Valg af HDD

Diverse d.  23. maj. 2008, skrevet af Nanno
Vist: 260 gange.

Nanno

Overclocker
Tilføjet:
23-05-2008 14:58:02
Svar/Indlæg:
63/14
Jeg skal have mig en eller to HDD mere og valget ligger på disse 3.

1. WD RE2 WD5000ABYS 500 GB -

Eller

2. WD RE2 WD5000ABPS 500 GB -

Eller

3. Seagate Barracuda ES.2 500 GB -

Men hvilken skal jeg vælge ?

Alle er 24/7 Server Diske. WD får generelt meget ros for deres stabilitet og Seagate disken har fået gode anmeldelser.
gabbadoo

Elitebruger
Tilføjet:
23-05-2008 20:03:55
Svar/Indlæg:
3065/208
Hvad er forskellen på YS og PS ?

gabbadoo

Elitebruger
Tilføjet:
23-05-2008 20:21:53
Svar/Indlæg:
3065/208
#0 Du be'r os om at vurdere værdien af a,b og c, på baggrund af at alle bogstaver er med i alfabetet... rent hypotetiskt kunne det være værd at undersøge hvilket bogstav der er begyndelsesbogstav i flest ord...

Et helt andet bogstav: S - for Samsung:

http://www.edbpriser.dk/Produc...

Jeg ville personligt vælge Samsung's 640GB model, eller 750GB modellen hvis der da kan findes et review. Den har været sat op mod Western Digitals 300GB VelociRaptor her: http://kortlink.dk/tomshardwar... og klarer det MEGET godt - i price/performance latterliggør den den nye Velociraptor !

Zorba

Superbruger
Tilføjet:
23-05-2008 20:25:10
Svar/Indlæg:
1142/59
Som jeg også har skrevet i nogle tråde før, så vil jeg ligesom #2 anbefale dig, at tage en Samsung 750 GB til de ca. 700 kr. Den er bestemt det værd. Jeg blev specielt overrasket over hvor hurtig den var, for jeg er vant til at diskene alene er lidt langsomme, hvilket er grunden til jeg altid har kørt raid 0. Med den her disk er det ikke nødvendigt for mig, da den yder det samme som mine 2 * 320 GB seagates gjorde i raid 0.

gabbadoo

Elitebruger
Tilføjet:
23-05-2008 20:48:15
Svar/Indlæg:
3065/208
Jeg har også 2x320GB i raid-0 fordi det er hurtigere og man samtidig får fuld pladsudnyttelse. Jeg synes dog det er lidt en ulempe, at bygge raid-0 op omkring diske på den størrelse, fordi de til hjemmebrug langt henad vejen er nok til både OS, programmer, spil og mp3/video, hvorfor der er "hell to pay" hvis en af diskene fejler. Og det har jeg da har oplevet... der røg da 60GB mp3'er - blandt andet.

Alt efter hvad du skal bruge disken til, system eller lager, synes jeg du skal overveje fx. én lille hurtig djævel på fx 80GB (og senere måske én til for raid-0) og så en ordentlig fætter á la Samsung's 640 eller 750GB diske nævnt, til lager. Det tror jeg vil give en rigtig god ydelse, og skulle raid-0'et med OS, programmer, spil etc. ryge, er det jo bare at geninstallere fra den store lagerdisk, hvor man sagtens kan gemme backups af fx "dokumenter og indstillinger" mappen osv.

Nanno

Overclocker
Tilføjet:
24-05-2008 03:24:25
Svar/Indlæg:
63/14
#1 - Forskellen på WD RE2 PS og YS er at, PS er strømbesparende ift. andre server diske og støjer lidt mindre ind YS, men er også ca. 150 dyre.

Men om den er det være ved jeg ikke,

#2 - Jeg havde håbet at nogen her inde havde lidt erfaring med en eller flere af de nævnte diske. Men jeg har nok ikke skrevet det tydeligt nok.

#4 - Som udgangspunkt skal jeg bl.a bruge disken til backup og den skal derfor være så stabil og påligelig som muligt, det er bl.a derfor jeg går efter en server-disk.
-
Og nej jeg er ikke intresseret i en Samsung model billig udgave. Dermed ikke sagt at den er dårligere, det vil jeg lade andre om at afgøre.

Hvad angår disken fra Segate er der lavet en anmeldelse af denne her på siden.
Derfor undre det mig også at ikke en Jer ovenstående har bemærket dette.

Link: 3. Seagate Barracuda ES.2 500 GB -
http://hwt.dk/literaturedetail...