Ikke omfattet af reklamationsretten?

Diverse d.  13. juni. 2008, skrevet af Dake
Vist: 329 gange.

Dake

Overclocker
Tilføjet:
13-06-2008 10:42:13
Svar/Indlæg:
21/6
Jeg har lige fået mit grafikkort retur fra RMA. Problemet er/var at kortet lægger artefacts i alle regnbuens farver oven på et ellers normalt billede.
I returbeskeden står blot
'Vi har konstateret at reklamationen ikke skyldes en fabrikationsfejl og ikke var tilstede ved købets indgåelse. Varen er derfor ikke omfattet af reklamationsretten.'
Jeg må nok sige at jeg ikke lige var forberedt på den. Har før prøvet, at en virksomhed ikke har villet anerkende fejlen, men det gør de jo snedigt nok ikke her. Da kortet er over ½ år gammelt sidder jeg jo med bevisbyrden, så der er vel ikke meget at gøre? ☹
Kortet ser ud som nyt, selvfølgeligt med lidt støv som følge af 10 mdr brug, men har aldrig været modificeret, clocket eller lign. Artefacts kom bare ud af det blå og tog sidenhen til i styrke/mængde. Brugte et program i sin tid, som jeg naturligvis ikke kan huske hvad hedder, der foreslog der var fejl på kortets ram.

Det er et 7900GT som jeg ikke har brugt i et års tid, så det er begrænset hvad det er værd at ofre på kortet, men må nok sige jeg sidder lidt og føler mig snydt :no:
Altid godt mit næste kort blev et BFG med livstidsgaranti 😎
Emillos

Overclocker
Tilføjet:
13-06-2008 10:56:33
Svar/Indlæg:
14079/622
Hold da kæft... er der virkelig nogle der tolker reklamationsretten så stramt? 😐

Hvordan du beviser, at det var en fabrikationsfejl skal jeg dog ikke kunne sige desværre. Men du må kunne gøre et eller andet...

Pizzadude

Redaktør
Tilføjet:
13-06-2008 11:03:52
Svar/Indlæg:
5363/442
Det lyder godt nok mærkeligt. Som jeg læser købeloven, har du ikke de store chancer for at få noget ud af forhandleren, da jeg ikke kan se hvordan du skulle kunne bevise at det er en fabrikationsfejl.

De fleste firmaer plejer at godtage den slags, hvilket firma drejer det sig om??

anru2007

Elitebruger
Tilføjet:
13-06-2008 11:15:09
Svar/Indlæg:
5891/423
Der skal jeg godt nok ikke købe HW 😕

finger

Elitebruger
Tilføjet:
13-06-2008 11:20:18
Svar/Indlæg:
571/106
Ring til forbrugerstyrelsen. de har en hotline hvor du kan spørge hvad du skal gøre:

http://www.forbrug.dk/fs/

--------------
Forbrugerrådgivning: Kontakt Hotlinen på 70 13 13 30.
Man-fre kl. 9-12 og torsdag også kl. 15-19.
---------------------

arsenio3d

Elitebruger
Tilføjet:
13-06-2008 11:30:46
Svar/Indlæg:
2823/238
lyder som et nederen firma, lad os lige få deres navn?

Timozzdk

Elitebruger
Tilføjet:
13-06-2008 11:38:59
Svar/Indlæg:
1636/115
Send kortet direkte til firmaet der har lavet det. Kan være de er lidt mere large. Men så skal du selv punge ud for portoen.

E2X

Elitebruger
Tilføjet:
13-06-2008 12:14:30
Svar/Indlæg:
4018/217
Ja hvad hed det firma?

Dake

Overclocker
Tilføjet:
13-06-2008 12:17:40
Svar/Indlæg:
21/6
Jeg ved ikke hvordan man kan bevise, at kortet har en fabrikationsfejl. Man kan jo sige at det ikke hører ind under almindeligt slid, men lige edb er jo lidt specielt, da kortet jo fysisk ser ens ud om det virker 100% eller slet ikke.

Jeg har ikke ringet til firmaet (endnu), men det kunne da være interessant at høre hvordan de har konstateret, at det ikke er en fabrikationsfejl. Jeg vil nok gætte på at det er pga. kortet er over 6 måneder gammelt 😕

Nu er det ikke for at lave en sviner over for B.J. Trading A/S, men jeg har simpelthen aldrig oplevet noget lignende, så er naturligvis interessant om andre har prøvet det - og hvis der skulle være noget at gøre, naturligvis.
Det er dog helt sikkert sidste gang jeg har købt noget hos dem.

Kan næppe betale sig at sende et 7900GT til fjernøsten i håbet om at de er mere large - men det er da en mulighed 😀

Pizzadude

Redaktør
Tilføjet:
13-06-2008 12:38:26
Svar/Indlæg:
5363/442
#8 Har før haft en lignende oplevelse med BJ Trading, så overrasker mig egentlig ikke at det er dem.

Synes dog stadig det lyder totalt mærkeligt de ikke vil godtage det som en fejl 😐

minoo

Superbruger
Tilføjet:
13-06-2008 14:04:21
Svar/Indlæg:
201/26
1# havede lige mit bundkort til rma ved midtdata.dk og retur svaret var Reklamations retten er frataget pga fejl ikke forsvarligt indpakket

den var så pakket ind i 3meter boble plast og en masse aviser uden om også en stor papkasse

på min købs sedel står der den skal være forsvarligt indpakket og sådan noget ved rma

men ringer man til dem så skal den være pakket ind i en anti statisk pose

MaddPirate88

Elitebruger
Tilføjet:
13-06-2008 14:10:27
Svar/Indlæg:
2576/125
#10 Hmm, da jeg læste min kviterring af deres RMA service, mener jeg faktisk, at der står det skal være i en antistatisk pose. Eller var det ved SHG. Men der er jo en grund til at de bliver leveret i en antistatisk pose, og står også i manualen at kortet skal i en antistatisk pose, hvis man ikke bruger det eller sender det retur. Forsvarligt er altså det du gør plus en antistatisk pose.

Så vil faktisk godt forsvarer dem i den sammenhæng. Men #0's problem lyder underligt. Man kan da ikke bare afvise det uden nogen begrundelse, udover at det ikke er dækket. Man har da ret til at vide hvorfor.

minoo

Superbruger
Tilføjet:
13-06-2008 14:13:23
Svar/Indlæg:
201/26
jamen boble plast er ikke statisk medmindre det kommer i kontakt med teksttil

MaddPirate88

Elitebruger
Tilføjet:
13-06-2008 14:14:41
Svar/Indlæg:
2576/125
#12 Hmm, det er så rigtigt, men igen det kan blive statisk. Hvorfor sender du den ikke bare ind igen med en antistatisk pose. Så kan de jo ikke afvise den medmindre de gemmer dine tilligere RMA sager.

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
13-06-2008 14:18:04
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #0

Du ringer til dem, og udbeder en detaljeret forklaring. Gerne en skreven rapport, om hvorfor de ikke vil godtage kortet.

"Det var fyldt med støv", "Kortet var brækket midt over", noget i dén dur.

Der er 24 måneders reklamationsret, hvoraf de første 6 mdr. hedder "formodningsperioden". I denne periode, må man som forbruger - som minimum - forvente, at produktet virker efter hensigten.

I de resterende 18 måneders reklamationsret, skal man kunne bevise, at fejlen var der fra købet af, hvilket er noget nær umuligt, såfremt kortet ikke har været sendt til rep. før.

Alt dette er du sikkert klar over, allerede.

Men sagen er lidt trickey med hardware. Det kan jo skyldes flere faktorer. Overstrøm, varme etc. Og dermed vil (nogle) forretninger, gerne "slippe" udenom, og sende produktet retur, med den henstilling, at det ikke ligger op til dem, at tage sig af produktet.

Du angiveligt, 1 til 2 års fabriksgaranti (hvis ikke mere), hvormed du selv skal sørge for at oprette en RMA hos fabrikanten.

Det du kan gøre, inden du kontakter forbrugerklagenævnet er, at kontakte producenten. Sætte dem ind i sagen og høre ad hvad du skal gøre. Evt. prøve at se, om ikke de kan lægge lidt pres på leverandøren eller butikken selv.

Det butikken højest sandsynligt vil gøre er, at sende kortet til producenten og selv sende et nyt til dig. Men de ligger nok ikke inde med det specifikke kort, og dermed bliver opgaven med at finde et tilsvarende (i forhold til sin tid), nok en for overkommelig opgave.

Kan du ikke beskrive kortets stand og præcist hvad der skete. Hvornår opstod fejlen, osv.?

-> #10

Jeg ville mene, at fejlen er din... Det bundkort ville aldrig blive accepteret.

Pizzadude

Redaktør
Tilføjet:
13-06-2008 14:22:06
Svar/Indlæg:
5363/442
#10 Det budkort ville blive afvist af alle butikker, selvfølgelig skal det da i en en antistatisk pose, det er da logik for burhøns.