Fordele/ulemper ved WAN?

Hyggehjørnet d.  12. juni. 2008, skrevet af Notika
Vist: 2201 gange.

Notika

Superbruger
Tilføjet:
12-06-2008 17:08:55
Svar/Indlæg:
649/37
Hejsa folkens 🙂

Jeg kom lige til at tænke, hvad fordelene og ulemperne egentlig er ved WAN netværk? 😉

Det virker måske som et dumt spørgsmål for noget, men jeg kunne nu godt tænke mig at vide det 😛
hightower

Elitebruger
Tilføjet:
12-06-2008 17:12:04
Svar/Indlæg:
2440/66

BeoWulf_Beo

Superbruger
Tilføjet:
12-06-2008 17:20:20
Svar/Indlæg:
1186/81
hvis du mener wireless, så er den fordel at du ikke er "bundet" af kabler, og kan gå på nettet hvorsom helst. (folk med bærbar har derfor meget tit Wlan)

Negative ting, er vel at du som regl ikke får samme hastighed som ved ledning, og at du gør det muligt for andre at se din internet forbindelse, og hvis de er gode nok, kan de hoppe på den, og bruge af dit internet, men dog med en almindelig kryptering som er indbygget i de fleste Wlan routere, så burde det være nok til at holde de fleste væk, med mindre de VIRKELIG er interesseret i dit internet 😉

hightower

Elitebruger
Tilføjet:
12-06-2008 17:21:37
Svar/Indlæg:
2440/66
#2 og så er der altså mere ustabilitet på WLAN - packets og forbindelsen kan blive tabt m.v.

Generelt bør du undgå det medmindre det er en nødvendighed, da det ofte skaber mere frustration end glæde i længden (min erfaring).

Notika

Superbruger
Tilføjet:
12-06-2008 18:29:35
Svar/Indlæg:
649/37
#1, #2 og #3
Nej, jeg tænker ikke på WLAN. Jeg tænker på Wide Area Network, hvor firmaer eksempelvis kan dele filer med hinanden på forskellige adresser. Altså ligesom du ser med større skoler, hvor de har forskellige adresser for deres afdelinger, men alligevel har gode forbindelser internt.

Men jeg vil da sige at den måde, som jeg selv satte det op på måske kan skabe lidt forvirring 😛

Philipsp

Superbruger
Tilføjet:
12-06-2008 20:46:36
Svar/Indlæg:
886/35
en fordel er jo nok at man kan spredde det ud over MEGET store områder, f.eks. kontinenter :D

en af ulæmperne må være at udstyret et MEGET dyrt hvos man skal have noget ordentligt til det (cisco)

Det var så lige et plus og et minus :)

- Philip

draven

Superbruger
Tilføjet:
12-06-2008 22:20:00
Svar/Indlæg:
187/2
Man kan jo ikke rigtig sige at der er fordele og ulemper ved WAN, da det jo er en betegnelse for en masse forskellige teknologier til datatransport over større geografiske afstande.

Det kan jo være alt fra et enkelt modem til fiber. Og som så meget andet er den største overvejelse vel pris kontra hastighed.