-> #10
Generelt, og gennemsnitligt set, så er der i hvert fald til en dags optagelser, på sådan en opladning. Kører du med bånd, skal du jo af og til skifte (DV bånd kan max. rumme 60 minutter). Du kan jo bare sætte batteriet til at lade, når du går i seng.
Jeg ville, uanset hvad, anbefale at man køber et ekstra batteri. Originalt eller uoriginalt, rører mig ikke. Jeg har selv ekstra batterier til mit EOS 30D, selvom jeg oftest kun bruger det ene, er det rart med følelsen af, at skulle jeg stå i situationen, så har jeg det ekstra batteri ready-to-go, til at ligge i tasken.
Sonys gode batterier, holder omkring 240 minutter. Men det er ved kontinuerligt brug. 60 minutter, er meget lavt. Men du skal også tage højde for temperaturer osv.
Batteriers ladestand falder betydeligt, når der er en smule koldt. Jeg kan køre mit batteri dødt, med 1.000 skud (igen på kameraet), hvis der er lidt koldt.
Omvendt, så kan det holde omkring 1½ måned, hvis jeg ikke skyder så forfærdeligt mange billeder.
De fleste, slukker kameraet, når det ikke er i brug. De filmer som regel kun et par minutter. Jeg kan da nævne, af erfaring, at mit gamle JVC (DV) videokamera, kan holde en hel dags optagelser. Uden de store problemer. Vi optog en del film på gymnasiet (til underholdning o.lign.), hvor jeg sagtens kunne nå at filme 2-3 timer (altså, omkring 2-3 bånd), inden jeg skiftede batteri.
Det handler blot om, at filme med en lille smule omtanke. Omvendt, så skal man heller ikke gribe til selvpineri, mht. batteriforbrug 😉