-> #12
Dog ikke. Soklen er netop lavet for at kunne "adskille" de forskellige CPU'er. Som navnet måske antyder, så er der forskel på s939 og s940 (noget med henholdsvis 939 og 940 ben). Men det er nok bedst at sige, at fysisk, kan det ikke lade sig gøre.
Det der med dualcore og MHz, er en farlig diskussion.
Så skulle man jo gå ud fra, at min Q6600 (2.4 GHz), burde svare til en singlecore 9,6 GHz.
Det ville være en ret voldsom processor. Du skal snarere forestille dig det som en motorvej med flere vejbaner. Det kræver en voldsom motor og en farlig mængde brændstof at få en bil til at køre 200 km/t, kontra to biler der kører 100 km/t. Forestil dig så, at du skulle have en enkelt bil til at køre 400 km/t, kontra fire biler der kører 100 km/t.
Sidstnævnte ville klart give den bedste brændstoføkonomi og være den mindst risikable.
Så jow. Du er helt ude i hampen nu 😉 😛
-> #14
Jeg må hellere skynde mig at svare, inden der kommer et eller andet mærkeligt svar på dét spørgsmål. Så du får lige "børnehave"-udgaven 😀 😳
AMD fattede, modsat Intel (og den generelle befolkning), ret hurtigt, at ydelse ikke var lig MHz. Lad os bruge eksemplet med bilerne igen.
Det er jo logisk for enhver, at der er forskel på CPU'er, ligesom der er forskel på biler. Lad os tage to biler og sammenligne.
Vi har en Golf II, på gule plader, der kan fragte omkring 16 kasser øl. Og så har vi en Toyota Starlet, der kan fragte 12 kasser øl. Umiddelbart, så er det jo ret meget øl. Men hvis vi nu skal køre den samme tur, op til flere gange, og ved samme hastighed (100 km/t), jamen, så skal Toyota'en, over tid, køre 133 km/t. Ellers kommer Golfen til at overhale.
Problemet ved at køre 133 km/t i forhold til 100 km/t er netop, at man forbruger mere brændstof. Men samtidig "performer" de to biler ret ens.
Det var denne problematik som AMD tidligt forsøgte at få banket ind i knolden på folk.
Men da "folk" kun så på MHz (ligesom mange i dag kun kigger på responstid eller megapixels), kunne de jo ikke rigtigt overbevise folk om, at en bil der kører 100 km/t, rent faktisk kan fragte lige så meget øl, som en bil der kører 133 km/t, når nu de to biler tilsyneladende er ens.
Så derfor opfandt de deres PR-rating, som gjorde det lidt modsatte af eksemplet med bilerne.
Lad os sige, at den ene bil (Toyotaen) kører 133 km/t, og Golfen kører 100 km/t. Vi har fastslået, at der - over tid - bliver fragtet lige meget øl. Så derfor gjorde AMD det, at de sagde, deres processorer kørte med 133+. Med andre ord. Deres CPU (Golf), kunne fragte lige så meget som en Intel (Toyota) der kørte med 133 km/t.
Det har taget sin tid, og da K6'eren kom frem, fik de for alvor slået det ind i folks bevidsthed, at MHz ikke er lig ydelse. Så de gik derfor væk fra PR-ratingen, hvilket næsten ledte til firmaets død. Så da K7'eren (Athlon) kom frem, gik de tilbage til PR-rating på deres topmodeller.
Der var dog en lille detalje.
Deres rating gjaldt ikke Intel's CPU'er, da (blah blah blah - jura/lovgivning/et-eller-andet) sagde, at det mås man ikke. Så derfor gik AMD back-to-basics, og kørte en række benchmarks. De opdagede at en af deres Duron-CPU'er kørte lige så hurtigt som en tilsvarende Pentium.
Så kom PR-ratingen igen, og man kunne så reelt sige, at 2500+ "svarede" til en Pentium på 2.5 GHz.
Det var noget værre løgn og latin, men det fungerede. For dumme som folk jo nu engang er. Så lykkedes det faktisk AMD at fjerne fokus fra MHz = ydelse. Og da Intel lancerede centrino-platformen (den gamle Dothan og Banias), faldt folk jo bagover.
De sagde: "Jamen. Den kører kun 1.5 GHz, men sparker jo seriøst røv".
Jeg kan love dig for, at der var himmelvendte øjne hos AMD i den periode.
Anyways.
PR-ratingen har holdt ved. Da "folk" stadigvæk, et eller andet ubevidst sted, holder fast i, at MHz er lig ydelse. Hvilket vi jo så hurtigt kan slå fast, at det ikke er 🙂