Accelerating: nVidia Launches GPU PhysX!

Litteratur d.  20. juni. 2008, skrevet af comment
Vist: 428 gange.

comment
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-06-2008 14:50:17
Svar/Indlæg:
1230/171
Yup, nu kommer PhysX til GeForce. I første omgang dog kun til GTX280, GTX260, 9800GTX og 9800GTX+.

Snip:

"Today, NVIDIA officially launched GPU acceleration for PhysX when they released the PhysX driver version 8.06.12 [...]

You will need to install the latest 177.39 ForceWare driver in addition to the PhysX driver. At this moment, PhysX support has only been enabled for those four GPUs. NVIDIA will progressively enable PhysX support in the other GeForce 9 and GeForce 8 graphics over the next few weeks."

En lille formag på, hvad GPU-baseret physik acceleration kan bidrage med kan ses her:


Bencherne herinde må tjekke linket, for at se, hvilken betydning det har for scoren i 3DMark Vantage...

En sidegevinst ved den nye ForceWare 177.39 driver er, at det nu bliver muligt at bruge GPUen til video transcoding. I sammenligning med video transcoding via CPUen er gevinsten ved GPU-baseret transcoding intet mindre end extrem:


Linky: http://www.techarp.com/showart...
Mathis77
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-06-2008 14:58:33
Svar/Indlæg:
6293/359
Det var dog den ondeste driver EVER

og jeg som lige har fået 2 x 4850 smækket i er godt tilfreds - laver lige en tråd om det alligevel... vil mene de har lavet seriøst ORB-dam ala GTX260 / 9800GX2!!! 😲 og det er UDEN OC på dem endnu!!


#2
CF
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-06-2008 15:00:11
Svar/Indlæg:
4689/105
Det er da ret fedt, men det virker vel kun i spil der understøtter PhysX, og det er ikke mange (af dem jeg spiller i hvert fald). Så det er ikke noget der vil få mig til at vælge Nvidia næste gang frem for ATI.

#1 Det lyder da ret lækkert det der! 😉


Mathis77
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-06-2008 15:13:07
Svar/Indlæg:
6293/359
#2 taktak... men det er jo lige det om det er det? i forhold til et GTX260 med physX-driveren 😳
http://hwt.dk/forumthread.aspx...

alt på stock... 🙂


LarsL
 
Superbruger
Tilføjet:
23-06-2008 10:52:03
Svar/Indlæg:
445/37
hmm men står ikke noget om 9800gx2 bahhh


Galvatron
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-06-2008 11:28:06
Svar/Indlæg:
650/57
Det er da fint nok, men hvis AMD/ATi og Intel får gang i Havok så vil jeg foretrække deres løsning.
Problemet er jo at udnyttelsen af grafikkort, og grunden til det aldrig vil overtage fysik udregningerne i den forstand, er nogle helt andre. Det væsentligste ankepunkt er, at modellen er for kompliceret at kode, og skaber ligeså mange problemer som den løser.
I dag bliver hele kernen i fysik, simulation, lyd mv. udregnet på CPU, og derfra sendt videre til grafik og lydkort. Skulle grafikkortet tage over, ville de introducere en meget kompleks måde at udføre det på samt en fandens masse ventetid imellem CPU og grafikkort(ene) og evt lydkort/chip. Altså vi får virkelig høj latency.
Men det handler jo så også om, hvilke dele grafikkortet kan overtage og evt supplere med. Det er ikke rigtig muligt at bruge grafikkort til de essentielle udregninger, som ændrer spillets interaktion, men det kan overtage opgaver, som visuelt giver dig lidt ekstra for pengene, men ikke hvordan spillet bliver udført - altså ligesom med Agiea PhsyX.

David O'Meara (Havok director), har jo også fremlagt, at den primære drivkraft i fysik udviklingen er og bliver CPU'en, ikke grafikkortet, da dette er ønsket fra spil-udviklerne - udover selve kernen i fysik udregningerne, kan grafikkortet få lov til at accelerere fysikken yderligere.