Senior Skribent
Tilføjet:
22-05-2008 10:50:39
Svar/Indlæg:
15982/637
Okay en lidt længere smørrer men det er nemmest at begynde fra starten.
Patienten:
AMD 64 X2 5000+ Black Edition
MSI K9N4-SLi bios 1.4
2x1GB Kingston HyperX PC6400 CL4
Sparkle GeForce 9600GT
Zotac GeForce 9600GT
Arctic Cooling Freezer 64Pro
OCZ StealthXstream 500watt PSU
Seagate 7200.10 320GB SATA-II
Symptomer:
Min bror sad og spillede Crysis demoen i forgårs hvor spillet pludselig bare viste hvid skærm. Altså sigtekorn og div. kompas anvisinger og ammo beholdning var stadig vist på skærmen og lyd var også. Trykkede ESC og kom ud i menuen hvor alt så normalt ud - trykkede så resume, men så var skærmen sort men stadig med sigtekorn og alt det der + lyd. Oppe i højre hjørne hvor der ellers står Demo var bare hvide tekst bokse som også blev vist selv ud i menuen. Lukkede spillede og startede det op igen og loadede banen og alt var fint.
Nå men hvorom alt er så er, så vil jeg lige teste OC'et for at se om det er stabilt for at afgøre om det evt var en gfx-driver fejl eller pga OC'et.
Overclockingen er/var: 13xmultiplier, 231fsb, 1155mhz htt, 1.424 v-core, 375mhz ram (ddr2 667), 3003Mhz.
Så satte jeg PC'en til at køre Orthos blend test ram/cpu)( men hvor lang tid plejer folk normalt at køre testen for at se om det er stabilt nok?)
Prøvede her i går kl.15.30 Orthos og efter ca 17min gik jeg ned for at se til den og der kunne jeg se den var genstartet. Så gik jeg i bios og øgede den med +.01v core. Så satte jeg Orthos til igen. Efter ca 2timer og 25min kunne jeg se at pc'en igen var genstartet. 😐
Jeg har dog bemærket at selv om jeg giver den 1.424 i vcore så snart CPU fx kører super pi så ryger den ned på 1.376~1.38v-core.
Så satte jeg i MSI Dual Core Center den op på 1.47v-core. Genstarter PC'en. Tjekker Bios og kan se den er øget til 1.440v-core fra den 0.1v jeg satte den op derinde fra.
Kommer så tilbage i windows, og med MSI Dual Core Center ryger den automatisk op på 1.47v-core.
Godt så...
I stedet for Orthos hentede jeg Prime95 og kører en blend test. Nu kan jeg så se at v-core igen falder fra 1.47 til 1.416~1.42. Men håber nu det er nok til at holde den kørende.... fandme et underligt bundkort.
PSU'en ligger stabilt på alle linierne
Nå men ca efter 16min var PC'en igen genstartet !
Jeg tror ikke den kan lide 1155mhz HT - pis oss... jeg kan jo nemlig ikke sætte nogen HT multipliers. :no:
Nå så går jeg tilbage til 13x216, 1080mhz HT, 400mhz ram, 1.47v-core om ser og det er stabilt så. Prime95 kører så ca 2timer uden problemer, hvorefter jeg er nødt til at stoppe kl.22 da nogen skal på arbejde.
Jeg aner ikke hvad der skyldes de genstarter ! der er ingen windows fejlrapporteringer eller noget i fejllogs.
Det eneste jeg ved er dog at MSI Dual Core Center som jeg bruger til at OC med, begynder på en hyle alarm når temp. ryger op på 46*c fordi da CPU køleren så slår over på PWM kørsel og så kan programmet ikke registere at blæseren kører (det kan CPU hardware Monitor heller ikke).
Temperaturen kommer aldrig over 50*c så jeg kan ikke se det er en temp. problem.
Please help. For jeg vil sku have den kasse til at køre 3GHz.
Den kører ellers 3Dmark (dem alle mv) og ellers også spil uden problemer ved 3GHz.