Hjælp til køb af udstyr til nyt hus

Media Center d.  19. maj. 2008, skrevet af Heine11
Vist: 807 gange.

Heine11

Overclocker
Tilføjet:
19-05-2008 23:47:21
Svar/Indlæg:
2/1
Vi er ved at bygge nyt hus, og har i den forbindelse besluttet at udskifte vores fjernsyn samt stereoanlæg, så det er tidssvarende.

Målet er at alt skal kunne snakke sammen med alt, og derfor vil vi være meget taknemmelige for hjælp til at finde ud at hvilke produkter vi skal købe, samt hvilke kabler vi skal forberede med tomrør osv.

Vi har behov for følgende :

Stue : Kunne se tv / video / billeder -HD 1920* 1080 fra netværk (PC'er og bærbar harddisk mv) og antenne, kunne høre lyd i surround (gerne via Windows mediecenter eller lignende)

Køkken: Kunne høre lyd fra netværk samt radio

Soveværelse : Kunne se tv/video fra netværket og antenne

Værelser /Kontor : kunne se tv/video fra netværket og antenne, samt høre musik fra netværk. Kunne lægge musik/film m.v. på netværk via computer

Vi er ikke Hi-fi entusiaster, og vi prioriterer at det færdige resultat fremstår så "usynligt" som muligt.

Jeg havde tænkt at i alle rum ville jeg trække tomrør så alle enheder kunne forbindes med LAN stik og kat. 5 kabel - Det hele skulle samles i teknikskabet i vores bryggers - På den måde ville alle enheder kunne se hinanden og det vil kunne ske uden tab af kvalitet.

Køkken
Jeg har overvejet at indsætte en Logitech SqueezeBox - Og på den måde komme i kontakt med min harddiske med musik - Lyden kunne evt. køre gennem mit gl. stereoanlæg

http://www.logitech.com/index.... s/devices/3817&cl=dk,da

Giver en SqueezeBox mulighed for at koble sig på en "playliste" fra netværket - i stil med Windows mediecenter ?

Stue
Det er nok her jeg er mest i tvivl - Jeg har overvejet Boses højttalere

http://www.crtv.dk/bose/acoust...

fordi jeg synes de er diskrete og samtidig lyder godt - Er der nogle der har andre ideer.

Jeg er meget usikker på om Boses-anlæg er det rigtige - jeg vil gerne have noget der kan klare "Alt" og jeg har indtryk af at Bose primært er til lyd og ikke billede ?

Hvad kunne man anvende som afspiller, når jeg gerne vil kunne se og optage i HD Kvalitet - høre musik /se billeder fra hele netværket( PC, bærbar harddisk mv) ?

Soveværelse:
Hvordan kommer jeg i forbindelse med netværket via TV ?

Værelse
Bærbar computer, der via HDMI- kabel kobles til fjernsyn, og hermed opnås adgang til netværk og internet.
Tv-signal direkte i TV så antenne kan ses uden at tænde PC

Teknikskab
Her havde jeg tænkt mig at forbinde LAN-kablerne i en router og koble en el. flere eksterne harddiske på - De skulle bruges til at optage TV på og til at lagre -MP3-filer og billeder.

Jeg vil være meget taknemmelig for jeres indspark, gode råd - skæve vinkler og hvad I ellers kan bidrage med - Er der noget jeg har glemt ? - Eller kan det hele gøres meget lettere ?
mp_3

Elitebruger
Tilføjet:
19-05-2008 23:53:51
Svar/Indlæg:
3588/418
Der er vidst nogen der har set Kontant på DR1 igår 🤣

Heine11

Overclocker
Tilføjet:
19-05-2008 23:58:20
Svar/Indlæg:
2/1
Ja - men det er nu ikke derfor 🙂 og det er ikke det samme jeg går efter - Mit lys behøves ikke at blinke når jeg er i bad 🤣

Men jeg synes det er svært at finde en løsning der kan alt - jeg har talt med flere forhandlere, og jeg synes alle sammen deres løsninger kan noget at det jeg søger, men ikke det hele - Derfor spørger jeg her ..´.

Lace

Elitebruger
Tilføjet:
20-05-2008 00:10:04
Svar/Indlæg:
2357/72
Kender en der har lavet det samme, og det lyder meget som det du har tænkt på. Han har osse et teknikskab i bryggerset hvor alt løber ud i resten af huset fra. Når du alligevel skal igang med sådan et projek kan du ligeså godt sørge for at have tilstrækkeligt med udgange over alt i huset. Fx. lave to udtag i stuen, og evt. blænde det ene af hvis du ikke skal bruge det. Jeg ved ikke helt hvad du mener med at komme på netværket med tv i soveværelset, men er det ikke bare at gøre det på samme måde som i værelset?

Mads321

Elitebruger
Tilføjet:
20-05-2008 00:13:08
Svar/Indlæg:
3162/326
Det med lyden har jeg ikke så meget forstand på, men jeg ved da, at de i hi-fi klubben er gode til at lytte til de behov man har (også omkring prisen).
Du kunne jo tage udgangspunkt i dette startsæt, hvor lyden kan styres individuelt i hvert rum, via. indbygningskontakter, der også indeholder en lille forstærker, der kan trække et sæt indbygningshøjtalere:

http://www.hifiklubben.dk/prod...

Dertil skal du så bruge en reciever, der kan arbejde sammen med indbygningskontakterne. Den billigste (der nok skulle opfylde jeres behov), er denne model:

Højtalerne der bygges ind i vægen, behøver heller ikke være nogle små paptallekner, selv om de nok vil være helt fine i køkkenet. Til stuen/TV'et/Anlæget/hjemmebiffen, findes der modeller der svarer til topmodellerne fra f.eks B&W, DALI osv. Du kan se dem her:

Det ville jeg nok vælge at gå efter, i stedet for en helt masse blandede og "hjemmebiksede" løsninger.

Alt det med computer/server/filserver lyder det til du har tjek på.

Mvh. Mads 🙂

tom81

Elitebruger
Tilføjet:
20-05-2008 00:21:32
Svar/Indlæg:
20170/383

lyder som et rigtigt fedt projekt du har fået gang i.

Jeg synes du skal overveje to ting.
Det gælder ikke livet om at finde et Full HD TV, mange fladskærms TV med opløsning på 720p giver et bedre billede end et med 1080p opløsning. Derfor, hvis jeg var dig. Glem alt om tal og specifikationer og gå ud og se på fjernsyn, og bed om lov til at lege med dem. De instillinger fladskærms TV står med i forretningen er oftest helt hen i vejret.
FX Pioneer 50'' (kan ikke huske modellen, men anmeldt på flatpanels.dk) kører så vidt jeg husker kun med 720p opløsning. Men den skærm er nok noget nær det bedst fladskærm på markedet lige pt.

En anden ting. Drop Bose, det ser godt ud og det er så det.. Spild af penge hvis du søger ordentlig Hifi. Jeg er klar ovre at du måske skal tage konen med på råd og have noget der ser godt ud. Men undersøg markedet og pengepungen. Jeg kender kun til Hifi klubbens produkter, men Dali og B&W laver også højttalere der spiller super godt og ser rigtigt godt ud 🙂

zet00r

Overclocker
Tilføjet:
20-05-2008 00:26:22
Svar/Indlæg:
1106/30
når du allerede vil smide 10kilo efter lyd til stuen, syndes jeg du skal overveje mærket ' harman/kardon', jeg kender 2 der har et 5.1 setup af mærket, det ene er med std reciver, det andet med en noget støre model.
men! jeg har aldrig hørt et 5.1 lyd system gå så meget amok, vi kørte noget bass test en aften jeg var på besøg, og jeg kunne ikke undgå at smile det bare totalt fryd for øret, at høre sådan et stereo blive banket af, testen ramte feks en frekvens som fik alt glas til at ryste i lejligheden 😲.

den anden model jeg har hørt var med samme speakers ( 5.1 ), dog med en meget støre reciver ( $$$$ ) og første gang jeg hørte ham banke op for det ,blev jeg totalt mundlam. kan ikke rigtig beskrive det. jeg har hørt og set mange 5.1/7.1/8.1 setups, men intet har været i nærheden af harman kardons kvalitet af lyd og design efter min smag.

du finder harman kardon rundt omkring hos expert,fona,fredgård osv osv. sikkert også hos hifi klubben

held og lykke.

tom81

Elitebruger
Tilføjet:
20-05-2008 00:26:23
Svar/Indlæg:
20170/383

Cambridge er vel udemærket, Men til ordentlig Surround ville jeg klart tage Denon eller Onkyo, det er sgu det eneste rigtige.. Evt NAD hvis man søger det lidt mere enkle design, som bla jeg synes om 🙂

tom81

Elitebruger
Tilføjet:
20-05-2008 00:29:54
Svar/Indlæg:
20170/383

Harman Kardon er også et godt valg, men jeg synes man bør købe det et sted med ordentlig service, Fona er nogle narresutter hvad service angår 🙂

10000,- for lyd til stuen er jo ikke ligefrem nogen formue. Harman Kardon er dog nok lidt i den dyre ende.

zet00r

Overclocker
Tilføjet:
20-05-2008 00:42:35
Svar/Indlæg:
1106/30
#8 jah helt sikkert fona sutter 🙂 og sikkert også mange andre kæder.
jaah man kan hurtigt fyre 20kilo af på et 5.1 harman kardon, men okay du kan også bruge 100.000 svin på b&o hvor du sådan set betaller for design. ( ja det er phillips indmad ), det jo en smags sag 🙂

jeg har selv et billigt 5.1 sony setup, som jeg bruger til min computer, køre over DTS ( coax ) og det spiller nu også fint nok... men der er en verden til forskeld fra mit 5.1 til et harman. man er slet ikke i tvivl når man først har hørt sådan et blive banket af 🙂

tom81

Elitebruger
Tilføjet:
20-05-2008 00:49:29
Svar/Indlæg:
20170/383

Der findes mange fede Hifi mærker, H/K, Denon, Marantz, NAD, Onkyo osv..

Men fakta er at Denon/Onkyo og nogle siger også Yamaha er dem der laver de fedeste surround forstærkere på markedet. så hvis jeg skal stable en hjemmebiograf op med lyden som det primære, så vil jeg gå efter de tre mærker.

AskerNedeFraGrillen

Elitebruger
Tilføjet:
20-05-2008 09:40:18
Svar/Indlæg:
444/74
#0 Til streamet musik i flere rum ville jeg helt sikkert tage et Sonos Music system:

Det er det fedste produkt på markedet (der er til at betale). Det kan udvides uendeligt ved, at købe en ekstra Zoneplayer eller Zonebridge. Og så er design og ydelse i top.

Angående TV i soveværelset, så skal du have et produkt som f.eks. Apple TV eller nogle af Kiss' netværksafspillere for at få den på "netværket" til musik og film. Apple TV er jo super nice design og funker godt - men vist kun sammen med Itunes...?

zet00r

Overclocker
Tilføjet:
20-05-2008 16:01:04
Svar/Indlæg:
1106/30
#10 yeah, kan også godt lide NAD, det bare mere den RÅ still... meget godt mærke til at trække nogle store svin 🙂, syndes også Rotel laver nogle vildt klasse forstærkere

Heine11

Overclocker
Tilføjet:
20-05-2008 23:06:49
Svar/Indlæg:
2/1
Først - mange tak for alle jeres gode inputs.

På baggrund af inputsene har jeg droppet Bose højttalerne :'-( og vil se nærmere på
harman/kardon, samt b&Ws lm1.

Mht Sonos Music system - Jeg har svært ved at se hvad Sonos kan mere end Logitechs SqueezeBox duet - ud over at den har indbygget forstærker - og er markant dyrere - Er der noget jeg overser ?

Med de løsninger I fremstiller har jeg da mulighed for at aktivere mit musik på ekstrem harddisk ? - Jeg kunne godt tænke mig at kunne aktivere Windows mediecenter - eller lignende- via fjernsynet, og så høre lyden via surroundanlægget

Jeg har overvejet en "central server" i stil med HP mediesmart server -
http://h41112.www4.hp.com/prom...
Er der nogle der har kendskab til den - eller tilsvarende - og giver den mulighed for at aktivere WMC ?

tom81

Elitebruger
Tilføjet:
20-05-2008 23:48:50
Svar/Indlæg:
20170/383

Kender ikke så meget til Sonos, men kunne også forestille mig at det nok er noget bedre kvalitet. Logitech er i mine øjne stadig kun for sjov, og kan altså ikke måle sig med rigtigt hifi.

Hvis du vælger Sonos, B&W og en Forstærker som hifi klubben også sælger Som FX NAD eller Denon kan det være du kan få lavet noget samlet tilbud der fra, og måske også hjælp med opstillingen osv..

Og ellers ja køb harman kardon i expert eller lignende sted hvor de ved hvad de snakker om 🙂

Wuffer

Elitebruger
Tilføjet:
22-05-2008 10:56:40
Svar/Indlæg:
209/23
Kig evt. forbi Hifi4all.dk og recordere.dk og spørg dem om det samme.

De kan måske også bidrage med lidt. Både mht. lyd, media center og server. Henter tit hjælp fra HWT.dk og de 2 ovenfor nævnte sider.

tom81

Elitebruger
Tilføjet:
22-05-2008 13:41:05
Svar/Indlæg:
20170/383

Helt sikker, der er nogle kloge folk derinde.. Man skal bare passe på, for der er også en del fagfolk der skriver derinde, og de gør hvad de kan for at få gang i omsætningen 😕 Specielt recordere.dk