Stresstest af grafikkort, spørgsmål.

Grafikkort d.  31. maj. 2008, skrevet af NoNig
Vist: 1531 gange.

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
31-05-2008 13:11:38
Svar/Indlæg:
23132/740
Hej Alle

Jeg har fundet et lille program, som man kan bruge til at "stress"-teste grafikkortet med. Der er ligeledes indbygget en lille benchmark, men jeg vil ikke rigtig kommentere dens anvendelighed.

Programmet hedder "Video Card Stability Test", og kan downloades hér: http://www.softpedia.com/get/S...

Anyways.

Det mit spørgsmål går på er flg.:

Når jeg sætter grafikkortet til at stressteste og skruer blæseren op på 100 % (Rivatuner). Så viser Rivatuner fint nok både temperatur og usage. En ting der undrer mig er dog, at når jeg lukker for testprogrammet, så kører blæseren lidt op i hastighed. Det samme gælder omvendt. Det er som om, at blæseren "sejtrækker", når der er fuld belastning på grafikkortet.

Jeg kører samtidig noget rendering af en række vidoer (Xvid konvertering), hvilket lægger belastning på alle fire kerner, da jeg samtidig har en film til at køre i Windows Mediaplayer.

Så det hele kører for fuld skrue, og jeg tør ikke tænke på strømforbruget lige nu 😲 😛

Er der nogen som evt. har en forklaring på ovenstående eller kender til det?

Kan det være min strømforsyning der ikke kan levere nok strøm eller "er det bare sådan"?

Til de interesserede: Temp. ligger på 35-40 ºC (idle) og 63-65 ºC (load).
Gilbert

Elitebruger
Tilføjet:
31-05-2008 13:17:31
Svar/Indlæg:
4089/252
Kan desværre ikke give svar på det du oplever der, vil bare lige sige at du også kan brug Ati tool til at teste dit GFX.

Collar

Superbruger
Tilføjet:
31-05-2008 13:18:00
Svar/Indlæg:
646/62
Jeg står af her, men ville bare lige tilføje at Videocard Stability Test er udemærket lille hurtigt test program til grafikkort.

Dog skal man stadig huske de mere krævende tests så som 3DMark osv ..

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
31-05-2008 13:21:24
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #1

ATT crasher hos mig. Den siger noget med "could not load driver" og efter en times Q/A, gik jeg død i det og ledte efter et alternativ.

-> #2

Mjaeh. Men så kan jeg jo ikke rigtigt have en video til at køre samtidig med. Jeg sidder jo og arbejder ved computeren, mens den stresstester.

Personligt går jeg ikke op i de stressprogrammer, men så længe det er noget jeg kan have til at køre windowed ved siden af, så er det jo lidt smart.

Programmet lægger en fin belastning. Så det kan klart anbefales. Temp. stiger og usage hopper op på 100 %. Så det lader til at fungere efter hensigten 🙂

Collar

Superbruger
Tilføjet:
31-05-2008 13:35:43
Svar/Indlæg:
646/62
3#
ja det fungere skam helt fint. Jeg hentydede mere til benchmarks osv. Så det lidt nemmere at lege med 3dmark osv.

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
31-05-2008 13:38:05
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #4

Nåeh... ja. He he. Det var mere for at påpege, at jeg ikke gamer 3Dmark i singleplayer 😛

Collar

Superbruger
Tilføjet:
31-05-2008 14:10:33
Svar/Indlæg:
646/62
4#
Nu ikke blive fræk 😛