Harddiske forsvinder fra Vista?

Bundkort / CPU d.  19. juni. 2008, skrevet af NickKokkedal
Vist: 356 gange.

NickKokkedal

Superbruger
Tilføjet:
19-06-2008 01:29:51
Svar/Indlæg:
2600/84
Hey guys.

Jeg har haft min Q66 kørende 3.6Ghz de sidste 6 måneder, mere eller mindre uden problemer (ikke nogen jeg ik har løst... andet end at sleep ikk virker).

Nu har jeg så clocket den ned til stock, da den er begyndt at opføre sig lidt underligt, og jeg mistænker den varme sommer for at være årsagen.

Den fjerner fra tid til anden mit D drev fra my computer, uden varsel eller noget, og der sker ikke noget ved det, end selvfølgelig jeg ikke kan komme ind på mit D drev, hvor mit musik osv ligger, hvilket resultere i at hvis jeg har musik kørende, stopper det bare, og så siger den filerne ikke blev fundet. Fair nok. Jeg rebooter så bare, og så vender den tilbage, som om intet var hændt. Så går der lidt tid, og så sker det samme igen. ? Jeg har googlet lidt, og det virker som om at det enten er PSU eller en eller anden CCleaner bug. Det jeg bare ikke forstår er, hvordan mit system kan undgå at crashe. Jeg har forced 512mb page fil på mit D drev, hvilket vel burde resultere i BSOD eller lignende, hvis man bare hiver drevet med pagefilen ud af systemet imens det kører (hvilket det jo lidt svarer til det der sker).

Jeg kører pt en chkdsk på drevet, hvilket jo tager et årtusind... så jeg vil lige vende tilbage når den er færdig (engang i næste uge).

Edit: og jeg oplevede noget underligt da jeg åbnede PcProbe... den sagde mega warning på min 3.3v lidt efter jeg havde startet det, og så gik den bare tilbage til normal et par sekunder efter... tror den stod på 0.etellerandet da den gik i alarm. Hvis min 3.3v for real er droppet til under 0, nægter jeg at tro på at maskinen ikke er gået ned af det, hvilket den ikke gjorde. Jeg har aldrig oplevet det ske før.
NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
19-06-2008 01:39:15
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #0

Har du lagt mærke til, om din(e) harddisk(e) tænder og slukker vilkårligt?

Det kan evt. være din strømprofil, strømforsyning eller i værste fald en defekt harddisk.

NickKokkedal

Superbruger
Tilføjet:
19-06-2008 01:40:55
Svar/Indlæg:
2600/84
Jeg kan ikke se om de tænder eller slukker. Jeg ved det ikke er pga. strømstyring. Den er sat til aldrig at slukke noget andet end skærmen.

Hvis de slukker og tænder, så slukker de ihvertfald kun, da den ikke kommer tilbage med mindre jeg rebooter.

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
19-06-2008 01:42:49
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #2

Man kan også være for bogstavelig...

Anyways. Din harddisk vil, hvis den slukker, afgive et klik... Hva' profil kører du med?

NickKokkedal

Superbruger
Tilføjet:
19-06-2008 01:46:18
Svar/Indlæg:
2600/84
De klikker ikke. Går ud fra du mener når skrive/læsehovedet svinger ud til siden hvor det ikke rører overfladen, ligesom når man får en BSOD eller når computeren slukker.

Den lyd hører jeg ikke.

Med hensyn til profil, tror jeg det er costum... kan ikke checke det nu, da den kører chkdsk. Men de er som sagt ikke sat til at slukke, og det har heller ikke været et problem før nu, og hvis de var i strømbesparende tilstand, burde de vel komme på retur når man skulle bruge dem. Det er rimelig underligt :(

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
19-06-2008 01:51:19
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #4

Så er jeg lidt blank... Mit umiddelbare bud ville så være en fejl på selve harddisken. Men det vil en CHKDSK vel afsløre 🙂

NickKokkedal

Superbruger
Tilføjet:
19-06-2008 01:53:03
Svar/Indlæg:
2600/84
So far har den kørt i lidt over en time, og der står stadig "10 percent complete. (3944 of 4720 files processed)", på stage 4.... så jeg har fanme langt igen.

Må bare håbe den kan finde ud af et eller andet... hvis min PSU er i stykker går jeg fanme helt ned... orker ikke at smide 700 kroner på en ny og montere det hele om osv... tror ikke jeg får en ny ud af SHG lige i øjeblikket, men hey, så kan det være jeg kan benytte mig af Corsairs nye RMA center.

NickKokkedal

Superbruger
Tilføjet:
19-06-2008 02:21:53
Svar/Indlæg:
2600/84
Nå, nu pløjede den lige pludslig igennem sidste stage, og nu er den færdig, skriver fra den nu. Den fandt dog ingen fejl på disken (altså ingen bad sectors eller noget), så jeg må gå ud fra at noget andet er galt.

Jeg er dog en smule blank, og ligger ikke lige inde med en anden PSU, men har virkelig også min tvivl på at det er PSU der er skyld i det.

MadsH

Elitebruger
Tilføjet:
19-06-2008 05:32:38
Svar/Indlæg:
1915/57
He he. Det her lyder måske GAK, men sidder kablerne ordentligt i 🙂 det har jeg nemlig selv været ude for at de ikke gjorde.

phansen

Superbruger
Tilføjet:
19-06-2008 10:43:20
Svar/Indlæg:
492/0
Hvordan ser tingene ud, hvis du kigger i hhv diskhåndtering og enhedshåndtering?

Miccim

Elitebruger
Tilføjet:
19-06-2008 10:55:41
Svar/Indlæg:
3233/128
Start lige med at sikkerheds kopiere dine data 😳

NickKokkedal

Superbruger
Tilføjet:
19-06-2008 11:17:09
Svar/Indlæg:
2600/84
Altså jeg har ikke rørt ved nogen af dem, og den er såvidt jeg kan se, holdt op med det nu faktisk.

Det ser normalt ud, der er 3 harddiske, lige indtil den ene forsvinder, så er den bare som sunket i jorden.

har lige kørt chkdsk på den som sagt, og den fejlede intet, men har da også taget backup af de vigtigeste ting.

Jeg kører nu helt uden OC, og nu kan min computer også sleep igen. Det får mig til at overveje om jeg skal give SB mere volt, da det jo også er denne der styrer harddiske osv. Jeg kørte normalt med 110 PCI-E Freq og Auto volt på SB, men det kan være det er der problemet ligger. Jeg vil lige undersøge det om et par dages tid.

foo

Elitebruger
Tilføjet:
19-06-2008 12:49:07
Svar/Indlæg:
1685/240
#11 - bare fordi du ikke har pillet ved nogen kabler, betyder det ikke at de ikke kan være problemet...
Taler af bitter erfaring. Mine gamle IDe diske havde det med at rykke sig fri af kablerne...

NickKokkedal

Superbruger
Tilføjet:
19-06-2008 16:30:28
Svar/Indlæg:
2600/84
Sandt nok.