Samle Computer

Bundkort / CPU d.  21. juni. 2008, skrevet af sjabnix
Vist: 323 gange.

sjabnix
 
Overclocker
Tilføjet:
21-06-2008 12:52:24
Svar/Indlæg:
166/36
Hej :)

Så er tiden endelig kommet til at jeg skal få samlet og købt en ny computer, jeg har efterhånden snuset rundt på forummet her et godt stykke tid og læst de fleste tråde angående computer osv og lavet en del andet research så tror jeg er ved at have det hele under kontrol, men det sidste spark på vejen ville være dejligt.

Jeg har valgt købe inde fra compumail da de ser ud til at have det hele jeg har brug, til en fornuftig pris. Men med det sagt, hvis nogen syntes jeg skal skifte nogen dele ud med noget andet, selvom compumail ikke har det, så lad ikke være med at skrive :)

Nårh lige nu ser det sådan her ud:

Strømforsyningen: Corsair HX 620W http://www.compumail.dk/vare-o...

Bundkort: Gigabyte GA-EP35-DS3 http://www.compumail.dk/vare-o...

CPU: Intel Core 2 Duo E8400 http://www.compumail.dk/vare-o...
(Kølingen til CPU'en er en Xigmatek HDT-S1283, som jeg allerade ejer, og noget http://www.compumail.dk/vare-o... (Eller er der noget andet og bedre end det kølepaste?))

RAM: 8GB Mushkin DDR2 http://www.compumail.dk/vare-o...

Grafikkort: Det har jeg faktisk lige tænkt mig at vente med at købe tror jeg, først havde jeg overvejet et 9800GTX, men så kom ATI kortene og nu hører jeg om 9800GTX+, som der lyder meget interrasant. Så ville bruge det jeg har nu (ATI Radeon X1600, meget gammelt ja). Ved dog ikke , nogen som syntes det er dumt at vente på 9800GTX+ og se hvordan det klarer sig?

Harddisk: Hitachi Deskstar 7K1000 HDS721010KLA330 som jeg har i brug i min computer nu. Stiller et spørgsmål længere nede :)

Lydkort: Creative Soundblaster X-Fi Pro - Har jeg også i brug i min computer nu så det hiver jeg bare med. Det er jo godt :)

Ialt; 4500,-

Alt hardwaret vil blive puttet ind i et Cooler Master Cosmos 1000 som jeg allerade ejer, med 6 styks Yate Loon 120mm blæsere installeret.

Computeren kommer også til at køre med Windows Vista 64 Bit.

Det var sådan enden på hardware :) Hvis i har nogle kommentare til det så vær venlige at skrive det :) dvs kommentare om det er godt setup eller om noget skal skiftes :)


Så er der en lille ting jeg ikke ved meget om. Da jeg har tænkt mig at bruge min nuværende harddisk i mit nye setup, skal jeg gøre noget bestemt, skal jeg evt lave et helt fresh Vista Install inden jeg skifter mit hardware og så sætte harddisken i med et helt nyt install eller skal jeg bare putte min harddisk i som den er og installere vista derefter?

Og når jeg nu har samlet det nye hardware sammen, vil jeg bare kunne starte computeren op (medmindre selfølgelig der følger nogle CD installers med) og så vil det virke, og drivers der bare skal installere? Eller skal jeg ind i bios og lave nogle sjove ændringer som jeg ikke har helt forstand på?


Det må vel nok lige være mine problemer for nu af.

Alle komments er velkommende :) Har tænkt mig at bestille her på mandag hvis alt går fint :) Tak på forhånd


Timozzdk
 
Elitebruger
Tilføjet:
21-06-2008 13:16:15
Svar/Indlæg:
1636/115
Hvis du godt kan overleve med den gamle computer i et par uger havde jeg ventet og ventet på en test af HD 4870. Jeg tror det bliver et rigtig godt kort.
Men ellers er 9800GTX+ også et godt singlekort. Jeg vil bare ik skifte mit 8800gts g92 ud med et 9800gtx.


sjabnix
 
Overclocker
Tilføjet:
21-06-2008 13:20:21
Svar/Indlæg:
166/36
#1 Ville heller ikke skifte det ud hvis jeg havde et upto-date kort, men nu er mit kort jo ret gammelt :P

Kan ikke rigtigt overleve uden nyt hardware i 2 uger :P Men grafikkorttet kan sagtens vente da det ikke tager grafik at lave musik, og sidder alligevel kun og spiller Counter-Strike hvilket ikke er så krævende, så der sker vel ikke noget at bruge et gammelt kort en til to ugers tid med nyt hardware


Timozzdk
 
Elitebruger
Tilføjet:
21-06-2008 13:26:33
Svar/Indlæg:
1636/115
Super. Fordi resten du har valgt ser rigtig fornuftigt ud.
Men det musik du laver, hvor meget cpu kraft kræver det? Er det nok med en 2 kernet cpu? Og har du tænkt dig at overclocke?

Og det med at bruge den harddisk med vista på, det kan du sagtens. Har lige samlet en computer til min nevø hvor jeg brugte hans gamle harddisk med windows på. Man skal bare aktivere den igen. Det var dog fordi vi ikke det gamle kabinet med cd-key på.

Men jeg havde nok lavet en hel frisk disk så du slipper for gamle drivers og skidt og lort. Så får du os en fornemmelse af en helt ny maskine med en frisk windows på.


mtum
 
Overclocker
Tilføjet:
21-06-2008 13:54:10
Svar/Indlæg:
280/13
Hvis du ikke skal game andet end counter, så behøver du jo reelt slet ikke noget nyt gfx.


Collar
 
Superbruger
Tilføjet:
21-06-2008 14:03:01
Svar/Indlæg:
646/62
4#

Han har det nok lidt ligesom mange andre herinde også har, når det skal skiftes - så skal det bare skiftes! ..

Om man bruger det eller ej, så ser det godt ud og det rart at vide at ens monster er up to date.


mtum
 
Overclocker
Tilføjet:
21-06-2008 16:13:10
Svar/Indlæg:
280/13
#5 Jeg er enig, men jeg smed alligevel bemærkningen, da det reelt er unødvendigt ;) Hvad han så gør er helt op til ham. Men jeg havde sikkert også selv skiftet. Man ved aldrig hvad man får lyst til at prøve kræfter med senere jo.


sjabnix
 
Overclocker
Tilføjet:
21-06-2008 17:44:13
Svar/Indlæg:
166/36
#3 Ved faktisk ikke hvor meget CPU kræft jeg vil bruge, men jeg tror og håber da at en dual core ville være nok, burde det være forhåbeligt. Brugte bærbar til det for noget tid siden, og det var en 1.8 GHZ et eller andet proccessor deri.

#4 hehe jo jeg har tænkt mig at spille andet end counter, men det er bare det jeg spiller mest for tiden. Jeg spiller generalt ikke særlig krævende spil, men det er jo dejligt at have kraften til spillende når det nu er :)


Angående overclocking, så har jeg aldrig prøvet det før, men jeg har tænkt mig at lege lidt med det :) Kan jo være jeg bliver grebet lidt :P


Collar
 
Superbruger
Tilføjet:
22-06-2008 15:20:58
Svar/Indlæg:
646/62
7#

En dual core er rigeligt fint. Den E8400 er et godt valg. Nu overclocker du ikke, men hvis du gør og du samtidig er rimeligt kølet kan du clocke den ret godt .. Kommer an på kølingen, bundkort og ram begrænsninger. Men jeg vil skyde på du når 4ghz uden problemer og så er det ihvertfald en udemærket cpu!

Jeg synes bestemt også du skal til at prøve kræfter med andre spil end CS .. Evt COD 4 online? Det fedt! ..

Det bare med at komme igang med at overclocke .. Læs en masse guides, bla dem der linkede til her på forummet. Og spørg endelig hvis du er i tvivl.


sjabnix
 
Overclocker
Tilføjet:
22-06-2008 17:33:47
Svar/Indlæg:
166/36
#8 Har skam spillet CoD 4 (og de ældre), men de har bare aldrig rigtigt været noget for mig :)

Men der er vel ingen grund til at jeg begynder at spille andre spil heller hvis jeg er fuldud tilfreds med at spille counter-strike? :) Det er sådan jeg fik råd til en ny computer :P