-> #4 + #5
Både og. Der vil altid være en flaskehals.
Hvis din combo, hvor alt kører standard, scorer 100 FPS, med alle detaljer sat ned og i en lav opløsning. Hvordan skal man så kunne se hvor begrænsningen ligger?
Hvis du clocker din CPU, og derefter scorer 120 FPS, eller omvendt, bare clocker dit grafikkort og derefter scorer 120 FPS - så er det jo ret misvisende, uanset hvad.
Kæden er ikke stærkere end det svageste led. Hvis du sætter blot et middelmådigt grafikkort, til en CPU-krævende test, er det jo klart, at hvis man har en kick-ass-dope-mother-fucker CPU til at trække læsset, så må det være grafikkortet der ikke kan tegne de dersens pixels hurtigt nok.
Omvendt, hvis man sætter et vilderen grafikkort til at køre den samme test, bare med en "svag" CPU, så vil grafikkortet stå og vente på data fra CPU'en.
Hvor ligger den reelle begrænsning så henne?
Testen er jo lavet til at benchmarke hele systemet, da det sjovt nok er hele systemet der leverer de billeder man ser på skærmen. Om så det er 7-kabale, 'Crysis' eller 3Dmark. Det er hele konfigurationen, i den store sammenhæng, der leverer den enkeltstående ydelse. Så det er meget svært at isolere en variabel, uden den vil være afhængig af en anden del i setup'et, på den ene eller den anden måde.
Tag f.eks. den Vantage benchmark der ligger i Shuttle-testen, her på siden. Da jeg overclockede CPU'en, steg scoren ikke vildt meget overall, men grafikkortets score steg slet ikke. Omvendt, så steg CPU-scoren betydeligt, og det må da være klart, at den begrænsende faktor hér, må være grafikkortet, eller...?!