XFX Bundkort Crasher

Bundkort / CPU d.  19. maj. 2008, skrevet af BWS
Vist: 480 gange.

BWS

Overclocker
Tilføjet:
19-05-2008 12:30:47
Svar/Indlæg:
146/16
hey

jeg sidder og er ved at rive alt mit hår af hovedet, kan slet ikke forstå eller få det her nye bunkort(XFX nForce 780i Sli) til at makke ret !!!

for det første så køre NB med en temp der siger 52 grader idle !! har så googlet lidt og fundet ud af det måske har noget med den passive kølling ikke sider ordenlig fast til chipen....

det andet er at den crasher en gang imellem med en BSOD, men tro dog at dette kan skyldes nogle 32bit programmer der ikke virker på Vista 64bit...

det andet og nok det værste, er biosen og volt/clock mulighederne som jeg slet ikke kan finde rundt i !!!
kan det passe at rammene skal have den påtrykte spænding for at kunne køre dual channel ?? og kan det passe fsb´en ligger på 1333Mhz ??
og så er der nogle udtryk jeg slet ikke fatter ... :
linked / unlinked ??
HT speed NB -> SB ??

og sidste ting er hvad er nogle passene spændinger til CPU, RAM osv..
det er godt et stykke tid siden jeg sidst har haft en stationær men synes nu stadig det burde være lettere ...
er der slet ikke nogle der kender disse problemer på dette bundkort?? eller nogen som har et, som kan give nogle tips ??

sider her på grænsen til at få bytte det ....
håber i kan hjælpe

MVH
NickKokkedal

Superbruger
Tilføjet:
19-05-2008 13:10:35
Svar/Indlæg:
2600/84
start med at kør memtest for at checke om dine ram og din NB er stabile.

Sørg for at indstille spændingen til det rammene er rated til, f.eks. 2.1 eller således.
Du kan selv checke monteringen af NB heatsinken, ved at kigge ned under den og se om der er kontakt over det hele (altså uden at tage den af).

CPU skal bare have auto spænding, og din FSB skal være 1333 som du siger.

OdysseDK

Superbruger
Tilføjet:
19-05-2008 13:37:44
Svar/Indlæg:
1313/83
Jeg har sådan et kort som du har:

For det første: Din NB temperatur er helt fin, min egen er 75 grader Idle, med mit OC

For det andet: På dette bundkort, skal du sætte dine RAM volt og timmings manuelt, da BK ikke altid sætter efter bedste ydelse. Den skal stå på ekspert under RAM timmings.
Ellers burde det kort altså kunne køre på auto hele vejen....
Med hensyn til din BSOD: Har du husket da du installerede Vista, kun at gøre det med én RAM stang sat i, for ellers funker det bare ikke... har selv prøvet det.

Linked/Unlinked = betyder om dine RAM kører syncront med din CPU eller ej! Groft sagt 🙂

Ligeledes skal du installere denne:

http://support.microsoft.com/k...
Denne gør at 4GB + er muligt
Og husk at vælge 64-bit pakken!!!

BWS

Overclocker
Tilføjet:
19-05-2008 13:47:54
Svar/Indlæg:
146/16
hmm okey !! synes bare stadig det meget for NB... jeg installerert heldigvis med 1 ram-stang da jeg på tidspunktet ikke kunne få den til at køre dual...

men okey skal jeg bare sætte alle timingerne selv !! hvad med freqvensen på rammene hvis jeg gerne ville kunne køre med 1066mhz som de skulle kunne ?? hvordan vil du sætte indstillingerne der ??

en anden ting er om du har haft problemmer med at den ikke kan boote efter genstart ??

MVH

OdysseDK

Superbruger
Tilføjet:
19-05-2008 14:02:29
Svar/Indlæg:
1313/83
#3 RAM timmings sætter du under "FSB & Memory config" (side 45 i din manual)
Og Timings sætter du under "Memory Timing Settings" (side 47 i din manual)
Giv dig nu god tid til det her med de settings, og vær sikker på at det er de rigtige!
Hvad angår temps, hvorfor synes du det er for meget? Hvad holder du det op imod?
Og jeg har ikke haft problemer med Boot overhovedet!

BWS

Overclocker
Tilføjet:
19-05-2008 16:06:42
Svar/Indlæg:
146/16
hey igen !!

nu har jeg prøvet at få timingerne til at passe på rammene !!! men hver gang jeg prøver at sætte dem til deres specs, altså 5-5-5-15 med 2.1V kan den ikke boote !! ???
rammene kan godt boote med den rigtigte spændning men køre med disse timings 5-5-5-18 !!!

det andet er at jeg overhoved ikke kan ændre freqvensen på rammene, de køre kun 800Mhz selvom de pc8500(1066mhz) .... uanset hvad man køre linked/unliked, kan de kun køre på 800mhz !!!

er det fordi at det der SLi-ready Memory skal slåes til ??

MVH

Lace

Elitebruger
Tilføjet:
19-05-2008 16:26:56
Svar/Indlæg:
2357/72
Er det 2x2 Gb ram eller 4x1? Hvis du har 4 stænger i kan det godt give problemer at køre over 1000mhz på det bundkort. Når du kører unlinked skal du taste 1066mhz ind manuelt...de skifter ikke til deres ratede frekvens automatik.

BWS

Overclocker
Tilføjet:
19-05-2008 16:38:59
Svar/Indlæg:
146/16
jep det er 2x2gb
6# det gør jeg skam også men lige lidt hjælper det ... og nu begynder den bare at crashe mit i windows .... så tror bare jeg bytter det til noget intel chipset, så må jeg leve med ikke, at køre sli ....

OdysseDK

Superbruger
Tilføjet:
19-05-2008 16:44:26
Svar/Indlæg:
1313/83
#7 Rolig nu....
Det bundkort fejler ikke en skid, med hensyn til RAM frekvenser!
Mit kører snildt 1066 og har haft RAM i der kørte 1200, så det er ikke det der er problemet!
Måske du lige skulle sætte dig lidt mere ind i BIOS og hvordan man indstiller tingene, for det bræt der kan køre fuldstændig stock, lige fra du sætter strøm til det!
Ja, det gjorde mit i hvert fald...!
Men selvfølgelig, det er op til dig selv.,...
Det er i hvert fald et godt bræt...period!

Lace

Elitebruger
Tilføjet:
19-05-2008 16:57:25
Svar/Indlæg:
2357/72
Enig med #8 Jeg har selv et evga og de to kort er helt identiske. Men start med at nulstille alt så du kører uden oc og tage den step-by-step derfra. Du kunne evt. prøve at opdatere til bios P04.

Spear

Elitebruger
Tilføjet:
19-05-2008 17:10:30
Svar/Indlæg:
564/13
Hej

Hvad sker der, hvis du bruger:

SLI-Ready Memory: Disable

FSB - Memory Clock Mode: Linked
Har du under MEM (DDR), MHz muligheden for at vælge Sync - så vælg den ( det lød godtnok som om du ikke kunne indstille noget her overhovedet)

Memory Timing Setting: Expert

Alle timings: tCL, tRDC, tRP osv. på auto
Ram-spænding på 2.1 v.
Al anden spænding på auto

Spear

Elitebruger
Tilføjet:
19-05-2008 17:14:18
Svar/Indlæg:
564/13
Har du brugt Nforcedriverne? Har du installeret Ntune - frarådes? Hvilken driverversion bruger du til dit XFX 9800 GTX?

Spear

Elitebruger
Tilføjet:
19-05-2008 17:20:11
Svar/Indlæg:
564/13
Disable Nvidia GPU Ex

HT speed NB -> SB: Er overførselshastighed mellem Northbridge/Spouthbridge - ved høje overclock kan det være en god ide at mindske fra 5 x til 3 x ved dem begge

BWS

Overclocker
Tilføjet:
20-05-2008 10:39:15
Svar/Indlæg:
146/16
#8 nu siger jeg jo heller ikke det er dårligt board generalt, siger bare det jeg har måske fejler og det er jo hvad der sker en gang imellem ...

9# hvordan vil du installere p04 biosen når man kun kan downloade den som bin-fil ?? kan nemlig ikke få det der nForce System Tools til at virke.

11# bruger den nyeste Nforce version og geforce version drivere fra nvidia.com !!!

altså det der sker lige nu med den er at, når jeg tænder den genstarter den bare 3-4 gange lige efter post-screenen kommer .... men tænker på om det kunne være rammene der defekte ??

MVH

OdysseDK

Superbruger
Tilføjet:
20-05-2008 10:47:49
Svar/Indlæg:
1313/83
Du skal have BIOS P03!
Den med BIN-fil
Brænd på CD og boot derfra.... så klarer den resten selv

JAJackson

Overclocker
Tilføjet:
20-05-2008 14:54:59
Svar/Indlæg:
134/21
Hej BWS

Har lige installeret samme bræt som dig, alt kørte lige ud af boksen.
Rammene blev accepteret uden problemer, jeg stillede dem dog manuelt senere til 5-5-5-15@2,1 V @ 1066MHz, unlinked, sli disabled, dual channel (jeg har dog kun 2*1 GB)
Kortet har ikke crashed eller rebootet én eneste gang, hverken ved installation eller test (PCmark05, 3Dmark06, Prime95 til quadcore).
Det bliver varmt, ja, 55-58 C ved belastning, jeg ved dog ikke hvad max temp er.

Jeg tror at dit kort har en fejl...

Har lige sendt 2 stk Gigabyte tilbage på rma (hhv EP35C-DS3R og EX38-DQ6), de ville ikke boote ordentligt, rebootede flere gange inden de kunne starte. Dette XFX er faktisk det fjerde bundkort i min "nye" maskine (sendte også et Asus Maximus Formula tilbage på ombytteren).

Men: test dine ram inden du gør andet. Download memtest86 og boot på en cd og lad dem køre en times tid, med én stang ad gangen. Hvis de ikke fejler, tror jeg på at det er bundkortet... 😕

BWS

Overclocker
Tilføjet:
20-05-2008 15:29:44
Svar/Indlæg:
146/16
ja altså det underlige er at den kun gør disse mystikse ting ved dual-ram, altså med begge ram kloser i !!! så jeg tror det er dem den er gal med ... skal bare lige køre sådan en memtest86 igenem og tester dem også lige hos en ven ...

MVH