DFI Lanparty LT X48 - CPU blæser

Bundkort / CPU d.  28. maj. 2008, skrevet af NoNig
Vist: 319 gange.

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
28-05-2008 13:08:51
Svar/Indlæg:
23132/740
Hey all

Det kan godt ske det er et lidt dumt spørgsmål, but here goes.

Man kan, i BIOS, indstille CPU-blæseren til at tænde/slukke ved en bestemt temperatur. Men jeg er, ærlig talt, ved at blive lidt stresset. Først kører blæseren stille og roligt, men pludselig (når CPU'en bliver varm, ja ja wise-guy) så gasser den op og larmer som død og helvede.

Er der en eller anden måde man kan styre det lidt mere effektivt? Jeg kan jo naturligvis sætte start-temp. op, men så bliver CPU'en jo (unødigt?) varm, inden blæseren gasser op.

Der er ingen utility på DFI's hjemmeside, og manualen er tydeligvis ikke rettet mod en n00b som jeg 😳

Hvis der er nogen som sidder med en smart idé, så ville jeg blive glad. Mit eneste alternativ, er at smide CPU-blæseren på min fancontroller.
Mads321

Elitebruger
Tilføjet:
28-05-2008 13:15:39
Svar/Indlæg:
3162/326
Hvad med bare at indstille en fast indstilling, hvor den bare kører samme RPM heletiden? Det der meget lettere at ignorere en lyd, hvis den er konstant. Hvis den derimod går op og ned heletiden, så er den belastende.

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
28-05-2008 13:22:45
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #1

Det er også lidt det jeg gerne ville. Men der er kun intervallerne at vælge imellem.

Mit eneste alternativ er fancontrolleren. Men det kunne da være cool, at når CPU'en bliver belastet maks. Så skruer blæseren op, i stedet for bare at stå og hoppe.

hot_fifty

Elitebruger
Tilføjet:
28-05-2008 14:48:24
Svar/Indlæg:
900/20
bare sæt intervallet højt så når den ikke den næste temp og forbliver vel ved de samme temps?

Sedl

Overclocker
Tilføjet:
28-05-2008 16:33:11
Svar/Indlæg:
260/3
Har du leget med ITE Smart Guardian der følger med?
under > CPU Automatic mode kan man stille fan speed ved forskellige Temp's

Har ikke leget med det endnu ,fik den først op at køre i weekenden.

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
29-05-2008 10:27:40
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #3

Hvis blæseren kører med lave rpms, vil CPU'en da ligge med høje temps. det meste af tiden. Det er vel langt fra fordelagtigt. Det skal siges, at i 'idle', er computeren ikke støjende. Det er kun hvis den bliver sat til at lave noget intensivt, den lige gasser op.

-> #4

Jeg har kun muligheden for; off, low og full, og så indstille intervallerne.