.000,- er givet godt ud, og et klart 5-tal værdigt 🙂
-> #2
Vista/Longhorn har været i støbeskeen i rigtig lang tid. Så hvem der har "stjålet" fra hvem, er svært at sige. Men nu skal det ikke være en enten/eller-debat, men en både/og. Dér synes jeg, og igen - det er klart min egen subjektive og særdeles partiske holdning - at Windows Vista klart er det bedste Windows til dato. Det er stabilt, hurtigt og ret sikkert (jeg har kørt uden antivirus på min computer, siden 2002/2003, det er gået fint).
Jeg kan, af gode grunde, ikke tale på vegne af alle brugere på Verdensplan. Men det føles lidt som om, at mange basher Vista, bare for at brokke sig. Jeg har også oplevet crash i Vista, men det skyldtes som regel tredjepartssoftware, af en tvivlsom kvalitet, eller en ustabil harddisk eller to. Det til trods, så har det kørt uden problemer.
Jeg bruger selv min computer til video og billedredigering (når ellers den virker som den skal), og dertil må siges, at Vista er klart dejligere at arbejde med og se på, end Windows XP er/var det. Adobe Photoshop, Premiere og After Effects, har kørt upåklageligt, og selv mit nu aldrende Paint Shop Pro 8, gør sig det fint i Windows Vista.
En af fordelene ved at eje noget softwaren er jo netop, at man er berettiget til support og div. downloads. Det er de færreste udviklere af "seriøs" software, som ikke retter den slags fejl med det samme, og hvis man ikke indsender fejlrapporter og diagnosticerer, så har de pågældende udviklere eller Microsoft jo svært ved at vide, at der rent faktisk er en fejl - et eller andet sted. Så kan man jo diskutere om det er softwaren eller brugeren der er problemet.
Anyways.
Det er bestemt ikke tyndt, at sammenligne Mac OS X med Windows Vista. Især ikke, som du siger, når den ene har "stjålet" fra den anden. Så er det jo dermed ret interessant at se, hvor får man mest for pengene?
Det er klart, at Mac OS X er rigtig lækkert at arbejde med. Ingen tvivl dér. Men samtidig udvikles der langt mere software (og vira) til Windows, hvormed Apple er nødt til at bundle en masse software, så de kan holde på deres skare. De fleste switchere er ganske almindelige mennesker, der bare skal organisere feriefotos og brænde en DVD til moster Elly på Fyn.
Det er de kunder, samt en lille skare af gamersegmentet, som Shuttle går efter benene på. Apple har været i stor fremgang, og dét takket være en særdeles letfordøjelig brugerflade og en gennemskuelig arkitektur. Men, omvendt, så er det svært at spille spil på en Mac, da ikke alle titler udvikles hertil, men med Bootcamp kan man installere Windows på sin Mac og så er vi tilbage ved Microsoft igen.
Det er svært at sige Windows Vista, uden samtidig også at sige Windows XP eller Mac OS X. Hvorom alting er. Hvis Microsoft har fattet pointen, og endelig laver stabile operativsystemer, skal vi så ikke bare glæde os over dét, i stedet for at finde på nye ting at pive over? 😉