Defekt skærm på bærbar, eller hvad?

Diverse d.  29. maj. 2008, skrevet af PBM
Vist: 723 gange.

PBM

Superbruger
Tilføjet:
29-05-2008 09:45:39
Svar/Indlæg:
309/23
Hej alle

Jeg har fået et akut problem. Min kæreste er midt i eksamenshelvede og bruger derfor sin bærbare PC en del.
I går havde hun brugt den normalt i løbet af dagen, men da hun tændte den om aftenen kom den bare med en høj bip-lyd og skærmen forblev sort.
Den havde bare stået på et bord siden hun sidst havde den tændt og hun havde lukket den ned helt normalt.

Når man trykker på start knappen begynder dioderne at lyse som normalt og blæseren kører, men der kommer intet billede. Efter et stykke tid kommer den høje lyd.
Jeg har prøvet at sætte en ekstern skærm til, men uden resultat - også selvom jeg prøver at trykke på "fn+F4" for at skifte skærm.

Så mit første spørgsmål er: Er det skærmen der er problemet? Så burde den vel ikke komme med den høje bip-lyd og det burde vel som minimum virke med den eksterne skærm??

Andet spørgsmål er så om jeg på nogen måde kan redde dataene på harddisken, da der lå nogle opgaver, som min kæreste skal bruge til eksamen. Jeg husker ikke om harddiske til bærbare bruger samme IDE-stik som i en stationær?

Det skal lige tilføjes at PC'en er en ca. 1 år gammel HP Pavilion dv9000 serie (dv9311eu), men jeg er jo ikke meget for at sende den til rep, uden at have reddet dataene fra harddisken først.

Håber på hurtig og konstruktiv respons,
Holst

Overclocker
Tilføjet:
29-05-2008 10:38:05
Svar/Indlæg:
209/8
Det lyder mere som en RAM eller CPU fejl.

Jeg har haft problemer med en bærbar, købte en ekstern HDD boks til 2,5" og smed disken deri og tog dataen ud på den måde..
Se om ikk du kan låne nogle ram i nærheden af dig for at se om det er det..
Lyder sært.. føler med jer, kender eksamens hælvedet for godt selv..

PBM

Superbruger
Tilføjet:
29-05-2008 10:58:54
Svar/Indlæg:
309/23
Okay, tak for det hurtige svar - det kan være jeg skal kigge på sådan en boks.

Men burde der ikke komme billede på skærmen hvis det var RAM eller CPU?

Hvis der er andre der har nogle bud, så kom endelig med dem - også hvis I har links til et sted hvor jeg måske kan finde hjælp.

bamselinen

Elitebruger
Tilføjet:
29-05-2008 11:50:11
Svar/Indlæg:
2145/218
Hvor er den købt..??

HDD kabinetter og USB tilslutninger til 2.5 og 3.5 HDD kan købes mange forskellige steder og er rigtig rare at have liggende i disse tilfælde. Når i indleverer den der hvor i har købt den kan i jo høre om der skulle være en låne PC.

Til sidst kan man spare tid ved at tage sin kvittering samt pc og tage ud til infocare i ballerup på telegrafvej 4-6 og aflevere sin maskine da det er værkstedet der håndtere HP maskiner.

Det sidste kræver at man bor i storkøbenhavns området.

PBM

Superbruger
Tilføjet:
29-05-2008 12:13:47
Svar/Indlæg:
309/23
Den er købt hos Bilka. Desværre er vi lige flyttet til Bornholm, så vi bliver nødt til at sende den.

Men det fedeste ville selvfølgelig være hvis vi kunne skifte en stang ram og den så virkede. Jeg vil prøve at tage en stang ud og se om den så vil starte...
Men burde der ikke være billede på skærmen hvis det bare er et ram problem?

Holst

Overclocker
Tilføjet:
29-05-2008 12:46:13
Svar/Indlæg:
209/8
Jeg har engang set en AMD CPU brænde sammen. Der kom intet what so ever frem på skærmen..
Men lyder mærkeligt at den pludselig skulle stå af på den måde.

PBM

Superbruger
Tilføjet:
29-05-2008 12:56:02
Svar/Indlæg:
309/23
#5 Okay, men reagerede den overhovet når du tændte den?

Her starter blæseren og dioderne jo. Den læser også lidt på DVD drevet hvis der sidder noget i.

Holst

Overclocker
Tilføjet:
29-05-2008 13:00:48
Svar/Indlæg:
209/8
#6 kan dårligt huske det. Var en kammi på efterskolen der glemte stikket på køleren til en AMD. så gik det stærkt. der kom aldrig billede på ihvertfald. men mener at bundkortet virker "fint" hvis man kan kalde det det.

PBM

Superbruger
Tilføjet:
29-05-2008 13:34:51
Svar/Indlæg:
309/23
Nu har jeg prøvet at tage de to ramklodser ud og så prøve med én i ad gangen.
Stadig samme problem - så hvis det er ram er de i hvert fald begge røget.

Jeg køber den HDD boks, senere i dag, så kan vi se om disken virker.

Hvis det er skærm eller CPU den er gal med, kan jeg desværre ikke rigtigt teste det.
Hvilket bringer mig videre til mit næste spørgsmål:

Hvad er folks erfaringer med købelovens 2 års reklamationsret? Kan jeg få den lavet på garantien, eller skal jeg bevise at det ikke er mig der har behandlet den forkert? (den stod bare på et bord, så det mener jeg ikke jeg har - men desværre kan jeg jo ikke bevise det)

beatmore

Elitebruger
Tilføjet:
29-05-2008 16:17:03
Svar/Indlæg:
3943/44
Det kan meget nemt være ram, en af mine venners maskiner gjorde præcis det samme, (den er i øvrigt magen til min, for at give lidt ubruglig info)

Vi satte mine ram i, og det virkede fint. og derefter testede vi hans blokke en af gangen.
Og den ene var i stykker.
Heldigvis er det kingston, så han kunne bare sende den ind, og få en ny (hvilket man kan med ret mange ram mærker)

Harddisken er enten IDE eller SATA. er det sata er det meget nemt at sætte den til, da de bruger samme stik som til stationær.
IDE er lidt mere bøvlet da strøm er med i stikket og det er en smule smallere.
Jeg har selv en 2.5" IDE koblet op i et 3.5" kabinet med en konverter i mellem.

Men du kan også være uheldig at det er CPU/bunkort/strømforsyning(den interne).

PBM

Superbruger
Tilføjet:
03-06-2008 06:43:28
Svar/Indlæg:
309/23
Hej igen

Nu har jeg så endelig fået fat i en HDD boks. Når jeg så åbner den bærbare ser det desværre ud til at den ikke passer.
Jeg har selvfølgelig bestilt en SATA boks, da jeg ikke kunne forestille mig en 1 år gammel bærbar bruge andet - men det ser ud til at den er ATA, eller hvad? Det ligner i hvert fald ikke de ATA stik der er på stationære harddiske:

http://peecee.dk/upload/view/1...

Kan nogen sige mig om jeg bare skal købe en HDD boks til 2,5" ATA diske?

Anonym202031110209

Superbruger
Tilføjet:
03-06-2008 07:39:07
Svar/Indlæg:
388/15
Yup, det stik der er PATA :]

DanishGuy

Superbruger
Tilføjet:
03-06-2008 08:11:35
Svar/Indlæg:
743/80
Når på tide jeg skriver her..

Sad og stenede lidt i dette topic og pludselig slog det mig..

Det samme skete med min morfars HP DV 9000 serie.

Og der er ikke noget at gøre! Det er bundkortet der er brændt af, og den skal sendes ind. Harddisken er der intet galt med og du får den tilbage med samme disk i - med alle data på!

Ligeledes med rammene og CPU'en - de virker perfekt..

Det er desværre et problem alle HP's nyere modeller har - har set det ske på 3 andre også (model dv 6000 og dv 9000)

Det eneste der nu kan irretere dig, er at reperationen - i mit tilfælde tog det 3 uger :|

Håber det kunne hjælpe :)

Hilsen Jeppe

PBM

Superbruger
Tilføjet:
03-06-2008 09:10:19
Svar/Indlæg:
309/23
#11 Tak, så må jeg jo finde mig en P-ATA HDD boks...

#12 Tak for svaret. Ja, men så må den jo sendes ind. Jeg tror dog alligevel at jeg tager backup af disken før jeg sender den ind. Min kæreste skulle også gerne bruge dataene inden de tre uger eller mere det tager at reparere den.

#Devastator

Elitebruger
Tilføjet:
03-06-2008 09:36:21
Svar/Indlæg:
1581/5
du kan få et lille konverter stik så den kan sættes til en alm. computer, eller en p-ata hdd boks - den koster en 30kr eller lign.

PBM

Superbruger
Tilføjet:
03-06-2008 21:22:58
Svar/Indlæg:
309/23
Når jeg kom hjem med min P-ATA / IDE boks viste det sig at den heller ikke passede.
Hmm, det viste sig så at det VAR en S-ATA disk - den sad bare i en lille metal "skuffe" der konverterer S-ATA stikket til det der er på billedet.
Det var nok derfor at det ikke lignede et rigtigt P-ATA stik.

Nu virker det fint i den første S-ATA boks jeg købte, så nu har jeg i hvert fald fået dataene reddet. Så skal jeg bare finde ud af hvordan jeg får den repareret - men jeg har væsentlig bedre tålmodighed nu hvor jeg har dataene i sikkerhed.

Mange tak for hjælpen, gutter ;)