XP eller Vista?

Software d.  27. maj. 2008, skrevet af Punani
Vist: 619 gange.

Punani

Superbruger
Tilføjet:
27-05-2008 22:11:44
Svar/Indlæg:
82/24
Hey

Ja den har sgu nok været oppe et par gange 😛 men....jeg har måske fået den idé at skifte til Vista 🙂

Jeg er sgu bare ikke helt overbevist endnu 😕 havde osse svært ved at slippe Win2000 inden jeg sprang på XP 😳

Bliver jeg glad for Vista eller skal jeg blive på XP?

I bestemmer om Punan-drengen skal købe en Vista licens på fredag :yes:

Punani
Skipper

Elitebruger
Tilføjet:
27-05-2008 22:22:51
Svar/Indlæg:
971/67
Jeg prøvede Vista 64 bit i et par måneder, og da den bedste opdatering til Vista kom, i form af Sp3 til Xp, så skiftede jeg tilbage. Jeg har ikke prøvet SP 1 til Vista.

Jeg oplevede problemer med at spil crashede i Vista. Fx Supreme Commander FA. Jeg fandt frem til at det var et problem med lyden. Det er så nok Creative jeg skal klage til og ikke Microsoft.

Generelt oplevede jeg at Vista var langsom til at pakke filer ud, overføre filer til usb eller via lan. Vista har dog også nogle gode sider.. Jeg synes søgefunktionen var god til at søge efter installerede programmer, så man ikke skulle vælge dem på listen.

Min generelle opfattelse af Vista er at det er en udgivelse i stil med Millennium, som var en fiasko. En grafisk overhaling af XP, men med ringere performance, hvilket jeg finder pinligt efter så mange års udvikling.
SP1 skulle vidst have rettet op på nogle af disse fejl, men jeg holder mig til XP, det spiller sgu bare.

Vista er dog et must hvis du vil spille directx10 spil, men jeg levet uden... Ellers må jeg tvinges til at smide Vista ind igen, hvis spil påkræver dx10.

Jeg holder mig til XP indtil videre.

/Skipper

CF

Elitebruger
Tilføjet:
27-05-2008 22:27:51
Svar/Indlæg:
4689/105
Hvis du vil køre DX10 i spil så skal du jo opgradere til Vista. Hvis du ikke vil, kan jeg ikke se nogen grund til det. Grunden til at jeg stadig bruger XP er også kun at jeg ikke spiller DX10. Jeg skifter også først når jeg får et godt tilbud eller jeg vil begynde at spille DX10.

camperman

Elitebruger
Tilføjet:
27-05-2008 22:43:15
Svar/Indlæg:
437/24
Hvis du sidder med et lidt nyere system ser jeg ingen grund til at køre med et i mine øjne et os der skulle have været ud faset for flere år siden, har kørt med vista siden januar sidste år, og har været med gennem alle børne sygdommene som var der i starten med den "færdige" udgave. har også kørt med RC udgaverne men lad det ligge.

Vil sige at kan man ikke få vista til at køre bedre end XP ligger fejlen fra keyboardet og op til den person der sidder ved maskinen, har endnu ikke oplevet nogen fejl som ikke har været min egen skyld endnu. f.eks. at jeg ikke skiftede fra 4gb ram til 8gb før for 2md siden er nok den største for, det er da helt sikkert det største performance hop jeg har lavet siden jeg skiftede fra 7900 serien til 8800ultra 🙂

Men okay til dem med mindre CPUer og 4gb ram og der under er der måske lidt at hente, men der ud over set med performance øjne på bruger venlighed, opsætning og performance kan jeg ikke PERSONLIGT finde nogen grund til at benytte XP.

Dette er min personlig mening og VED der er nogen der kan sidde med et stykke software som absoult ikke fungere hensigtmæssigt på vista der bibeholder XP af den grund, fair nok. Men ud over det og så små maskiner, kan jeg ikke se hvad man vil med XP.

Miccim

Elitebruger
Tilføjet:
27-05-2008 22:46:29
Svar/Indlæg:
3233/128
Vista er 100% stabilt. Det er ikke langsomt til filer efter sp1 er kommet. Jeg har ingen problemer med vista og spil ydelsen er lige så god som xp, i nogen spil endda bedre Dx10 giver en del.

Det er tungere end xp, ja men xp er også tungere end win98. Get my point?

Du vil blive super glad for de nye funktioner som vista bringer og de kan slet ikke undværes når du først har vænnet dig til dem.

Jeg har hjulpet flere igang med vista og de er alle blevet glade for det. Husk blot at 2gb ram er minimum til vista og 4gb bør være standard til spil. Jeg kunne mærke stor forskel i Crysis dengang jeg gennemførte. 🙂

MaddPirate88

Elitebruger
Tilføjet:
27-05-2008 23:35:45
Svar/Indlæg:
2576/125
Er også hoppet på Vista vognen, og er nu meget glad for systemet. 🙂 Det kører upåklageligt, og det eneste jeg kan komme efter langsomme overførelser, hvis man kopier rundt på ens harddiske.

Gad vide om det var, fordi jeg valgte ekspress formatering?? 😐 Anyway, så er det mit eneste problem, og generelt virker det meget mere responsivt end XP. Især når man skifter mellem programmer, og åbner div. applikationer. 🙂

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
28-05-2008 01:35:14
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #0

Argumentet med, at den eneste grund til at skifte til Vista er DX10, er lige til at lukke op og sk*de i.

1: Vista er det bedste Windows til dato. No argument.
2: Vista er klippestabilt, bare man ikke fylder en masse tredjeparts-software/lort på.
3: Ved du ikke hvad 'UAC' er, så lad det forblive aktivt.

Der er mange gode argumenter for at skifte til Vista. Mange - og det her er kun MIN EGEN subjektive opfattelse -, tror jeg, basher Vista, bare for at bashe Vista.

Jeg har kørt med Vista i omkring et års tid nu. Jeg ventede lidt med at skifte, netop for at komme forbi børnesygdommene, og jeg kan kun sige, at det var en klog beslutning.

Når alle opdateringer, patches, hotfixes osv. er hentet og installeret, så kører det som smurt i glidecreme, vaseline og madolie, på samme tid.

De problemer jeg har haft i Vista, kunne enten løses med en opdatering eller et tryk på F1, og en hurtig søgning på nettet. Sværere er det ikke. Jeg bilder mig lidt ind, at (mange af) dem der har div. problemer, simpelthen er for "dovne" til at gide at sætte sig ind i problemet og selv løse det.

Ja. Systemkravene er større for Vista, end de er for XP. Surprise motherfucker! 😲 😎

XP er fra tiden, hvor en Pentium 3 @ 500 MHz (hvis ikke mindre) og 64-128 MB RAM, var ret "OK". Hvis du ikke har et "nyere" system, så kan du lige så godt droppe tuderierne. Så er man sgu selv ude om det.

Overførsler og Zip'ning, gik langsomt, ja. Men jeg skal dælme love for, at kombinationen der hedder "Vista 64 bit + SP1", bare kører knaldgodt hér. Der er fart over feltet.

Aero og Flip3D?! Tjah. Aero ser rigtig godt ud, sluger ikke sindssygt med systemkræfter og Flip3D har jeg svært ved at se eksistensberettigelsen for. Men den er der.

Widgets/gadgets? Jeg har et flot ur, et slideshow med billeder, et CPU/RAM'o-Meter og noget RSS til at stå og køre. Det er ret smart.

Windows Dreamscene? Hvis du har VLC eller laver et Dreamscene-hack, kan du køre med en animeret baggrund. Det ser røvlækkert ud, og sluger - igen - ikke det vilde med systemkræfter hér. En smart ting ved Vista er nemlig, at det øjeblik du kører en eller anden applikation i fuldskærm (spil, film, whatever), så slår den de visuelle elementer fra og overlader det hele til de(t) pågældende program(er).

Jeg kan køre med 'Crysis' i windowed, uden at det går vildt meget ud over ydelsen. Så det er dælme godt lavet/sat sammen.

MEN!

En ting kunne jeg godt have ønsket. Når nu Microsoft beslutter sig for, at lave et Windows, der minder SÅ meget om Linux (lang teknisk forklaring, som jeg vil forkorte ned til: Blah blah blah! 😲 ). Hvorfor fanden har de så ikke også implementeret en form for pakkesystem (altså div. elementer i "pakker", som i Lunix). Det kunne spare oceaner af diskplads og samtidig øge brugervenligheden en anelse (især set i kombination med 'UAC').

Men, det er sådan set også det eneste negative jeg har at sige om Vista. Det eneste program/spil, jeg ikke har kunnet få til at fungere, er mit 'Star Wars Episode 1 - Podracer'. Computeren crashede simpelthen. Det var noget med en eller anden "StarForce"-blah-tingeling, der bare ikke ville fungere.

Men derudover? Så er det super.

Det kræver lidt tilvænning i starten. Især indekseringen, prefetch (og hvad de nu ellers hedder alle de der systemoptimerende ting og sager), kræver lidt slack. Det er meget uvant for os nørder, når vores computere indekserer, defragmenterer eller på en anden måde optimerer, helt af sig selv - især når man er vant til Windows XP.

Jeg ville klart sidestille det med Apple's Mac OS X, som nok er det bedste operativsystem jeg har leget med.

- Bare min mening 😎

Whatever4ever

Superbruger
Tilføjet:
28-05-2008 04:23:30
Svar/Indlæg:
415/86
Altså en fordel med 8 GB RAM, fremfor 4?

Dreamscene, findes kun i Ultimate versionen, ikk'?

Anden ting, er selv i tvivl om jeg skal vælge 32/64 bit og Premium/Ultimate for den sags skyld? 🙂 (Ved evt. køb af Vista bliver det sammen med andet MB og en E8400 eller E8500)

saiot

Elitebruger
Tilføjet:
28-05-2008 04:26:12
Svar/Indlæg:
7111/480
7# Dreamscene, findes kun i Ultimate versionen, ikk'

jo men man kan få en fadi mand udgave med vlc player 🤣

Punani

Superbruger
Tilføjet:
28-05-2008 07:30:34
Svar/Indlæg:
82/24
WOOOHAAAAA 😲 😲

Tak skal du ellers ha´ 🙂 måske skulle jeg lige have sagt at tiden til at spille ikke er der :'-( 2 unger og arbejde, nå ja, og kone tager sgu ens tid 😛 så det der med DX10 kunne alligevel ikke få mig på andre tanker 😉
Tak til alle der har været så venlige at give deres besyv med 🙂

#6 Det var lige det jeg ville høre 😀

Jeg bukker mig i støvet og messer NoNig´s navn, hylder ham og takker 😎 måske en lille statue kunne komme på tale? Uh, uh, uuhhhh en NoNig ActionMan, med tastatur på ryggen og en mus i hånden :yes: Jublen er ikke til at stoppe. NoNig har overbevist mig, Vista it is then 🙂

Punani

Pizzadude

Redaktør
Tilføjet:
28-05-2008 08:08:34
Svar/Indlæg:
5363/442
#7 Det vil altid være bedre med mere ram. Men IMO er 8GB ram vildt overkill, 4GB ram er mere end rigeligt til Vista. Min bærbar kører det uden problemer med 2GB, hvilket jeg synes er den anbefalelsesværdige mængde.

#9 Det vil du blive glad for er jeg helt sikker på. :yes:

CrazyEyes^DK

Elitebruger
Tilføjet:
28-05-2008 08:43:55
Svar/Indlæg:
2388/52
Hvis det er ultimate du kører på din bærbare, er lidt over 2gb ram nok at foretrække så snart du smider ALT på :) Dreamscene slugte ca. 20% af min cpu. Men det så så også hammergodt ud :P

Kan kun anbefale Vista. har dog ikke haft prøvet sp1 da jeg kun havde det installeret i de 30 dage for lige at se hvad det var. Men skal helt klart have det på den stationære når pengene er der til det om en måneds tid! Vista er alt alt for lækkert og ret nemt at gå til vil jeg mene.

Pizzadude

Redaktør
Tilføjet:
28-05-2008 08:47:58
Svar/Indlæg:
5363/442
#11 Det er ikke Ultimate, det er Business. Jeg kører med alt untagen Dreamscene, og det kører helt perfekt..

På min stationære har jeg dog Ultimate med Dreamscene, men det er også med 4GB ram (Eller nærmere 3.25 😕 )

Esse86

Superbruger
Tilføjet:
28-05-2008 09:48:47
Svar/Indlæg:
419/36
Harddisk i raid0 og 4 gb ram med Vista 64bit Service Pack 1 - så er du rigtig godt kørende.

PK

Elitebruger
Tilføjet:
28-05-2008 10:44:07
Svar/Indlæg:
931/181
hvis du på et tidspunkt skal ha 4 gb ram så tag vista...

hvis ikke så kan du overveje XP...

vista er stabilt, dog lidt mere krævende men jeg kan sku lide det. har det på min bærebare og får det også snart på den stationære...

og ja, creative kan ikke lava vista drivere, det er grunden til nogle har problemer med dem :D

og husk for alt i verdenen at det skal være 64bit versionen :D

Punani

Superbruger
Tilføjet:
28-05-2008 11:00:30
Svar/Indlæg:
82/24
#14 Hvorfor skal det være 64bit? Nogen umiddelbar grund til det?

Lige inden der er nogen der siger noget med "Hvor meget ram har du og hvor meget....." så kig i min profil 😉 Det et den der skal køre med Vista :yes:

Miccim

Elitebruger
Tilføjet:
28-05-2008 11:01:16
Svar/Indlæg:
3233/128

4gb er nok lige nu. Men, der titter 8gb sæt frem så småt. Det bliver spændende at se hvordan de så clocker.

CrazyEyes^DK

Elitebruger
Tilføjet:
28-05-2008 11:07:19
Svar/Indlæg:
2388/52
fordi så kan du bruge mere end 3.25gb ram :)

64bit har et loft på:
home ed. 8gb
ultimate ed. 128gb

såvidt jeg husker ihvertfald :)

MaddPirate88

Elitebruger
Tilføjet:
28-05-2008 11:08:47
Svar/Indlæg:
2576/125
#15 Fordi med Vista skal du næsten have 4gb, og det kræver 64bit. Der udover så er der næsten ingen virusser, der fungere under 64bit versionen 😛 Og så det #17 siger.

Punani

Superbruger
Tilføjet:
28-05-2008 11:22:26
Svar/Indlæg:
82/24
Hmmm, hvordan med programmer? Kan de fleste 32bit programmer køre på 64bit?
Og er det eneste umiddelbare forskel? ->
Ultimate ed. 128gb og næsten ingen virusser, der fungere under 64bit versionen.
Så må i sgu lige overbevise mig om det skal være 32 eller 64bit :yes: gider ikke lige smide penge efter begge to

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
28-05-2008 12:20:27
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #19

Der er indbygget en 32-bit emulator i Vista 64 bit, som uden problemer kører div. 32-bit applikationer.

Som der er blevet sagt, så kan du med 64 bit, køre med alle dine 4 GB RAM + "det løse". Derudover, så synes jeg at 64 bit føles lidt mere... øhm "snappy", end 32 bit. Men jeg ved ikke om der er noget hold i det i virkeligheden. Det er lidt som at sige, om man kan mærke forskel på dual- eller quadcore, i alm. brug.

Jeg synes at filoverførsel, Zip'ning, Photoshop osv. kører lidt mere friskt. Men jeg har ikke nogle reelle tal at sætte på, da det mere er min gefühl. Der er sikkert andre som har prøvet både 32 og 64 bit, der lige kan smide en kommentar.

Men det allerbedste argument er, at du kan anvende samtlige dine 4 GB RAM, plus hvad der nu ellers sidder af hukommelse i maskinen. At vælge Vista 32 bit, ville - efter min mening - bare være en midlertidig løsning 🙂

Og ingen statuer af mig tak. Du behøver hverken at tilbede eller forgude mig. Du kan nøjes med en kontrakt underskrevet med dit eget blod og din førstefødte. Så kan vi måske finde en overenskomst 😎 😛

MaddPirate88

Elitebruger
Tilføjet:
28-05-2008 12:28:36
Svar/Indlæg:
2576/125
Alle 32bit programmer virker under 64bit, det er i hvert fald min erfaring 🙂 De bliver nemlig lagt i en x86 mappe, der kører 32bit.

kvist1992

Elitebruger
Tilføjet:
28-05-2008 12:59:57
Svar/Indlæg:
3565/372
Efter mit skift til Vista 32 Bit, er mit system blevet meget hurtigere!

kvist1992

Elitebruger
Tilføjet:
28-05-2008 13:11:01
Svar/Indlæg:
3565/372
#17 Vista Bacis kan klare 16 GB ram, Home Preminum 256 GB. Ultimate 256 GB +

Punani

Superbruger
Tilføjet:
28-05-2008 13:12:09
Svar/Indlæg:
82/24
Jeg takker nok engang 🙂 nu er den sikker, 64bit Vista :yes:

#20 Jeg har to førstefødte, med ca 5års mellemrum, du kan få dem begge 😛 Jeg tror sgu mælkemanden har været forbi før mig 🤡 de larmer og lugter, MEGET! Send PM med adresse så sender jeg dem fragtfrit 😉

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
28-05-2008 13:14:05
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #24

Jeg er nødt til, af juridiske årsager, at vide kønnene på de to poder 😛

Vista 64 bit, det bliver du glad for. Hvis du ikke bliver glad, så skyldes det sikkert en Fejl40, men det er jo hvad vi har forum til 😉 🤣

hightower

Elitebruger
Tilføjet:
28-05-2008 13:42:39
Svar/Indlæg:
2440/66
umiddelbart kører vista 32bit godt. efterfølgeren til vista (windows 7) vil også komme i en 32bit og 64bit udgave. vista kræver som alt andet en tilvænningsperiode, men efter et par måneder vil du nok ikke skifte til xp... sådan havde jeg det, selvom vista ikke er perfekt.

generelt vil jeg tro at 32bit udgaven har noget større bagudkompatilitet og måske er mere stabil med ældre programmer end 64bit'en som emulerer 32bit.

#22... kom med en lidt mere uddybende kommentar: så som, fra hvilket OS?

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
28-05-2008 13:49:52
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #26

Eftersom at fyren "kun" er fra '92, så kunne jeg da forestille mig, at det er Windows XP/2k 😉

Punani

Superbruger
Tilføjet:
28-05-2008 14:40:38
Svar/Indlæg:
82/24
#25 De er hunner begge to 😎 Jeg har netop fået forbud mod at give de to væk 😐 det viser sig at moderen til mit yngel vil være medbestemmende 😕 ikke helt planlagt godt nok fra min side ☹ ville være lækkert med en dag uden yngel 🤣

Tak igen til alle.

kvist1992

Elitebruger
Tilføjet:
28-05-2008 17:45:29
Svar/Indlæg:
3565/372
#27+26 Jeg tænker fra XP til Vista🙂 Men jag har da også haft Windows 3.11 og 95 og 98 og 98SE og 2000 og ME😛

Punani

Superbruger
Tilføjet:
11-06-2008 22:37:57
Svar/Indlæg:
82/24
Tak til jer alle sammen 🙂 jeg er hoppet på Vista 😛 og det er sgu ret fedt. Det blev desværre ikke 64bit ☹ da en venlig sjæl ikke kunne lide vista, fik jeg det som gave :yes: Så 32bit, men til gengæld er det så Ultimate jeg har fået 😛

Som en 14årig trunte ville sige det "Møzz" ❤ 🤡 🤡 🤡

Punani

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
11-06-2008 23:45:32
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #30

There you have it 😎 😀

Til'øk' og velkommen på vognen 😉