Jeg har nu fået lidt mere indforståelse for det. Men der stadig lidt som undre mig ..
I min manual til min skærm (ovenstående link) står der at min skærm kun kan kører 1360x768 .. Den er også kun, som sagt, HD-Ready! :no: ..
Men her kommer det sjove .. Efter jeg har fået mit nye 8800GTS Alpha dog kort hjem prøvede jeg at lege lidt ..
Der 2 udgange i det grafikkort .. jaja .. i den ene sidder en dvi - til vga adapter idet min skærm ikke har dvi indgang så kører med vga her .. det er som jeg altid har gjort og har et max på de 1360x768 ..
i den anden grafikkort udgang sidder et dvi kabel med en dvi - til HDMI adapter så jeg på den måde kan smide kablet i min hdmi indgang i skærmen ..
Når jeg gør det (og skifter source på mit tv til hdmi kanalen) kan jeg pludselig sætte opløsnigen i windows meget højere. 1600x1024 og endda også højere 😕 😕 helt op i 1900x1024 .. Jeg kan da tydeligt se at opløsningen på mit skrivebord bliver meget større og der lige pludselig er plads til en hel del ..
men men men .. Både med 1600x1024, 1900x1024 og OGSÅ 1360x768 med denne hdmi tilslutnings-løsning bliver skrivebordet langt fra normalt. jeg mangler b.la andet start linien osv osv .. også ved den lave opløsning jeg normalt kører med vga? - det var mærkeligt!
jeg prøvede så at holde opløsningen på 1900x1024 (mindes jeg det var) og fik kæmpede mig igennem det ret så fejl placeret skrivebord og ind i nogen spil .. jeg prøvede både crysis, GRID, og COD4 .. gik ind i spil options og satte også opløsningen her op 1900x1024 og her må jeg sige man da tydeligt kan se at opløsningen bliver MEGET højere.. for det første trækker det virkelig tænder ud af mit grafikkort .. og for det andet ser det skide hamrende godt ud .. og dog!
der er stadig her en lillebitte fejl placering. vi snakker måske lige 1 cm i siden af skærmen der mangler .. lidt tekst for det meste .. og så fx i COD4 mangler der også noget i bunden.. health bar eller hvad den nu kaldes .. det er en smule provo men må indrømme at jeg var så tilfreds med den højere opløsningen og grafikken at jeg fik spillet et par timer på denne måde ..
Så hvordan kan det overhovedt lade sig gøre? Opskalering?, Nedskalering? - Fejlskalering??? .. Hvad ved jeg .. Som om min skærm sagtens kan kører den højere opløsning når man kører med hdmi tilslutning, men at der lige er en eller anden lille elektronisk begrænsning som laver den her lille fejl placering ..
Det ser jo som sagt godt ud som sådan? bare ærgeligt der lige mangler den smule .. og ja skrivebordet er så helt af helvede til men det en anden ting .. er det jo selv ved 1360x768 som jeg normalt kører 😕 😕
Men ja, det ser stadig godt ud i spil .. virkeligt .. det jo hverken sløret eller noget som man normalt ville opnå hvis man kom op i en for høj opløsning. alt er knald skarpt .. det bare fejlplaceret? samme med desktop (som er meget fejlplaceret) ..
Hvad pokker kan det skyldes.. mit gæt er en latterlig skod begrænsing i denne skærm i håb om at folk stadig køber computere skærme, hvilket også bliver min næste skærm så .. !