Hjælp med videokamera

Diverse d.  10. juni. 2008, skrevet af Sander100
Vist: 251 gange.

Sander100

Overclocker
Tilføjet:
10-06-2008 19:15:32
Svar/Indlæg:
13/4
Hej,

Jeg har set på følgende kameraer:

http://www.edbpriser.dk/Produc...

og

Kameraet skal bruges til amatør optagelser af familie, venner og på rejser.
Spørgsmålet går så på om det er god kvalitet og om kameraet er for "meget" til mit formål og om nogen der har kendskab til dem. Jeg er også i tvivl om det måske kan gøres billigere og om der er redigeringssoftware med.

Jeg er helst til kameraer med HDD..

anru2007

Elitebruger
Tilføjet:
10-06-2008 22:51:11
Svar/Indlæg:
5891/423
tag sony's de pleger at være gode

Goaguy

Elitebruger
Tilføjet:
10-06-2008 23:06:40
Svar/Indlæg:
3410/199
Du skal være klar over, at du faktisk ofte får en del bedre videokvalitet med bånd, end du gør med de billigere HDD-videokameraer.
Præcis hvor meget forskellen er, ved jeg så ikke så meget om. Men det har noget at gøre med den måde, hvorpå HDD-kameraerne komprimerer data, så hut jeg visker.

Sander100

Overclocker
Tilføjet:
11-06-2008 11:15:27
Svar/Indlæg:
13/4
Hvor mange timers optagelse kan der være på et bånd.? Jeg synes jeg har hørt man kan få kameraer med bånd hvor man kan overføre optagelserne til computeren.. Er prislejerne billigere eller dyrere end HDD kameraerne.

Goaguy

Elitebruger
Tilføjet:
11-06-2008 11:50:23
Svar/Indlæg:
3410/199
#3 --> Uhh.. Tør ærlig talt ikke sige, hvor meget der kan ligge på.

Jep - det er bare at have det rigtige kabel, så kan du smide det direkte over 😉 Prislejerne er en del billigere end de kameraer med HDD. (Mindst halv pris)

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
11-06-2008 12:02:19
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #0

Tag et JVC med harddisk. De har en bevægelsessensor, der kobler harddisken fra, hvis du f.eks. taber kameraet. Derudover, så synes jeg de har en lidt bedre billedkvalitet.

Hvis du vælger et kamera med (DV) bånd, kan der være en times optagelse. Dine optagelser skal overføres via FireWire (IEEE1934), hvilket tager den samme tid, som optagelserne på båndet (dvs. op til en time).

Fordelen ved et kamera med harddisk er, at du kan overføre dine sekvenser individuelt. Derudover, så opretter JVC'et dine optagelser i "klip", så det er ret nemt og hurtigt at redigere i dem.

Skal det partout være et Sony, så vælg en af deres High-Definition modeller med harddisk. Tiden er ved at løbe fra DV-bånd, og så meget bedre er billedkvaliteten (synes jeg) nu heller ikke, i forhold til dem med harddisk.

Mit råd: Kig efter en model med harddisk og high-definition.

Goaguy

Elitebruger
Tilføjet:
11-06-2008 12:44:01
Svar/Indlæg:
3410/199
#0 --> Allan(#5) er kongen, når vi snakker billed- og videooptagelse. Der må jeg bøje mig! ❤ 😛

Sander100

Overclocker
Tilføjet:
11-06-2008 13:05:37
Svar/Indlæg:
13/4
# 5

Super. Tak for svaret. Jeg hældte ellers mest til Sony'en, men da du siger at det så næsten skal være HD ryger det udover min pengepung.. Så jeg vælger nok en JVC så.. Men er den model jeg linker til, så den bedste jeg kan finde til prisen.. Jeg vil ikke ud over kr. 3300..

Sander100

Overclocker
Tilføjet:
12-06-2008 12:55:26
Svar/Indlæg:
13/4
Hmm.. Jeg er kommet i tvivl igen..

Jeg synes sony er fed, det ved jeg ligesom hvad er.

Den har også lige lidt flere features som nat modus og såen. Men hvor længe holder batterierne på henholdsvis JVC'en og Sony'en og kan man høre når man zoomer på sine optagelser?

Hvor meget bedre er billedkvaliteten på JVC'en

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
12-06-2008 12:57:49
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #8

1: Det kommer an på hvordan du bruger kameraet. Der er ingen faste retningslinjer.
2: Det kan man som regel, uanset kamera.
3: Du vil højest sandsynligt ikke se forskel.

🙂

Sander100

Overclocker
Tilføjet:
12-06-2008 13:04:51
Svar/Indlæg:
13/4
Nå oki.. Jeg forhørte mig ved en butik og de sagde 60 min ved sony'en.. Hvilket er meget lav i min forstand..
Men jeg vil jo nok tænde og slukke den alt efter når der kommer noget der skal optages eller lade den stå i det der Quickstart mode og optage på standard. Så hvordan vil du vurdere batterilevetiden når man filmer såen.

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
12-06-2008 13:12:27
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #10

Generelt, og gennemsnitligt set, så er der i hvert fald til en dags optagelser, på sådan en opladning. Kører du med bånd, skal du jo af og til skifte (DV bånd kan max. rumme 60 minutter). Du kan jo bare sætte batteriet til at lade, når du går i seng.

Jeg ville, uanset hvad, anbefale at man køber et ekstra batteri. Originalt eller uoriginalt, rører mig ikke. Jeg har selv ekstra batterier til mit EOS 30D, selvom jeg oftest kun bruger det ene, er det rart med følelsen af, at skulle jeg stå i situationen, så har jeg det ekstra batteri ready-to-go, til at ligge i tasken.

Sonys gode batterier, holder omkring 240 minutter. Men det er ved kontinuerligt brug. 60 minutter, er meget lavt. Men du skal også tage højde for temperaturer osv.

Batteriers ladestand falder betydeligt, når der er en smule koldt. Jeg kan køre mit batteri dødt, med 1.000 skud (igen på kameraet), hvis der er lidt koldt.

Omvendt, så kan det holde omkring 1½ måned, hvis jeg ikke skyder så forfærdeligt mange billeder.

De fleste, slukker kameraet, når det ikke er i brug. De filmer som regel kun et par minutter. Jeg kan da nævne, af erfaring, at mit gamle JVC (DV) videokamera, kan holde en hel dags optagelser. Uden de store problemer. Vi optog en del film på gymnasiet (til underholdning o.lign.), hvor jeg sagtens kunne nå at filme 2-3 timer (altså, omkring 2-3 bånd), inden jeg skiftede batteri.

Det handler blot om, at filme med en lille smule omtanke. Omvendt, så skal man heller ikke gribe til selvpineri, mht. batteriforbrug 😉

Sander100

Overclocker
Tilføjet:
12-06-2008 13:18:12
Svar/Indlæg:
13/4
# 11

Sådan en kommentar.. 🙂

Men du skrev i #5 at du vil vælge JVC' pga. bevægelsessensor og det med "klip".. Hvad mente du med klip og har Sony'en ikke det..

Jeg er ikk den store freak ang. billed og HD, så derfor er et almindeligt kamera hvor man kan ligge optagelserne på mit fremtidige mediacenter eller nuværende spand i nogenlunde kvalitet alt rigeligt for mig.

Jeg fandt egentlig frem til dette kamera:

Her sparer jeg lidt penge, da jeg nok ikke lige får brug for 40 gb, men sagtens kan nøjes med 30 gb og den har de samme features.

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
12-06-2008 13:26:26
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #12

Bevægelsessenoren sidder i harddisken. Det er en form for accelerometer, der kan opfange bevægelser. Hvis du eksempelvis taber kameraet, vil kameraet (teoretisk set) accelere (mod jorden) med 9,82 m/s², hvilket den så opfanger, og slukker for harddisken. I løbet af et splitsekund, kører armen til side, så den ikke ridser pladerne i harddisken.

Det er smart.

Omvendt, så er det knap så genial, hvis du eksempelvis sidder i en rutsjebane. Så vil kameraet tænde og slukke konstant. Men igen. Hvem pokker tager også et videokamera med i en rutsjebane?!

Det med klip, dem opretter Sony'en også. Men på JVC'et kan man "kopiere" dem direkte og redigere i dem. Det kan du ikke med Sony-kameraet. Du skal konvertere filerne først. Det er noget rod.

Det er en smagssag, og kun gældende for harddiskbaserede kameraer.

Hvis vi snakker brugervenlighed, så ville jeg da klart vælge Sony'en. Derudover, så er deres nightshot-funktion, noget nær genial.

Så tag du blot det Sony :yes:

Sander100

Overclocker
Tilføjet:
12-06-2008 13:46:44
Svar/Indlæg:
13/4

Fantastisk. Der sagde du det magiske ord. Brugervenlighed. Det sætter jeg meget pris på. Ikk fordi jeg på nogen måde er dum til det tekniske, det er mere for kærestens skyld.

Men tusind tak for hjælpen. Du var en god hjælp.

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
12-06-2008 13:48:19
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #14

Det var så lidt, det er hvad vi har et forum til 😉