Spire PowerFuse

Diverse d.  19. maj. 2008, skrevet af Stensgaard
Vist: 4808 gange.

Stensgaard
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-05-2008 00:00:00
Svar/Indlæg:
2620/327
Vi har testet dimsen, der kan redde dit grafikkort fra en dårlig PSU.

Link til litteratur: http://hwt.dk/literaturedetail...
Calimero
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-05-2008 09:36:36
Svar/Indlæg:
621/31
Jeg håber at strømforsyninger (i det mindste de dyrere) har overspændings beskyttelse indbygget, ellers var det måske en ide at begynde med det.


Stensgaard
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-05-2008 10:18:15
Svar/Indlæg:
2620/327
#1 En eller anden form for beskyttelse har de vel nok, men jeg har i hvert fald hørt om folk, der har mistet deres grafikkort på grund af lyn.


Joe313
 
Superbruger
Tilføjet:
19-05-2008 10:24:35
Svar/Indlæg:
29/0
puh, de gav sygt mange af sådanne dimser ud til Multiplay i33 her før på året. Tror jeg fik en 4-5 stykker, fik dog aldrig taget mig sammen til at tage dem med hjem igen : /

Synes det virkede sådan lidt "nå.. ja.. og?" men fair nok at den virker som den skal :)

Kreativ test!


Mentos3
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-05-2008 11:30:19
Svar/Indlæg:
4230/89
jeg tror nu heller ikke det er noget jeg vil ofte penge på.
men godt nok der fides sådanne produkter 🙂


ZnarF
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-05-2008 12:03:07
Svar/Indlæg:
1058/59
Det kunne være at man skulle investere i en UPS i stedet, de beskytter hele computeren mod overspænding, inkl. lyn... men selvfølgelig er det bare en tanke 🙂

Det er super med test af alternative hw stumper 🙂


hamderD
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-05-2008 15:52:19
Svar/Indlæg:
7263/260
God test, sjovt at læse 🙂 !

Jeg har selv prøve at brænde en hel computer at pga. lyn nedslag, men den kun kan sikre gfx´et. hvad så med de andre stik?. Bundkort, hdd osv?


genuz
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-05-2008 16:03:37
Svar/Indlæg:
798/19
Det lyder som noget dansk folkeparti har fundet på - altså det med at opdigte en problemstilling og prøve at profitere på den.

Man kan i øvrigt som nævnt få en strømskinne, der beskytter hele maskinen, eller have en indboforsikring, der også gælder lynnedslag :)

edit: Har selv haft lynnedsslag. Det nakkede min tft skærm, en router og en vcr. Alt andet overlevede, inclusiv en tændt PC, TV, stereoanlæg mm.


beatmore
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-05-2008 16:03:59
Svar/Indlæg:
3943/44
Lyn skal i nok ikke regne med.

Den der overspændingssikring har sikkert en zener-diode, for at sikre der ikke kommer for høj spænding.
Den har muligvis også en sikring, til at sørge for at der ikke bliver trukket for mange ampere (for det er nemlig det en almindelig sikring gør)

Lyn bliver klaret af H(P)FI relæet, så længe det ikke er et direkte lyn. Altså at spændingen der kommer ind ikke er så høj at lynet ikke kan springe over HPFI relæet
Men et HPFI er ikke designet til at beskytte ting, men derimod mennesker.

Direkte lyn:
Tænk på at et lyn er en temmelig lang spændingsbue, den det er altså pænt lige glad med 2 cm sikring.

#5 en UPS er et backup batteri, at de fleste så har en overspændings sikring, det er kun en god ting.
Overspændings sikringer kan også købes i løs vægt.

Bonus info, et sikring kan spidsbelastes med temmelig meget mere end de er lavet til. en almindelig 10A sikring til et hus, kan f.eks. klare op til 38amperes belastning i 5 sekunder.
Hvilket er meget praktisk når man skal starte en motor.


hamderD
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-05-2008 16:08:21
Svar/Indlæg:
7263/260
Hvor kan man egentlig købe dem henne af?.


#10
E2X
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-05-2008 17:06:33
Svar/Indlæg:
4018/217
#8 Et HFI/HPFI relæ beskytter faktisk ikke mod et lynnedslag. At det slår fra når det tordner det kan vi godt blive enige om. Hvis der nu kommer et lyn der slår ned i elmasten, transformerstationen, naboens hus eller noget andet der er forbundet elektrisk med dit hus kan et HFI/HPFI relæ ikke nå at reagere hvis det endnu ikke er slået fra, fordi at det er en mekanisk mekanisme der slår strømmen fra. Det vil sige at den skal nå at reagere og det venter et lyn ikke på. (Gælder når der kommer få lyn) og (når spænningen er så høj at den bare springer over kontakterne i relæet)

En alm psu har overspændingsbeskyttelse og er sikret mod lynnedslag hvis altså den er jordforbundet men det er et fåtal af de hjemme computere der er i danmark der er det.

Jeg syntes Spire PowerFuse er en rigtig god ide fordi at selv den beste psu kan fejle og derved smide en for stor spænding ud til computerens komponenter. Desuden beskytter sådan en Spire PowerFuse mere end bare grafikkortet da den laver en kortslutning når den bliver aktiveret for at fjerne overspændingen og ikke bare leder den tilbage til de andre komponenter og evt grafikkortet der også er elektrisk forbundet til psu´en igennem bundkortet.


beatmore
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-05-2008 17:51:53
Svar/Indlæg:
3943/44
#10 det er rigtigt nok, det fik jeg måske ikke skrevet specifikt nok.

Hvis et lyn slår direkte ned i et hus, så er der intet der hjælper.



Stensgaard
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-05-2008 18:03:40
Svar/Indlæg:
2620/327
Fint med de ekstra informationer her, folkens 🙂


Coctail
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-05-2008 21:28:18
Svar/Indlæg:
2353/24
Er jeg den eneste der tænker at mit grafikkort nødigt skal op på 14 eller 16v.. tror ikke mit gfx vil have det det særlig godt ved ret meget over 13v

Jeg må indrømme at jeg er skuffet over testen, da man antager at den udligner "støjen", uden at have testen det rigtig med et oscilloskop.
Som andre også har nævnt er en alm psu allerede beskyttet mod overspænding, så dens evne til at stabilisere strømmen må antages for den vigtigste, og den er somsagt ikke testet ordenligt.


jbnhightower
 
Overclocker
Tilføjet:
20-05-2008 22:33:39
Svar/Indlæg:
19/2
Læs #10 igen.

Den hjælper alle de folk der er så heldige at bo i en bygning hvor der ikke er jord i det stik computeren sidder i.

Med hesyn til ripple. Hjælper den nok ikke meget da de 50% ripple-rejection ikke er ret meget inden for eltronik. Efter havd jeg kan se på billedet, ligner det, at de bare har proppet en feritkerne rundt om ledningen i udgangen, hvilket dæmper ripple lidt. Det er det samme der sidder på alle ledninger til bærbare. Da elektronikken på selve Gfx-kortet selv fjerner 50-80dB ripple når den går fra 12V -> til den spænding kerne og ram køre med. Det er kun marketings øregas at skrive det andet.

P.S rart med lidt anderledes hardware til test.. Havde aldrig faldet over den selv.


#15
Pas
 
Overclocker
Tilføjet:
27-08-2008 22:07:54
Svar/Indlæg:
1/0
Chek lige dette link http://kpdata.dk/?p=productsLi...

de gutter har virkeligt opfundet noget der kan beskytte alt vores udstyr fra at blive ødelagt af lyn, transienter og sågar overspænding der er forårsaget af en defekt 0 leder, dvs mellem 300 - 380 v til vores udstyr.

ENDELIGT noget der dur