-> #0
Argumentet med, at den eneste grund til at skifte til Vista er DX10, er lige til at lukke op og sk*de i.
1: Vista er det bedste Windows til dato. No argument.
2: Vista er klippestabilt, bare man ikke fylder en masse tredjeparts-software/lort på.
3: Ved du ikke hvad 'UAC' er, så lad det forblive aktivt.
Der er mange gode argumenter for at skifte til Vista. Mange - og det her er kun MIN EGEN subjektive opfattelse -, tror jeg, basher Vista, bare for at bashe Vista.
Jeg har kørt med Vista i omkring et års tid nu. Jeg ventede lidt med at skifte, netop for at komme forbi børnesygdommene, og jeg kan kun sige, at det var en klog beslutning.
Når alle opdateringer, patches, hotfixes osv. er hentet og installeret, så kører det som smurt i glidecreme, vaseline og madolie, på samme tid.
De problemer jeg har haft i Vista, kunne enten løses med en opdatering eller et tryk på F1, og en hurtig søgning på nettet. Sværere er det ikke. Jeg bilder mig lidt ind, at (mange af) dem der har div. problemer, simpelthen er for "dovne" til at gide at sætte sig ind i problemet og selv løse det.
Ja. Systemkravene er større for Vista, end de er for XP. Surprise motherfucker! 😲 😎
XP er fra tiden, hvor en Pentium 3 @ 500 MHz (hvis ikke mindre) og 64-128 MB RAM, var ret "OK". Hvis du ikke har et "nyere" system, så kan du lige så godt droppe tuderierne. Så er man sgu selv ude om det.
Overførsler og Zip'ning, gik langsomt, ja. Men jeg skal dælme love for, at kombinationen der hedder "Vista 64 bit + SP1", bare kører knaldgodt hér. Der er fart over feltet.
Aero og Flip3D?! Tjah. Aero ser rigtig godt ud, sluger ikke sindssygt med systemkræfter og Flip3D har jeg svært ved at se eksistensberettigelsen for. Men den er der.
Widgets/gadgets? Jeg har et flot ur, et slideshow med billeder, et CPU/RAM'o-Meter og noget RSS til at stå og køre. Det er ret smart.
Windows Dreamscene? Hvis du har VLC eller laver et Dreamscene-hack, kan du køre med en animeret baggrund. Det ser røvlækkert ud, og sluger - igen - ikke det vilde med systemkræfter hér. En smart ting ved Vista er nemlig, at det øjeblik du kører en eller anden applikation i fuldskærm (spil, film, whatever), så slår den de visuelle elementer fra og overlader det hele til de(t) pågældende program(er).
Jeg kan køre med 'Crysis' i windowed, uden at det går vildt meget ud over ydelsen. Så det er dælme godt lavet/sat sammen.
MEN!
En ting kunne jeg godt have ønsket. Når nu Microsoft beslutter sig for, at lave et Windows, der minder SÅ meget om Linux (lang teknisk forklaring, som jeg vil forkorte ned til: Blah blah blah! 😲 ). Hvorfor fanden har de så ikke også implementeret en form for pakkesystem (altså div. elementer i "pakker", som i Lunix). Det kunne spare oceaner af diskplads og samtidig øge brugervenligheden en anelse (især set i kombination med 'UAC').
Men, det er sådan set også det eneste negative jeg har at sige om Vista. Det eneste program/spil, jeg ikke har kunnet få til at fungere, er mit 'Star Wars Episode 1 - Podracer'. Computeren crashede simpelthen. Det var noget med en eller anden "StarForce"-blah-tingeling, der bare ikke ville fungere.
Men derudover? Så er det super.
Det kræver lidt tilvænning i starten. Især indekseringen, prefetch (og hvad de nu ellers hedder alle de der systemoptimerende ting og sager), kræver lidt slack. Det er meget uvant for os nørder, når vores computere indekserer, defragmenterer eller på en anden måde optimerer, helt af sig selv - især når man er vant til Windows XP.
Jeg ville klart sidestille det med Apple's Mac OS X, som nok er det bedste operativsystem jeg har leget med.
- Bare min mening 😎