Vandkøling under stuetemperatur.

Vandkøling d.  08. juni. 2008, skrevet af sjh
Vist: 654 gange.

sjh

Overclocker
Tilføjet:
08-06-2008 00:19:21
Svar/Indlæg:
95/12
Hej hwt eksperter.

Jeg havde en lille diskussion med en kammerat om han's vandkøling.
Han påstår at det kan køle "vandet" ned under stuetemperatur ?

Ja, det mener jeg så ikke man kan med vandkøling.

Han's forklaring er, at vandkøling bruger samme princip som :
"Hvis man pakker en øl ind i våde aviser og bagefter stiller den i solen, så vil fordampningen fra den våde avis trække varme fra øllen, som dermed bliver afkølet"

Det med øllen passer sikkert godt nok (har ikke prøvet) Man at det samme skulle ske med vandkøling, det kan jeg ikke se. ?

Er der noget hold i det ?
Krudt

Overclocker
Tilføjet:
08-06-2008 00:23:24
Svar/Indlæg:
141/25
Det kan ikke lade sig gøre, da vandet når det fordamper kræver en masse varme fra overfladen of når det kondenserer igen så afgiver det varme.
Hvis vandet i dit kølehoved skulle fordampe ville det være nød til atr kunne slippe ud af systemet for ikke at afgive varmen til vandet igen. håber det kan hjælpe lidt 🙂

MazdaMadsen

Moderator
Tilføjet:
08-06-2008 00:24:51
Svar/Indlæg:
5039/109
Ved at lade luft strømme igennem radiatoren, så fjerner man termisk energi fra vandet. I princippet kan man godt køle det til under ambient temperatur, men det kræver at man fjerner mere energi fra vandet end der bliver tilført. Og da cpu og andet tilfører energi hele tiden, er det nok ret svært.

Krudt

Overclocker
Tilføjet:
08-06-2008 00:27:11
Svar/Indlæg:
141/25
Men du kan jo ikke fjerne mere varme fra vandet, end luften omkring kan optage, og det vil altså sige at luften skal kunne optage mere end 100%

sjh

Overclocker
Tilføjet:
08-06-2008 00:35:32
Svar/Indlæg:
95/12
Han's forklaring med fordampningen er, at der forsvinder vand fra han's kølesystem og det er det som køler.. 😀

Ja, det kan godt være der forsvinder "lidt" vand fra kølesystemet, men det kan ikke være så meget at det køler, for ellers må der være noget galt.

Jeg kom også til at sige "Hvis din vandkøling kan køle det på samme måde som det med avisen, så skulle der også være vandperler på loftet" 😀 (og det er der ikke)

sjh

Overclocker
Tilføjet:
08-06-2008 00:51:20
Svar/Indlæg:
95/12
#2 Du skriver: "..det kræver at man fjerner mere energi fra vandet end der bliver tilført.."

Kan det gøres med 8 x 120 mm ? (Han bruger vandkøling til CPU/Q9450, og et ret stort grafikkort)

MadsAG

Elitebruger
Tilføjet:
08-06-2008 01:06:28
Svar/Indlæg:
5421/53
Bed' ham dog downloade RealTemp, og medbringe Screen-shot 😉

Coctail

Elitebruger
Tilføjet:
08-06-2008 01:29:24
Svar/Indlæg:
2353/24
Som udgangspunkt kan det ikke lade sig gøre.. Man kan naturligvis lave en waterchiller e.lign., og så kan man faktisk lave underafkølet vand (under 0 grader).

Din kammerats teori, bliver skudt ned, alene det at, vandet har et kogepunkt, som ligger væsenlig højere end han gfx temp, samt at det er et lukket system, der udelukkeende bliver kølet af blæsere.

Når du bruger den våde avis og øldåsen, sker det at solen får vande til at fordampe (ud i den blå luft), og under denne procesbruger vandet mere energi end det indeholder, så det bliver - temp ifht. ambient temperatur.

Din ven har nok taget fejl af heatpipe, kompressor-køling og vandkøling.

Ved heatpipe, bruges der en gas/olie, som har et langt lavere kogepunkt end vand, så når det rammer det varme område (i dette tilfælde gpu'en) fordamper gassen og bruger energi ved dette. Gassen stiger derefter op til køleripperne, hvor der bliver kølet ned og bliver til olie igen.. Kompressorkøling fungere dybest set på samme måde, der er det bare andre gasser som bliver brugt (feks. R707), som har et endnu lavere kogepunkt.

sjh

Overclocker
Tilføjet:
08-06-2008 01:55:35
Svar/Indlæg:
95/12
Hvad skulle vi lige få ud af det (RealTemp) det er jo vandet vi skal måle 😕

Ja, kompressor-køling kan. og det har han også haft, men det er ikke det vi snakker om. Det er vandkøling og der er ikke noget at tage fejl af.

Lace

Elitebruger
Tilføjet:
08-06-2008 06:36:37
Svar/Indlæg:
2357/72
#8 Det eneste jeg kan komme tanke om er, hvis der er noget Peltier-køling involveret? Ellers skal han fylde anti-freeze i vandet, og smide radiatoren i en fryser. Det ville dog danne en masse kondens i hans comp.

Som du skriver mht. "øldåser og avispapir", kræver det jo at der er noget der fordamper, og det lader det ikke til i dette tilfælde.

Som sagt ville det være godt med nogle billeder af systemet og temps, for jeg tror ikke der er nogen herinde der lader sig overbevise, før der kommer nogle facts på bordet.

Mit gæt er du har vundet dén diskussion! 🙂

NickKokkedal

Superbruger
Tilføjet:
08-06-2008 11:35:54
Svar/Indlæg:
2600/84
Kort svar: nej.

spuncut

Elitebruger
Tilføjet:
11-06-2008 02:31:25
Svar/Indlæg:
908/44
Hvis du skal have vandtemperaturen under omgivelsestemperaturen uden
kompressor, is eller peltier skal der fordampes noget af vandet.
For eksempel en bong-køler : http://www.overclockers.com/ar...
Her opnås en temperatur som er ca. 7gr under omgivelsestemp :

Princippet bruges i stor stil i industrien og hvis køletårnet er stort nok kan luften cirkulere selv.
http://www.answers.com/topic/c...

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
11-06-2008 02:39:42
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #0

Som #10 siger; nej. Der er ikke hold i det.

Den "simple" fejl opstår, idet din ven mener, at vandet fordamper. Som andre også påpeger, så kræver det at vandet kan "slippe" væk. Hvilket det jo netop ikke kan i et lukket vandkølesystem.

Hele idéen bag fordampningsprincippet er, at den pågældende væske kan fordampe ("udvide" sig). Han har ret i det med en øl i solen med et håndklæde omkring. Men grunden til at det kan lade sig gøre er, at vandet der fordamper kræver energi. Den kan stort set kun komme fra et sted, da vandet vil fordampe "udad". Grunden til at solen er en nødvendighed, er for at opretholde en temperatur, hvor luftfugtighed osv. blah blah blah.

Da vandet fordamper, suger det energi fra ølflasken, og da eneri er lig varme, må det modsatte, jo netop køle.

Igen, så er det baseret på princippet, at vandet kan udvide sig. Det kan det netop ikke i et vandkølingsrig. Vi lukker jo vandet inde i slanger, reservoir, radiator osv. Det eneste du har, der effektivt, kan lede varmen ud af vandet, er radiatoren. Da den ikke kan blive køligere end den omgivende luft, så kan vandet ej heller blive køligere, da det ikke undslipper.

Der findes vandkøling, der køler vha. fordampning, men det kræver store mængder vand (da det jo netop fordamper ud i den blå luft), og egentlig ikke er særligt nyttigt.

*klonk*

Elitebruger
Tilføjet:
15-06-2008 08:40:43
Svar/Indlæg:
458/22
Bongkøler....

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
15-06-2008 09:33:46
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #13

Det var dét ord jeg ledte efter 😳 😛

spuncut

Elitebruger
Tilføjet:
17-06-2008 04:22:39
Svar/Indlæg:
908/44
Ordet bongkøler er allerede nævnt i #11 😀
Det er faktisk ganske få procent af vandet som skal fordampes for at opnå en effektiv køling.
Der er dog et par problemer med en bongkøler som jeg ikke har set nogen løsninger på. Den er for det første til udendørs, således at den fugtige luft kan komme væk, og den skal forsynes med en varmeveksler således at man ikke får kontamineret det kølevand som skal igennem kølehovederne.
Jeg tegner lidt på en bongkøler som skal kunne køle mine 4 PC'er, håber snarest at få realiseret projektet.

saiot

Elitebruger
Tilføjet:
17-06-2008 04:42:05
Svar/Indlæg:
7111/480
kan være din ven har sådan en her selv om det vis ikke kan kales helt for vandkøling http://www.coolerkit.dk/produc...