Som #29 skriver, kan man identificere en reaktion ved at slå det op de rigtige steder. Hvis i skal forstå hvad der sker, skal vi have fat i termodynamikkens hovedsætninger, og derved både kigge på entalpi, entropi og energi. Dette er noget meget komplekst universitetsstof, så jeg tror vi skal holde os til at det bare er antallet af elektroner i yderste skal der er afgørende.
Dvs. at når to stoffer laver en binding, så vil bindingen bestå i at der deles elektroner (der findes flere typer bindinger, igen uden for folkeskolepensum hvis jeg husker rigtigt). I den yderste skal, og det vil sige til deling, vil molekylerne gerne have 8 elektroner. Bordsalt, (NaCl), er et mineral, der hvor molekylerne sætter sig sammen i en gitterstruktur (krystaller i det her tilfælde). Bindingen sker kort fortalt fordi Natrium er i 1. hovedgruppe og derfor har en elektron i yderste skal. Chlor er i 7. hovedgruppe og har derved 7 elektroner i yderste skal. 7+1=8. De vil gerne sættes sammen 🙂
Specielt er der idealgasserne i 8. hovedgruppe, der har fyldt yderste skal op, og derved ikke reagerer med andre stoffer (læg mærke til at inderste skal, kun har 2 elektroner, det er derfor at helium er idealgas, selvom der kun er 2 elektroner i skallen). Vand (H2O) består af 2xbrint og en gang ilt (2x1+1x6=8), her er dog en kovalent binding der er meget stærkere end krystalbindingen i saltet.
Om stoffer reagerer afhænger som sagt af energien. Nogle reaktioner sker helt af sig selv uden yderligere energitilførsel. Nogle reaktioner fx en forbrænding, kræver en startenergi, men har energioverskud ved reaktionen. Dvs. en exoterm reaktion. En endoterm reaktion kræver energi for at forløbe, det er det der sker når der laves en kuldeblanding.
Som sagt er dette kun et lille indblik i hvad der sker, men jeg tror det er en kvalitativ beskrivelse af hvad der sker, som kan bruges til eksamen...
Men læs bogen, og så spørg til en specifik ting. Samtidig kan man finde meget på wikipedia eller med google.