Lovgivning omkring brugt køb/salg

Diverse d.  04. juni. 2008, skrevet af TahmiaS
Vist: 821 gange.

TahmiaS
 
Elitebruger
Tilføjet:
04-06-2008 09:41:52
Svar/Indlæg:
990/50
Jeg tror mange af os har stået i en lignende situation, hvor en handel på den ene eller anden måde trækker ud - både som køber og sælger, hvor den anden part ikke svarer i længere perioder osv.

Derfor kunne jeg godt tænke mig, at vi lige fik ridset reglerne op omkring køb/salg af brugte varer på sider som denne - altså hvad man har mulighed for at gøre i visse situationer, hvor man måske har penge ude at hænge.


Jeg står selv i en situation, hvor jeg har overført et mindre beløb til en anden persons konto - jeg har ikke andet end et navn, email og en fysisk adresse, men jeg ved jo egentlig ikke, om det virkelig er hans rigtige navn og/eller adresse :/ Hvad kan der gøres rent juridisk? Mulig løsning via samarbejde med banken? Jeg er helt på bar bund.
Emillos
 
Overclocker
Tilføjet:
04-06-2008 09:46:28
Svar/Indlæg:
14079/622
Der er et K/S regelsæt på vej. :yes:
Men dette vil mere focusere på det præventive, da man vha. de rette metoder godt kan undgå at blive taget ved næsen.


TahmiaS
 
Elitebruger
Tilføjet:
04-06-2008 09:49:04
Svar/Indlæg:
990/50
Ja, det vil også være smart, men nu tænker jeg mere på dem, der allerede er blevet taget ved næsen, om der er mulighed for at få sine penge igen?


CoffeeCan
 
Elitebruger
Tilføjet:
04-06-2008 09:49:26
Svar/Indlæg:
3394/170
Jeg begyndte at bede folk om at tage nogle billeder af det de sælger, så er jeg da sikker på de har det.

#1 Lyder godt.

Eller også tag en go' snak over mobilen med ham du skal handle med.


Men altså selv den flinke gode sælger, kan snyde en - desværre 😕


CrazyEyes^DK
 
Elitebruger
Tilføjet:
04-06-2008 10:08:26
Svar/Indlæg:
2388/52
Jeg holder stadig på, at man mødes rent fysisk med vedkommende man køber af eller sælger til - hvis det er muligt selvfølgelig..


TahmiaS
 
Elitebruger
Tilføjet:
04-06-2008 10:10:43
Svar/Indlæg:
990/50
Man undgår selvfølgelig al problematik ved at mødes personligt, men det er måske også lige besværligt nok, hvis sælger er i København og jeg er i Aalborg - for ikke at nævne omkostningsfuldt. Det er så nemt med bankoverførsel og postDK, men det giver umiddelbart lyst til at svindle hos mange folk.


aNker
 
Superbruger
Tilføjet:
04-06-2008 10:11:59
Svar/Indlæg:
740/37
#4
Det kan bare være svært at gøre når man bor på Alcatraz 😉


Philipsp
 
Superbruger
Tilføjet:
04-06-2008 10:36:21
Svar/Indlæg:
886/35
#6 Men mindre at den anden part også bor på "Alcatraz" 😀

- Philip


Collar
 
Superbruger
Tilføjet:
04-06-2008 10:58:13
Svar/Indlæg:
646/62
Jeg har oplevet at blive snyt engang i stor grad. Jeg købte hardware for næsten 5 tusind kr. Jeg fik et navn, et kontonummer , et mobilnummer og faktisk ikke engang en adresse..

Sælgeren fik selvfølgelig mit navn, mit mobilnummer og min adresse ..

Jeg modtog en pakke, problemet er at pakken bare indeholdt nogen tomme cd covers og noget andet ragelse. Lignede mest bare at sælgeren havde tømt sin skraldespand i kassen.

Jeg konfronterede sælgeren - selvfølgelig. Men fik bare en række mails og tlf samtaler hvor han med fine ord spillede dum og sagde hvad jeg havde gang i og at han da havde sendt nøjagtigt hvad jeg havde bestilt og at han desuden havde en kvitering på at have sendt pakken, hvor du b.la kan se hvad pakken vejer osv osv..

Efter en række påstand mod påstand samtaler frem og tilbage besluttede jeg at politianmelde sagen. Det gjorde jeg så og sagen kørte lidt tid.. Jeg havde selvfølgelig også fået trækket mine penge tilbage af min bank .. MEN ..

Det ligger åbenbart sådan at den forpulede sælger fik hevet pengene hjem igen .. Politiet fortalte mig at de intet kunne gøre da det er en påstand mod påstand sag og at sælgeren har gemt de kviteringer fra posthuset i fin orden og det åbenbart er nok til han rent faktisk "vandt" denne sag ..

Jeg kan kunne nikke ret til at jeg har motaget en pakke, eftersom det jo er helt korrekt, hvad jeg ikke kan bevise er hvad er var i pakken eftersom jeg jo ikke ligefrem havde et videokamera kørende da jeg åbende pakken.. tvivler også stærkt på at det ville have hjulpet mig i sagen på nogen måde ..

Så til alle jer der handler. Sørg for ikke at blive snydt.. Fordi når først i er blevet det er det stortset umuligt at få sine penge igen .. ihvertfald hvis begge parter ses som påstand mod påstand af politiet ..

Til slut vil jeg lige sige at jeg fik mine penge tilbage .. Sælgeren er komplet idiot og hans mobilnummer krævede kun en krak søgning til jeg fik hans adresse. Jeg brugte 400kr i benzin hver vej og fik så fat i den røv til en sælger .. Det ligger såan at jeg førhen har været meget voldeligt anlagt men selvfølgelig er kommet videre fra det stadie .. men den her episode gav mig godt nok lidt af et tilbagefald .. og når så det er sagt tror jeg bare vi holder den der ..

Jeg fik mine 5000 plus jeg fik hardwaren og fjolset kom skam også til at betale benzin pengene .. tro det eller ej .. men sådan gik det til.


TahmiaS
 
Elitebruger
Tilføjet:
04-06-2008 11:03:41
Svar/Indlæg:
990/50
#8, så må der vel også have været afsender på pakken? med mulighed for selv at troppe op på denne adresse - havde jeg nok gjort for 5.000,- kr :/

Men jeg kan da godt se, at politiet ikke rigtigt kan gøre noget, da din påstand er, at han bare har sendt noget ragelse - muligheden for, at du er svindleren foreligger jo stadig - altså at du har modtaget varerne og så oveni gerne vil have de 5k tilbage ..?

Hvordan kan man dokumentere, at man rent faktisk har modtaget det, man har modtaget? Oo


Collar
 
Superbruger
Tilføjet:
04-06-2008 11:06:40
Svar/Indlæg:
646/62
#9

Det er korrekt at der var afsender på pakken. Men kunne man læse det? nej det kunne man ikke. Om han bare har en virkelig dårlig håndskrift eller om det måske var meningen kan ingen jo vide.. Men ihvertfald fik jeg bekræftet hans adresse via krak og hans tlf nummer.

Og ja, jeg kan også sagtens se det fra politiets side af. Jeg kunne ligeså godt have været svindlereren.. Nu har jeg bare lidt mere respekt for folk at jeg aldrig ville kunne tage røven på folk på sådan en umenneskelig måde.


TahmiaS
 
Elitebruger
Tilføjet:
04-06-2008 11:12:20
Svar/Indlæg:
990/50
Det lyder i hvert fald ikke til at være første gang, ham du "handlede" med har været indblandet i sådan nogle sager - bare underligt, at han så ikke får skjult sit tlf-nummer og adresse bedre? Godt at høre du fik alt refunderet, men det er da utroligt, hvad der kan lade sig gøre.


saiot
 
Elitebruger
Tilføjet:
04-06-2008 11:15:04
Svar/Indlæg:
7111/480
Jeg står selv i en situation, hvor jeg har overført et mindre beløb til en anden persons konto - jeg har ikke andet end et navn, email og en fysisk adresse, men jeg ved jo egentlig ikke, om det virkelig er hans rigtige navn og/eller adresse :/ Hvad kan der gøres rent juridisk?
ikke radig noget vis det er et mendre beølved du gar så vidt jeg kan se overført med bank overøfeselv alser = give ham nolge penge for ja at være flink du kan ikke få dem tilbage og politiet gider ikke røre det med et lille beløb 😉


TahmiaS
 
Elitebruger
Tilføjet:
04-06-2008 11:16:40
Svar/Indlæg:
990/50
Er der et mindstebeløb man lige skal over, før man kan få hjælp fra politiets side?


Collar
 
Superbruger
Tilføjet:
04-06-2008 11:20:12
Svar/Indlæg:
646/62
11#
Det tyder også stærkt på at denne sælger har haft med sådanne svindel sager at gøre før. Dog kunne politiet ikke se noget registreret i hans navn. Og det er vel et eller andet sted klart eftersom han "gør det godt" og ikke bliver knaldet.. Fjols!

Ja jeg synes også selv det hele faktisk lyder meget mærkeligt. og jeg var også bange for han ville "lege" med sine fine ord overfor politiet igen efter mit lille besøg ved ham .. Jeg burde jo kun have bedt om mine penge retur men jeg gik jo som ovenstående lidt længere .. Måske en bummer af mig men jeg har bare ingen respekt for sådan nogen svindlere .. sådan er det!

Heldigvis hørte jeg aldrig noget til ham igen .. Hardwaren virkede fint og sidder lige nu i min brors computer ..


kasperg
 
Elitebruger
Tilføjet:
04-06-2008 11:20:24
Svar/Indlæg:
1436/25
Når du handler privat gælder de almindelige aftaleretlige regler. Det vil sige at hvis du kan løfte bevisbyrden for at du har indgået en aftale med en køber eller sælger så har du krav/pligt til at sende/få varen som aftalt. Når du har overført penge via kontooverførsel kan banken ikke hjælpe dig med at få pengene retur og det gælder både i privat handel og forbrugerkøb.

Såfremt du kan få bekræftet at den du har indgået aftalen med rent faktisk eksisterer og er aftalepart kan du skrive et brev (helst anbefalet) hvor du gør opmærksom på at du har overført penegene og at du kræver at få det købte udleveret som aftalt. Du kan give en frist på f.eks. en uge til at levere varen hvorefter du vil tage de nødvendige skridt til at få aftalen fuldbyrdet. Det kunne også være en god ide at give sælger mulighed for at tilbageføre pengene i stedet for at levere varen.

Hvis sælger7køber forholder sig passivt er du i privathandel tvunget til at gå igennem retssystemet og så bør du nok kontakte en advokat.
Hvis sælger ikke eksisterer bør du nok gå til politiet og gøre admins her på siden opmærksom på at profilen har svindlet.

Som du kan se så er det både besværligt og potentielt bekosteligt at få sin ret og mit råd er at lade det ligge og fremover tage dine forholdsregler og evt. i din profil at gøre opmærksom på persone.

Edit:
Det jeg skriver er selvfølgelig uden ansvar og med forbehold for fejl 😛


TahmiaS
 
Elitebruger
Tilføjet:
04-06-2008 11:28:30
Svar/Indlæg:
990/50
#15 det vil altså sige, at hvis jeg har handlet med en person, som har opgivet falsk navn og adresse, og har overført pengene til hans konto, så er der intet at gøre, andet end at sukke og komme videre? :/ Det giver ikke ligefrem en mere lyst til at handle på diverse sites. Det står for mig klart, at det ikke kan betale sig at kontakte en advokat for sager på et par tusinde kroner .. ?

Banken udleverer ikke personlige oplysninger, hvis man har et kontonummer? Så kunne man jo måske derigennem få kontakt..


kasperg
 
Elitebruger
Tilføjet:
04-06-2008 11:39:31
Svar/Indlæg:
1436/25
#16
Nej, hvis personen har modtaget penge og opgivet falske oplysninger er det en sag for politiet da der jo så er tale om bedrageri eller lignende. Om man bagefter eller sideløbende med skal køre et civilt søgsmål for at få pengene hjem kan jeg ikke svare på.

#8
Så kan han f..... lære det :yes: 🙂


Mads321
 
Elitebruger
Tilføjet:
04-06-2008 11:49:55
Svar/Indlæg:
3162/326
#8

Er det rigtigt forstået, at du så endte med både at få det hardware du havde købt + de penge du skulle betale for det? Hvis det er rigtigt, så er du da godt nok ikke en dyt-fis bedre end ham der snød dig. Selvtægt er een gang, men ligefrem at stjæle mandens penge vha. trusler??

Hvis det er korret, så har du ikke den fjerneste sympati herfra.


kasperg
 
Elitebruger
Tilføjet:
04-06-2008 11:51:23
Svar/Indlæg:
1436/25
#18
Manden må jo betragte det som en bøde 😉 og når man i den grad bevidst snyder folk så synes jeg faktisk at det er i orden at nogen siger stop når systemet fejler :yes:


#20
Lace
 
Elitebruger
Tilføjet:
04-06-2008 12:02:12
Svar/Indlæg:
2357/72
#18

Han skulle jo havde ladet være med at tage røven på en der var hårdere end han lige kunne forudse. Jeg ved godt det er ulovligt, men idioten havde fandme fortjent det, og i den slags situationer kan følelserne godt tage overhånd. Det gør det ikke rigtigt, men når man bliver så pissegal kan man jo godt komme til at gøre nogen ting der ikke er helt korrekte.


Pizzadude
 
Redaktør
Tilføjet:
04-06-2008 12:16:01
Svar/Indlæg:
5363/442
#18 / #19

Er fuldstændig enig med Mads her. Lyder mere som om #8 Har opsøgt manden givet ham et nogle bank, og fået ham til at give ham det hardware han godt nok havde betalt for. Men ud over dette også 5000kr. Jeg har ingen repsekt for den slags selvtægt, og håber han bliver meldt for vold / trusler / afpresning.

En ting er at opsøge fyren og konfrontere ham med sagen, men direkte trusler og vold hører ingen steder hjemme..


TahmiaS
 
Elitebruger
Tilføjet:
04-06-2008 12:17:51
Svar/Indlæg:
990/50
#17 - vil det kunne svare sig for mindre end 2.000,- kr? Jeg gider jo ikke selv investere så meget tid og besvær i sådan en "lille" sag, men omvendt vil jeg da gerne have de penge igen. Jeg aner bare ikke, hvad jeg skal gå til politiet med - et højst sandsynligt falsk navn og adresse og sige, at jeg har givet ham nogle penge, for noget hardware, som nok heller ikke findes? Så bliver jeg da også til grin på stationen :<


Mads321
 
Elitebruger
Tilføjet:
04-06-2008 12:20:00
Svar/Indlæg:
3162/326
#19+20

Der er ikke rigtig nogen af jer der tænker på hvorfor en person er så langt ude, at de snyder andre for penge. Selvf. bliver man sur, men hallo, det er kun penge vi snakker om her - ikke noget med at han har banket hans lillesøster.

Hvis det stod til mig, så skulle #8 selv anmeldes, og efter pålydende for mere end simpelt tyveri. Hvor er vi henne af, hvis den ene skal overgå den anden, indtil vi alle kaster bomber i hovedet på hinanden altså. Det er simpelthen direkte barnligt.

Folk der gør sådan noget her har brug for hjælp, og ikke en lærestreg. De ved 100% hvad det er de laver, men deres samvittighed og fornuft, vil ikke træde frem og "overrule" den handling de er midt i, og så kan i vel forstå hvor desperat man så er. I langt de fleste tilfælde, så er det jo syge personer der er tale om der, som jeg allerede har skrevet, har brug for hjælp.


Mvh. Mads 🙂


Mads321
 
Elitebruger
Tilføjet:
04-06-2008 12:22:24
Svar/Indlæg:
3162/326
#22

Til grin bliver du i hvert fald ikke. Mener der er noget der hedder en "bagatel-grænse", som så vidt jeg husker går ved 500kr. Hvis du er helt sikker på du ikke kan få kontakt til sælgeren, så kontakter du bare politiet - og du bliver ikke til grin nej.


Mvh. Mads 🙂


TahmiaS
 
Elitebruger
Tilføjet:
04-06-2008 12:31:59
Svar/Indlæg:
990/50
Jeg takker mange gange :)

Man føler sig bare så dum altså.


Collar
 
Superbruger
Tilføjet:
04-06-2008 12:43:03
Svar/Indlæg:
646/62
Først vil jeg tilføje at der ingen steder i min post står noget om vold eller trusler? Jeg har skrevet "så holder vi den der" og så må folk jo tænke hvad de vil!

Så vil jeg også sige tak til Kasperg og Lace.. deres ord er som taget ud af munden på mig.

Mads, dine påstande om jeg skal søge hjælp synes jeg du skal holde for dig selv. Du har måske ret i at der et eller andet sted er brugt magt på meget barnlig vis. Men nej, jeg har ikke lagt en finger på personen som snød mig. At jeg mødte op var mere end rigeligt.

Som ovenstående startede jeg også stille ud med en politiandmeldelse osv osv men eftersom systemet ikke fungere og sælgeren slap afsted med det hele fik det mig til at tage sagen i egen hånd.

Da jeg mødte op ved sælgeren var han ved at skide i bukserne selvom jeg faktisk mødte op alene og startede stille og rolig ud med at konfrontere ham. Jeg gav ham nogen lange forklaringer om hvordan han selv synes han behandler mennesker osv osv .. Jeg har selv været lidt af en rod engang og jeg ved hvad der skal til for at folk med så lidt respekt for andre mennesker og verden i det hele taget lærer af sine fejl.

Og at jeg også gik hjem med de 5tusind kr var faktisk sælgeren der tilbød det .. Det hang sådan sammen at jeg konfronterede ham med han faktisk havde berøvet mig for 5000kr og de penge ikke har været tilbage på min konto hvor de hører hjemme i lang tid.. Faktisk har han "lånt" 5 tusind af mig.. du kan heller ikke gå ned i banken og tage et lån uden der bliver lagt diverse renter oven i .. selvfølgelig er det 2 vidt forskellige ting .. og det er heller ikke med sådanne tanker i baghovedet jeg handlede..

Jeg forklarede ham faktisk bare at jeg kunne have brugt de penge på så meget andet i de 2 mdr jeg har kørt sagen mod ham .. Han valgte her selv at betale mig pengene med det samme .. og at jeg så inden jeg gik fik kastet hardwaren i hovedet er jo så sælgererns dårlige samvittighed der spiller ind ..

Men ja, jeg vil med glæde indrømme at jeg har gjort brug af en meget hård tone på nogen tidspunkter fordi det er simpelthen det som der skal til .. Men jeg har på intet tidspunkt sagt "giv mig hardwaren - giv mig pengene eller få en røvfuld" så jeg synes i skal holde jeres beskyldninger for jer selv ..

mht til benzin pengene der var jeg måske lidt fræk .. jeg kom med en spydig kommentar om at nu var jeg jo også kommet langvejsfra og sådan noget er ikke billigt.. men er det en trussel? nej det er det ikke. og som sagt må sælgeren tage det helt som han vil .. han valgte også her selv at spørge ind til beløbet og betalte med glæde .. han undskyldte og undskyldte ..

Så faktum er at der ingen vold er blevet brugt, ingen afpresning, ingen trusler men blot en lidt hård tone blandet med en god gang omvendt psykologi.. det fik den dårlige samvittighed frem i sælgeren .. var han bange? måske .. men jeg gør ham skam intet så om han er bange er hans problem .. ikke mit !


Emillos
 
Overclocker
Tilføjet:
04-06-2008 13:18:08
Svar/Indlæg:
14079/622
Man ligger som oftest som man har redt. Og tingene taget i betragtning, synes jeg Collars reaktion er helt i orden. Ikke nok med, at sælger er et svin og sender ham affald, er han også så fræk at trække hans penge tilbage igen, efter Collar har fået dem tilbageført. Al den tid han har brugt på sagen, må 5000kr vel være i orden for "svie og smerte", for mig at se; såfremt der ikke har foreligget nogle trusler fra hans side. :yes:


Collar
 
Superbruger
Tilføjet:
04-06-2008 13:24:16
Svar/Indlæg:
646/62
#27 ..

tak, og jeg er enig. og nej der har ingen trusler fundet sted. i skulle næsten have set den sælger .. han var jo et helt nervevrag .. det foregik som ovenstående post og længere er den ikke ..


Mads321
 
Elitebruger
Tilføjet:
04-06-2008 13:28:28
Svar/Indlæg:
3162/326
#26

Du har helt misforstået hvad det er jeg har skrevet. Det jeg skriver er, at folk der snyder andre f.eks ved salg af hardware over nettet er for det meste syge mennesker - det er altså ikke dig jeg refererer til.

Nu har jeg ikke været og overvære den situation du har været i med ham der snød dig. Uanset hvad, så kan man i den situation ikke forsvarligt, og med sin egen samvitighed i behold, tage imod penge fra en person, der er hylet helt ud af den. Det du skulle ha' har du fået gange to + lidt mere endda. Der er vi måske forskellige, men jeg ville ikke ta' imod noget, andet end hvad der er mit i sådan en situation.

En helt anden ting er, at man slet ikke behøver at være voldelig, eller for den sags skyld sige man vil være det. Det handler om måden man optræder på, og når du så tydeligt kunne se han har været bange for dig, så har der jo nok været en grund til det.

Uanset hvad, så har jeg ikke sympati med dig, alene af den grund, du er gået derfra med mere end dobbelt så meget som du kom for - og dermed har du udnyttet situationen, og så er det ikke meget forskel på jer to.


Mvh. Mads 🙂


Collar
 
Superbruger
Tilføjet:
04-06-2008 13:38:40
Svar/Indlæg:
646/62
29#

Jeg må indrømme at jeg forstår din tankegang - til dels ..

Men jeg vil påpege post #27 fordi sådan er min holdning altså.

Sælgeren kunne jo snildt berøve mig for 5000?

At han så får så dårlig samvittighed at han giver mig pengene tilbage når jeg konfrontere ham er jo kun en god ting.
Benzin pengene var en spydig kommentar fra min side, det vil jeg gerne indrømme ..
Men det var ikke en trussel! og heller ikke noget som lignede det ..

Manden var bange fordi jeg mødte op .. ikke fordi jeg stod med knyttet hånd foran ham .. fordi sådan handlede jeg slet ikke på noget tidspunkt.
Du siger der jo nok var en grund til han var bange? Ja det tror jeg da faen når han nok ikke lige havde regnet med jeg dukkede op sådan pludseligt.

Jeg gentager .. Jeg truede ham ikke, jeg udøvede ikke vold imod ham og jeg afpressede ham ikke ..

Hans dårlige samvittighed og at han gav mig mere tilbage end hvad der var mit har jeg det slet ikke dårligt over. Fordi det er helt klart en episode manden vil huske inden han snyder den næste ..

Du siger det ikke gør mig en skid bedre end ham? så synes jeg faktisk du skal vende tilbage til virkeligheden .. og måske endda skærer lidt af moralen ..


Pizzadude
 
Redaktør
Tilføjet:
04-06-2008 13:39:19
Svar/Indlæg:
5363/442
#26 Med den retorik du bruger i din post, lægger det ufattelig meget op til at tingene ikke er gået helt roligt for sig.

Jeg er dog glad for at det ikke er tilfældet, og din ageren er fuldt forståelig. Jeg må dog igen give Mads ret i, at du ikke burde have taget imod både penge og hardware, en af delene + benzinpenge ville være rimeligt, det andet er som Mads siger at udnytte situationen.

At sælger var som han viste sig at være, understreger Mads' pointe, at den salgs mennesker virkelig behøver hjælp.

Men for at komme tilbage til #0's problem, så er Politiet dem du skal snakke med. De vil bestemt ikke grine af dig, tror de får mange af den slags sager ind :yes:


Collar
 
Superbruger
Tilføjet:
04-06-2008 13:46:49
Svar/Indlæg:
646/62
#31

Ja min post 8# kunne måske godt misforstås. Men det er ment sådan at jeg ikke ligefrem er en lille gut .. ikke at jeg gav ham en røvfuld eller noget der lignende .. slet ikke ..

Jeg må så, sammen med mange andre er jeg sikker på, sige at jeg er uenig med jer.
Selvfølgelig har i på en måde ret da det helt rigtige - rent moralsk, ville være kun at tage imod enden hardware eller penge.

Men efter denne lange krig mod ham med politiet og banken indblandet føler man sig godt og grundigt snydt af både personen og systemet .. og når så jeg kan se at han rent faktisk får ufatteligt dårlig samvittighed når jeg dukker op synes jeg bestemt kun er en god ting ..

så ja .. igen som post 27# fortæller så ligger han som han har redt og jeg har brugt en masse kræfter og ressourcer på ham så jeg synes bestemt ikke det er urimeligt at jeg tog hjem med det hele .. Idet han selv tilbød det .. så vil jeg sådan set skide på om han var bange eller blot havde meget dårlig samvittighed og ville gøre det godt igen ..


kasperg
 
Elitebruger
Tilføjet:
04-06-2008 15:09:56
Svar/Indlæg:
1436/25
#29 #31
Hvis man bevæger sig ud i kriminalitet som bedrageri og andet så må man jo være klar over at der jo er to regelsæt som kan ramme en. Lovens lange arm og "gadens regler" og i det her tilfælde slap han kun for lovens lange arm.

Det kunne jo også være at manden har fået en lærestreg og er holdt op med at gøre den slags ting.

Jeg er principielt modstander af selvtægt men når en skyldig går fri efter at have tilføjet andre mennesker skade (økonomisk eller fysisk) så er det efter min mening forståeligt at forurettede tager sagen lidt i egen hånd.

Selv hvis Coller havde givet ham et dummeslag eller to og havde en bil fyldt med venner med så synes jeg at det er ok det han gik der fra med. Min grænse ville være hvis han fik rigtig tæsk eller trusler om brækkede fingre eller lignende.

Min konklusion:
Man ligger, som man har redt.


Mads321
 
Elitebruger
Tilføjet:
04-06-2008 15:16:03
Svar/Indlæg:
3162/326
#33

Det syntes jeg er virkelig barnlig opførsel, men vi er jo så forskellige. Hvis man handler på nettet, for så store beløb at man er tilbøjelig til selvtægt, i tilfælde af man bliver røvrendt, så ligger man vel også selv som man har redt, når man ikke har beviser nok til at føre en sag?

Der bliver man bare nød til at være den "voksne" og ta' en konsekvens og holde ved den. Det er i hvert fald min holdning.


Mvh. Mads 🙂


Collar
 
Superbruger
Tilføjet:
04-06-2008 15:33:11
Svar/Indlæg:
646/62
33#

100% Enig .. Men det sjove er at jeg ikke lagde en finger på manden. Han fik sku hverken en dummeflad eller noget som helst andet.. Jeg hævede stemmen et par gange imens jeg konfronterede ham og ja så gjorde jeg ham rent ud sagt til grin rent psykologisk og man kunne se han tog det til sig .. og det synes jeg sku han har fortjent.

34#
Jeg vil ikke sige jeg handlede barnligt på noget tidspunkt. Og igen holder jeg fast i at jeg synes din tankegang er alt for moralpræget ..

Så jeg ligger som jeg har redt ved at handle på nettet? Nej havde ikke beviser nok til at fører en sag. Det findes der ingen der har når vi snakker privat handel. Det vil altid være påstand mod påstand.

Men at du hellere ville have slugt den og ligge som du har redt med 5 tusind mindre på kontoen er jo så dit valg. Det er jo det du siger .. At jeg ligger som jeg har redt og faktisk slet ikke burde have mødt op? Da systemet fejlede skulle jeg have slugt den og komme videre? Undskyld men hvis man kravler under bordet på den måde er den altså helt gal .. og det er min holdning.


Johnny
 
Superbruger
Tilføjet:
04-06-2008 15:35:55
Svar/Indlæg:
2127/11
Der er, ift Collars handlinger, to ting at tage hensyn til. 1: At de der skriver at fyren har brug for hjælp, meget vel kan have ret. Der er ingen garantier, da det også bare kan være et skodøre der har set en smart fidus. 2: Hensynet til alle de andre han kunne have blanket af, hvis han ikke var blevet stoppet. Går den en gang, gør den jo nok også den næste osv osv.

Samme som gør sig gældende i voldssager, ifm voldtægter osv. Som jeg ser situationen beskrevet, kipper jeg med flaget over at endnu et forpulet skodøre, formentlig har fået sig en gevaldig skræk i livet. Hatten af for det Collar. ..og plads til i mit stille sind at glæde mig over at taberen kom af med en masse penge, og sit hardware.

Ikke at jeg ellers opfordrer til selvtægt. Balancen er bare svær at finde, når vores lovgivning ikke kan hjælpe de der bliver brændt af svindlere.


Collar
 
Superbruger
Tilføjet:
04-06-2008 15:41:20
Svar/Indlæg:
646/62
36#
Præcis 🙂


Mads321
 
Elitebruger
Tilføjet:
04-06-2008 16:11:18
Svar/Indlæg:
3162/326
#35

Du bliver ved med at læse noget jeg ikke har skrevet. Min pointe/holdning har du forstået, og jeg har forstået din. Måske ville jeg ha' 10.800 mindre end dig ud af sådan en sag, men til gengæld ville jeg så kun mangle 5000, hvor du så syntes du ville mangle 10.800 - Det er der forskellen ligger. Og ja, jeg syntes det er selvtægt, om du har truet, lokket, fusket eller sådan set bare taget imod penge, fra en person der så tydeligt er psykisk belastet. I min verden svarer det til at ta' imod den ene krykke fra en invalid, eller sige ja til at arve fra en senil person man f.eks har arbejdet for i hjemmeplejen, men som man ingen relation har til.

Tror jeg har fået min mening igennem nu, så du skal være velkommen til at ta' det sidste ord.


Mvh. Mads 🙂


Collar
 
Superbruger
Tilføjet:
04-06-2008 16:54:56
Svar/Indlæg:
646/62
38#

Jeg læser jo ikke noget du ikke har sagt. i det du skriver at jeg ligger som jeg har redt når jeg handler på nettet og ikke har beviser for en retsag burde jeg være den voksne og sluge den? Skal det ikke forstås sådan at jeg aldrig sku ha mødt op på hans adresse?

Desuden læser du også en hel del som jeg ikke har sagt og fordrejer tingene temmelig meget i dit hovede.

Jeg ville da aldrig føle at jeg mangler 10800? Hvad er det for noget at sige. Det eneste jeg kom for var at få mine 5tusind retur og lærer manden hvordan man behandler andre mennesker. Det kan godt være han blev overrasket og måske også bange. Men det havde han slet ikke grund til .. Jeg gav også udtryk for at jeg ikke er kommet for at lave problemer men at jeg skal have hvad der er mit.

Efter nogen lange samtaler frem og tilbage får manden skide dårlig samvittighed og vil give mig hardwaren med også "jeg insistere & undskyld igen" var blot en af de ting han sagde.

Det eneste der ikke er ganske almindelig opførsel er at jeg kom med den spydige kommentar mht til benzin pengene .. Men omvendt så er det da også det mindste han kan gøre.

Måske skulle jeg have sagt nej til hardwaren? men det ville være forkert. Når først jeg forklarer ham en masse ting om livet og holder fast i min pointe og får den dårlige samvittighed frem i manden så skal jeg sku også holde den ved.

Jeg behøver egentlig ikke forklarer mig igen og igen da det hele står beskrevet udemærket i ovenstående posts. Det her er også mit sidste ord.

Med mindre der kommer andre beskyldninger jeg synes er totalt langt ude..


kasperg
 
Elitebruger
Tilføjet:
05-06-2008 14:56:14
Svar/Indlæg:
1436/25
#38
Nu er det nok begrænset hvor dum og stakkels sælger er når han sørger for at skaffe sig de fornødne beviser i form af en postkvittering ved netop at sende en værdiløs pakke. Dernæst fastholder han at han rent faktisk har sendt hardwaren over for myndigheder og bank.

Personen har koldt, kynisk og beregnende udført dette svindelnummer og det lader til at han også har fint styr på hvordan myndighederne behandler sådanne sager.

Jeg forstår også fint hvad det er du mener men som der bliver sagt andetsteds så er det lige lidt for politisk korrekt.

Men lad os se hvordan politisk korrekte personer reagerer hvis deres kærste/datter/søster eller lignende bliver forulempet af en gut der har det lidt svært og han efterfølgende går fri pga. manglende beviser eller andet.

Eller hvis en utilpasset ung sætter ild til din 50.000 kroners bil uden kasko og slipper pga. et eller andet teknisk.



Pizzadude
 
Redaktør
Tilføjet:
05-06-2008 15:10:45
Svar/Indlæg:
5363/442
Nu synes jeg vi skal stoppe diskutionen om Collars handlinger er rigtige eller forkerte, og komme til bare til topic :yes:


#42
E2X
 
Elitebruger
Tilføjet:
05-06-2008 15:39:48
Svar/Indlæg:
4018/217
Jeg kan kun give Collar ret. Det var fedt gjort og det var ikke spydigt at bede om benzin/bropenge. Sælger skal da hoste op med det han har lovet plus de ekstra udgifter man har haft for at få ham til at hoste op med tingene.

At han så også vælger at give pengene tilbage er heller ikke noget man kan skyde skylden på Collar for. Seriøst jeg havde gjort præcis det samme som Collar hvis ikke mere hvis jeg var blevet snydt på en sådan kold og kynisk måde.

Man skal jo ikke glemme at Collar først har søgt hjælp hos politiet og banken.


Jeg har aldrig snydt andre ved en online handel eller selv blevet snydt. 7, 9, 13 for det!

Dog har jeg prøvet at få taget mit mediacenter til 5000kr på et kollegium her for et par måneder siden. Jeg ved at politiet ikke kan gøre noget ved dette da der ingen vidner er. Men hvis jeg finder den der har gjort det får vedkommende bare lov til at hoste op med 5000kr plus lidt mere for svie og smerte.

#0/25 Kan sagens forstå dig. Jeg vil føle det samme. Sådan nogle svindlere må bøde for den svie og smerte de påføre andre. Håber dog at det er lovens lange arm der får ramt på dem.
Er det ham Daniel der har snydt dig? Der har været en del snak om ham her på siden i den sidste tid.


Collar
 
Superbruger
Tilføjet:
05-06-2008 17:20:04
Svar/Indlæg:
646/62
40#

Enig!

42#
Enig! .. og nej det er ikke ham Daniel som har snydt mig. Det er slet ikke en fra dette forum, heldigvis.

41#
Enig - Tilbage til topicstart.


Mentos3
 
Elitebruger
Tilføjet:
05-06-2008 17:29:21
Svar/Indlæg:
4230/89
nu har jeg ikke lige fået svaret her endnu,
men Collar, som du nok har fundet ud af, er vi en del som ville have gjort det samme sig dig, mig inklusiv 😉

men til topic,
det er nok en god ide med et sæt "retningslinier" omkring køb/Salg :yes:


cornerrage
 
Elitebruger
Tilføjet:
05-06-2008 19:18:19
Svar/Indlæg:
3532/303
Hvad angår de retningslinjer, så må i huske at lige meget hvor mange vi sætter op etc. vil der altid være muligheden for at blive snydt. Så man skal altså selv sørge for ikke at kaste sig hovedkuls ind i et køb, selvom det måske virker til at være ganske legalt og fint.
Vi her på siden kan og vil selvfølgelig ikke tage ansvar for individets handlinger, men derfor kan vi selvfølgelig godt hjælpe så godt vi nu kan hvis en af jer skulle gå hen og blive snydt. Køb/Salg er brugerstyret(Selvfølgelig kun til et vist omfang) og vi ser helst at det kan køre ud fra sund fornuft uden at moderatore skal slette og redigere hver andet indlæg. :yes:


bluedemon
 
Elitebruger
Tilføjet:
05-06-2008 23:46:24
Svar/Indlæg:
710/40
collar, jeg er helt på din side, syntes du gjorde det på den pæne måde..... han havde sq fortjent det....

har det selv sådan, at hvis folk pisser mig op ad ryggen, fortjener de osse at få straffen. man kan jo ikke dukke op ved en der har taget røven på en og behandle ham som et råddent æg... han skal bare ha at vide hvad han består af og er der noget vrøvl fra hans side, skal han bare krølles sammen til en sommerhat......

det her er ingen opfordring til vold/selvtægt. det er bare den måde jeg ville gøre tingene på. ved godt at der er nogle der syntes det er ilde set, men nogle gange bliver man sq nødt til at at sagen i egen hånd...... eller oz kan folk lade være med at snyde.....

snyder man folk kan man ikke forvente nogen form for barmhjertighed... de forventer jo at slippe godt fra det....

du har min fulde opbakning og syntes at han slap billigt.....


#47
Lace
 
Elitebruger
Tilføjet:
05-06-2008 23:58:46
Svar/Indlæg:
2357/72
Til alle dem der er imod hvad Collar gjorde. Hvis der kom en gut og tog min tegnebog med 5000,- i fra mig, fik han satme en på låget. Lovgivning eller ej! De fleste ville sgu nok reagere på samme måde, men fordi der i Collars situation er gået et stykke tid, er det lige pludseligt forkert? Hvis man vågner om natten ved at en indbrudstyv roder rundt i dit hjem, og du pander ham en, risikerer man at ryge i spjældet. Der er forskellige gradbøjninger af sagens alvorlighed, og hvem siger at noget nødvendigvis er moralsk forkert bare fordi det står i loven?


Collar
 
Superbruger
Tilføjet:
06-06-2008 00:45:40
Svar/Indlæg:
646/62
Igen er jeg enig.

Men jeg synes dog vi skal slutte den her mht til min historie :)

Evt komme lidt til topic start og få snakket om de forskellige regler samt hvad man bør gøre for at undgå at blive snydt.


bluedemon
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-06-2008 01:07:41
Svar/Indlæg:
710/40
#47 ku ik være mere enig.... :yes:

#48 nu bragte du den selv op og det er osse et spørgsmål om princip.....


Collar
 
Superbruger
Tilføjet:
06-06-2008 08:50:13
Svar/Indlæg:
646/62
49#

Jeg ved det 🙂 Også en meget fin diskussion .. Men synes nu stadig det er ved at være tid til at vende tilbage til topicstart.