hjemmeside design

Hyggehjørnet d.  02. juni. 2008, skrevet af Mathis77
Vist: 651 gange.

Mathis77

Elitebruger
Tilføjet:
02-06-2008 22:49:35
Svar/Indlæg:
6293/359
Hey gutter

hermed link til mit blot 2. forsøg med at lave hjemmeside

www.graastenklassekammerater.d...
hedder den.
( Graasten Klassekammerater / graastenklassekammerater )

http://www.graastenklassekamme...

Det er en side til min fars gamle skoleklasse, som skal holde noget gensyns-halløj her til efteråret - den er ikke færdig, men mangler stadig lidt tekst og billeder

lavede tidligere i år det her:
www.mediaadvice.dk - er jeg også tilfreds med, men er ikke så omfattende som den øverste - men det er også meningen...

men fedt at kunne bruge illustrator og photoshop på en lidt ny måde og kæde det hele sammen i Dreamweaver til sidst

Har selv bestilt webhotel og uploadet med FlashFXP... så det meste hvad jeg kan til web er selvlært

ENJOY! 🙂
Mathis77

Elitebruger
Tilføjet:
02-06-2008 23:23:24
Svar/Indlæg:
6293/359
har netop tilmeldt til google-sitemaps

brugte et lille browser-tool på denne side her:
http://www.xml-sitemaps.com/

ja det er da fedt at man bare prøver med en masse ting...for 2 mdr. siden så fattede jeg hat af alt det her 😛

aNker

Superbruger
Tilføjet:
02-06-2008 23:32:13
Svar/Indlæg:
740/37
Ser rigtig flot ud.
Dog irritere det mig lidt i galleriet når der står Klik! over siden der ikke er aktiv.. Så når der kommer flere sider skal der stå klik over dem alle 😕 det virker som noget rod..

Mathis77

Elitebruger
Tilføjet:
02-06-2008 23:50:52
Svar/Indlæg:
6293/359
#2 ja jeg synes også det er mega træls...men det er fordi det er lavet til lidt ældre folk og nogle af dem kan ikke engang kan deres egen email-adresse og derfor også de store typer tekst...

men ja du har ret..måske allerede når der kommer en side 3, så kan jeg fjerne det "klik" der... også ved email-adressen under kontakt måske? 🙂

aNker

Superbruger
Tilføjet:
03-06-2008 00:21:48
Svar/Indlæg:
740/37
Ja det kan jeg godt se.. Det gælder om at lave designet så intuitivt som overhoved muligt.

Med mailadressen kunne du vel skrive noget i retning af "Tryk på mail adressen for at kontakte Kai" og så bruge en anden farve til mailen.

NEROO-9

Overclocker
Tilføjet:
03-06-2008 07:46:12
Svar/Indlæg:
154/15
synes designet er godt nok, måske bare lidt for stort :P

og er det menningen at det hele skal være et stort billede?, kan godt blive lidt problematisk 😉

micma18

Elitebruger
Tilføjet:
03-06-2008 09:02:51
Svar/Indlæg:
4120/115
hehe... Sidder faktisk og er ved at lave noget lignende 😛

Et lukket community til at holde styr på ens klasse kammarater, så man kan ses igen senere i livet. Det indeholder bla. adresser og ens adresse historik, så man selv kan gå ind og opdatere ens adresse/email/tlf. osv. når man flytter. Og så er der self.. forum, personlig blog, personlig galleri, message board til fælles beskeder som alle i klassen kan skrive i, og besked system som vi kender det fra OC.dk. Og ikke mindst så har hver bruger sin egen "myspace" lignende side, hvor de kan skrive lidt om sig selv, og hvor mange børn de har fået osv. osv.
Og så det lavet så smart at man som bruger kan være en del af flere klasser, uden at skulle oprette en ny bruger til hver, og vedligeholdes den. Men ens blog kommentare og forum indlæg osv. de er afgrænset til den pågældene klasse.

Der er godtnok ikke så meget at vise frem, da det som sagt er et lukket community, men den ligger på adressen www.dengamleklasse.dk 😉

Ved godt der findes alternativer, og det måske virker som tidspilde... Men helt ærligt, de kan være lukket i morgen. Og hvem gidder bruge timer på at lave en facebook eller myspace side, som kan være ubruglig om et halvt år, fordi et andet og større firma har købt lortet? (for ikke at tale om, om 10 eller 20 år)

Hvor mange har ikke spildt deres tid og kræfter i second life, og hvor meget er der tilbage nu ? 🤡

Mathis77

Elitebruger
Tilføjet:
03-06-2008 09:51:23
Svar/Indlæg:
6293/359
#4 god ide - jeg dropper det "klik" halløj der over hele linien - også noget jeg satte på til sidst for at "få alle de gamle med" hehe 😛

men ja, det hele er lidt stort - ser egentlig fornuftigt ud i 22" wide - men det er der nok ikk mange +50 årige der har, eller?? Eller også har de noget der er meget vildere helt ovre i den anden boldgade hahaa 😎

Men hvis det ville klæde det hele lidt, at jeg alle knapper osv lidt mindre, så er det det vi gør - det er det de unge vil ha'!
😲

Mathis77

Elitebruger
Tilføjet:
03-06-2008 18:34:49
Svar/Indlæg:
6293/359
Så nu har jeg fået en counter sat på..uden sponsor adds osv... google mig lige lidt frem osv...

og den tæller unique users, så ikk bare hver gang man skifter menuer 🙂

Så kig forbi et smut! 😉

/hygge

Mathis 😎

Gilbert

Elitebruger
Tilføjet:
03-06-2008 18:49:55
Svar/Indlæg:
4089/252
Ah suk, de tider hvor man sad og lavede hjemmesider bare for sjov. Lad være med at gøre det til et job, så gider man det sgu ik som hobby mere :/.

Nu programmerer jeg for sjov ^^

Mathis77

Elitebruger
Tilføjet:
03-06-2008 21:11:17
Svar/Indlæg:
6293/359
#9 🙂

Mathis77

Elitebruger
Tilføjet:
04-06-2008 00:47:20
Svar/Indlæg:
6293/359
Så nu stopper jeg for i dag

har lavet hele billede-menuen om og lavet en forside til den og lagt Bornholm billeder og øvrige bagved

er gået væk fra det med "klik her" og brugt blå farve i stedet for

synes nu typografien er fin nok og ikke for stor - det er letlæseligt for alle og evt. svagtseende...

#5 ja det er meningen af det er et stort billede - hvad kan der opstå af problemer der? jeg har lavet det i illustrator og gemt i PDF som jeg så åbner i photoshop og gemmer ned i png-format. Png henter jeg så ind i Dreamweaver og kæder det hele sammen med hotspots... man kan vist lægge skjult/usynlig tekst henover, så folk "føler" at de kan kopiere tekstlinier osv.... det er det du mener ikk? 🙂

NEROO-9

Overclocker
Tilføjet:
04-06-2008 07:38:34
Svar/Indlæg:
154/15
#11 lidt det jeg hentydet til, du kan ikke kopirer tekst vis man ønsker det, og så fylder det lidt :P

ellers synes jeg bare det er fedt design 🙂

Mathis77

Elitebruger
Tilføjet:
04-06-2008 11:46:46
Svar/Indlæg:
6293/359
#12 taktak, ja jeg prøver senere at lave det med usynlig tekst

og så er siden jo sikrere end Fort Nox, da det er billede og html koden er kortere en et 7 tommer søm 😲

Mathis77

Elitebruger
Tilføjet:
05-06-2008 01:33:12
Svar/Indlæg:
6293/359
Så blev det endnu en (sommer)aften som blev til (sommer)nat 😉

men jeg er efterhånden mere og mere tilfreds:

counteren er blevet centreret
og så har jeg fyret noget metadata ind i html-koden.
Der går vel et par dage inden man kan se om metadataen virker eller? som med googlebot, sitemap osv. som jeg også har fået meldt til - det kører fint derudaf.

Et sitemap skal det kun genereres når man laver flere undersider eller? Ellers så kan jeg se under webmasterværktøjer på min gmail-konto, at google selv downloader sitemappet hver dag - det er vel fint fint?

Billedemenuen er rettet til så de matcher hinanden og alt står samme sted på siderne... har rettet billeder som var fejlagtig placeret, da jeg ikke havde nødvendige oplysninger. Jeg har tilpasset så man bare skal gå frem eller tilbage... og ikke hoppe rundt med musen og klikke på noget hvor der står/stod klik her osv.

Har lagt en stærkere blå cyan farve tranperance henover forsiden for at signalere at det er en forside som skal skille sig lidt ud

Synes der var meget meget mere, men jeg har rettet lidt travebommerter også osv.
Nå, ja har lavet download-link til at hente Adobe Reader, samt skrevet at klasselisten er pdf-format. Edit: nå, ja2: Jeg har navngivet de nye sider samt de rettede sider, så fanebladet i browseren har det rette navn... Er det noget som google også kan indeksere osv.?

Alt i alt har det taget form nu til noget brugbart og min far er rigtig glad 🙂

Så skal hans gamle klassekammerater bare have set siden inden de går på sommerferie, så de får meldt sig til det gensyns-arrangement, som ligger i efteråret

Håber at I også synes det tager form nu samt hvis der lige var en webmaster-guru, som kunne svare på mine "gå-nu-snart-i-seng-spørgsmål" hehe 😲

nattenatte 😴

Mathis77

Elitebruger
Tilføjet:
05-06-2008 10:41:39
Svar/Indlæg:
6293/359
jeg skrev kl. 0133 i nat - jeg bumper den lige, hvis der var nogen som kunne svare på mine spørgsmål? 🙂

Gilbert

Elitebruger
Tilføjet:
05-06-2008 12:42:02
Svar/Indlæg:
4089/252
Google er lieglad med metadata, keywords osv hvis du tænker på søgemaskineoptimering. Det du skal have er gode beskrivende tekster, med hyppig forekomst at dine søgeord, kvalitets links fra eksterne sider.

Angåedne billeder skal du huske title tag (firefuck) og alt tag (IE). Det gør heller ikke noget at billedenavnene giver lidt mening.

EN stor "Nono" er at lave links med billeder. Eller retteres sagt, du kan godt gøre det som suplement, men google følger dem kun hvis det er tekstlinks.

Den counter skal væk, det dur sq ikke hehe. :P

Generelt skal du droppe at lave hjemmesider der emst består af grafiske elementer, da de ikke kan bruges til noget. Ingen kan kopiere teksterne, google rangerer dig neders hvis overhovedet. et eneste tekst du har på siden lige nu, er faktisk det fra din PDF, og det vil blive fundet før selve hjemmeside.

Da du arbejder med flere forskellige html filer, er det en god ide at kalde dem noget der gir mening for folk og bots.

menu1.htm kunne feks hedde klasselist10a.html og så med en god titel ala "Klasseliste for årgang 66/67 Grasten Skole".

Img maps er smarte, men i dette tilfælde brugt lidt forkert. Man kan bruge det til feks at ligge kordinater på et landkort, men ligefrem at bygge en hel side op med det, er ikke hensigten. men kan godt se det virker smart :)

Mathis77

Elitebruger
Tilføjet:
12-06-2008 08:57:44
Svar/Indlæg:
6293/359
Jeg skal videre med hjemmesiden i dag...
så hvis der er nogle med nogle konstruktive tips, så kigger jeg lidt på det

Ellers, Gilbert, den counter er da fin nok - du er vist lidt subjektiv der?

hjemmesider i grafiske elementer er geniale til gallerier eller online visitkort og så minder det meget om det jeg kender, nemlig illustrator, photoshop, dreamweaver kombination. Adobe kan man jo som sin egen baglomme?

jeg prøver at kigge lidt på navngivningen med .htm osv.

men hvis jeg laver flere sider, skal jeg så genererer et nyt sitemap og uploade? eller finder google selv ud af de nye sider i nuværende sitemap og downloader det?
kan se under google-admin værktøjer at den downloader sitemap hver dag næsten 🙂

Mathis77

Elitebruger
Tilføjet:
12-06-2008 15:50:41
Svar/Indlæg:
6293/359
Går igang igen til aften

På forsiden kommer der noget velkomsttekst - det kunne jeg jo så sætte på som tekst i Dreamweaver istedet for i illustrator, så det ikk bliver til et billede... det samme kan jeg gøre under "kontakt", hvor der kommer en del tekst

go idé 🙂

her til sidst:
http://www.acapela-group.com/G...

😀

ska den på eller ikk på? hahaa

Mathis77

Elitebruger
Tilføjet:
13-06-2008 01:22:36
Svar/Indlæg:
6293/359
SÅ er siden oppe og køre igen

Der er kommet rigtigt mange ændringer, som jeg nævnte i #17+#18, dog har jeg ikk orket at ændre menu.htm til noget passende osv... der var så mange andre ting jeg tog fat på

Der er kommet lidt sjov på forsiden også, som nogle sikkert vil genkende fra en anden tråd her på siden

det er rart at der nu er meget mere tekst på siden - virker bedre og mere "derhenad" - og så er google jo også glad for det....

Gilbert - skal jeg nu lægge et nyt sitemap ud, når nu der er kommet en ekstra side på? Jeg har jo tilføjet Forum/blog, som man kan gå til øverst på forsiden... Den åbner i samme vindue - ved ikk om det er mest hensigtsmæssigt - men jeg synes det ku være fedt, hvis man ikk skal se forum,blog osv. i et helt andet vindue - så er det mere samlet som én hjemmeside 🙂 edit: kan se at google har downloadet mit sitemap for 20 timer siden - det er vel fint nok så? bare så jeg lige forstår det 100% 😉

har tjekket i safari og firefox også om det holder - og har tjekket i 1024 og 1280 opløsninger også

jeg har dog måttet venstrestille det hele, da jeg ikk kunne læse mig frem til i help-menuen i dreamweaver, hvordan man fik layers til at følge centreringen af baggrunden, som jo selv tilpasser sig til alle browsere i alle opløsninger...
kiggede lige på ekstra-bladets hjemmeside - den er også venstrejusteret, så det er vel fint nok (foreløbigt) 🙂

natnat 😎 ❤

Mathis77

Elitebruger
Tilføjet:
13-06-2008 10:24:14
Svar/Indlæg:
6293/359
endnu engang en post fra mig langt over midnat

fortjener lige en lille "bump" 🙂