Køb af ny computer.

Bundkort / CPU d.  22. juni. 2008, skrevet af dixib
Vist: 358 gange.

dixib

Elitebruger
Tilføjet:
22-06-2008 14:50:27
Svar/Indlæg:
33/10
Halløj alle

Jeg trænger til ny computer, og har i et stykke tid kigget efter hvad der skulle i den, men synes det er svært at sammenligne alle de forskellige ting og sager der findes, så håber at finde en smule hjælp her inde. Har læst en masse reviews, test og tråde på forskellige fora, men ved ikke, om det evt. skulle findes noget, som er billigere/bedre end det jeg har fundet frem til nu.

Processor
Har primært kigget på Intel, da de, efter hvad jeg ved, har den bedste pris i forhold til ydelse og effektivitet (ydelse/watt). Nyheden om den nye Phenom X3 på 65 watt lyder dog interessant, da jeg gerne vil lave et system med god ydelse, men så lavt strømforbrug som muligt.
Lige nu er mit bud på en processor dog:
C2D E8400

Ville gerne have en quad, men pris, ydelse osv. taget i betragtning tror jeg at E8400 er det bedste køb.

Bundkort
Har på ingen måde styr på hvad der er sammenligneligt mellem AMD og Intels chipset (er sikker på det ikke skal være andet så som VIA, SiS osv. som jeg opfatter som "discount"). Har altid været til Intel, så har primært kigget på P35 (og på det sidste også P45).
Har hørt meget godt om Gigabytes kort, så derfor har jeg mest kigget på dem, og derfor er mit valg lige nu et:
Gigabyte GA-EP35-DS3

Jeg ved ikke om deres energi effektive boards er mere en gimmick end pengene værd, og har heller ikke helt styr på forskellen på deres L, P, R og hvad de ellers hedder de forskellige versioner. Selv om jeg gerne ville have et P45, så regner jeg ikke med at de er prisforskellen værd.
Jeg regner ikke med at skulle lege med overclocking, så findes der noget tilsvarende, som er billigere (gerne med mulighed for 2 grafikkort, hvilket selvfølgelig også betyder at jeg skal op i en P udgave af Gigabyte kortet)?

RAM
Har ikke noget specielt i kiggerten. Regner med at købe 4GB af det billigste jeg kan få fat i.
Har ikke helt styr på RAM og deres hastigheder, men regner med at det minimum skal være PC2-5300?

GFX
Har i langt tid regnet med at skulle have et 8800GT (er nok lidt tilhænger af Nvidia uden at have nogen speciel grund), men er kommet i tvivl med de nye 4850. 8800GT og 4850 lader til at være rimeligt ens i ydelse, og lader til at være nogle af de bedste med pris/ydelse (ret mig endelig hvis jeg er helt galt på den, da jeg ikke er så meget inde i det med GFX). Det der er mest intressant for mig lige nu er deres forbrug, da jeg som sagt gerne vil lave en system der bruger så lidt energi som muligt, så hvad vil være smartest i den sammenhæng (har ikke fået noget ud af de test etc. jeg har læst om de forskellige kort der er blevet testet)? Det taler dog for ATi at jeg regner med at skulle have et Intel chipset på bundkortet, hvis jeg gerne vil køre med 2 GFX!

Kabinet + PSU
Ang. kabinet har jeg ikke den store tvivl. Med mindre der er nogen, som har nogle super argumenter, så skal det være et Antec Lifestyle SOLO eller Sonata Plus 500 EC. Med mindre jeg er helt galt på den, så skulle dette være samme kabinet bare uden og med PSU. Problemet ligger så i om jeg skal købe PSU'en ved siden af eller om den som følger med Antecs kabinet er god nok. Har kigget på en Corsair HX520W, men samlet bliver det ca. 200 kr. dyrere. Kan dette betale sige, eller findes der bedre/billigere PSU som jeg bør vælge?

Det var vist hvad jeg kunne kom på lige nu. Håber der er nogen, som får kæmpet sig gennem denne smør og kan hjælpe mig lidt på vej, så jeg kan komme af med noget af den tvivl jeg har. Synes det er svært at finde et system, som er et godt kompromis mellem ydelse, effektivitet og pris. Vil også gerne have et så lydløst system som muligt, så dette må meget gerne tages i betragtning ved en evt. besvarelse.

På forhånd tak
-dixib-
Kvens

Overclocker
Tilføjet:
22-06-2008 16:04:40
Svar/Indlæg:
337/45
E8400 er et rigtigt godt køb pt.

- E8400: 1075,- kr. (Getmore.dk)

Når vi taler bundkort, køb hellere Intels nye P45 chipset. Evt. et billigt Gigabyte, el. ASUS, der får du meget glæde og du er også fremtidssikret mod opgradering af evt. grafikkort (ATI kun).

- Gigabyte GA-EP45-DS3: 917,- kr. (Getmore.dk / Komplett.dk)

Du taler vist om DDR2. Pt. vil et par PC26400 være et rigtigt godt køb, det er hammer billigt.

- Corsair XMS2 2 x 2 GB PC26400: 598,- kr. (Getmore.dk)

Når du skal vælge grafikkort skal du tænke på hvilke spil du spiller, og i hvor høj opløsning. Derudover som du nævner vil du opgradere evt. med endnu et gfx. Til det er P35 ikke godt, men derimod understøtter P45 CrossfireX teknologien.
Jeg vil pt. anbefale enten et 8800GT (hvis du ikke skal køre SLI), HD3850 (meget lavt forbrug) eller HD 4850 (bedste ydelse for pengene).

- HD 4850: Prisen er ukendt endnu, men regn muligvis med 1400 kr. ydelsen er også deraf rigtigt godt. Slår 9800GTX!!!

Det er næsten kun HIGH-END kabinetter hvor der er en god strømforsyning med, og de er typisk på 1KWh (1000Watt)

- Det er kun en smagssag med kabinet, men hvis du skal have et ekstra grafikkort så køb en med 2x PCI-E stik. Regn osse med en min 550 - 600Watt hvis dette er tilfældet.

- Jeg kan kun anbefale Corsairs strømforsyninger, de er rigtigt gode. Men også min egen jeg har pt. Coolermaster M620W, der er modulær. Det er rigtig godt i eks. et lille kabinet hvor, ledninger der ikke bruges bare fylder.

Held og lykke med dit valg, og håber at du kunne bruge bare lidt af det her 🙂

WAR1OCK

Overclocker
Tilføjet:
22-06-2008 16:10:51
Svar/Indlæg:
538/47
HD4850 koster altså kun en 1200 DKK.!! har ikke lige et link men det er der flere her inder der har købt til 😎

Kvens

Overclocker
Tilføjet:
22-06-2008 16:16:31
Svar/Indlæg:
337/45
Okay, så skal jeg da have købt sådanne 2, med P45 bundkort ..

dixib

Elitebruger
Tilføjet:
22-06-2008 18:23:27
Svar/Indlæg:
33/10
4850 kan fåes hos PRC Data for 1399,-
http://www.prcdata.dk/produkt/...

Har også hørt om steder til 1100-1200,- men kan ikke lige huske hvor desværre. Det falder forhåbenlig en lille smule i løbet af de næste par uger, når der er flere forhandlere, som får dem på lager.

Tænkte på at "nøjes" med GA-EP35-DS3 da jeg kunne spare ca. 300kr. i forhold til P45 udgaven, men kan se, at hvis jeg gerne vil have 2 PCI-e X16 porte, så bliver P45 kortet ikke meget dyrere (end EP35-DS3P som umiddelbart er det billigste med 2 PCI-e x16), så det bliver nok det.

Det lyder som et sæt RAM jeg kunne finde på at købe.

Har også overvejet 3850, men for "holdbarhedens" skyld tror jeg det bliver et 4850, så der forhåbentlig går lidt længere inden jeg bliver nødt til at skifte.
Er der nogen som kan fortælle om forbruget mellem 8800GT og 4850? Hvilken bruger mest strøm? Gider heller ikke skulle skifte køler hvis jeg kan undgå det, så hvilket kort har den bedste "standard" køler (både hvad støj og effektivitet angår)?

Ser lækker ud den Cooler Master PSU, men den er så også lige en lille tand dyrere (og Corsairs HX serie er også modulær). Har hørt at den der følger med Antec kabinettet skulle være rimeligt god og lydsvag. Kan dog se at den kun har 6 pin PCI-e stik, hvorimod Corsair har 6+2 pin stik (som jeg regner med kan bruges til både 6 og 8 pin connectors?

Takker meget for info Kvens (rart med info ang. P35 og CF kompatibilitet), men ville da gerne have nogle flere forslag til alternativer og grundlag hvorfor!
Min største tvivl er omkring bundkort og mest af alt Nvidias chipset. Hvad er bedst i forhold til prisen? Desuden har jeg heller ikke styr på RAM og hvad der er godt i forhold til prisen (hvad angår hastighed, timings etc.). Er det overhovedet nødvendigt at købe hurtigere end 5300 hvis jeg ikke skal overclock'e?

På forhånd tak
-dixib-

dixib

Elitebruger
Tilføjet:
22-06-2008 20:47:53
Svar/Indlæg:
33/10
Fandt et 4850 hos Compumail til 1199,-
http://www.compumail.dk/vare-o...

1EaR

Elitebruger
Tilføjet:
22-06-2008 21:47:24
Svar/Indlæg:
5750/124
HD4850 skulle være fint, processor er du på rette vej, kabinet er en smagsag som du selv er inde på, men med strømforsyning vil jeg sige du skal finde dig en med min. 40 ampere på 12 volts linien (og det er virkelig minimum), og bundkort kan et P45 muligvis klare det, men ellers kan du jo tage et billigt X38 mobo hvis det er.

Ingdam

Elitebruger
Tilføjet:
22-06-2008 22:12:36
Svar/Indlæg:
1771/62
Mht til cpu skulle du også overveje en e7200! Den koster kun omkring de 700 kroner, bruger midnre strøm end e8400 og giver klart mere performance for pengene, stadig med lavt strømforbrug!
Hvis jeg var dig ville jeg snuppe et 4850 gfx og husk på at køb en god psu, fx den du selv har i kiggerten. Kvali psu'er har højere effektivitet som sparer en del på strømmen 😉

dixib

Elitebruger
Tilføjet:
23-06-2008 00:01:23
Svar/Indlæg:
33/10
Ja, kabinetter er en smagssag. Det er dog ikke udseendet jeg har valg dette kabinet ud fra. Lyddæmpning og HD montering og et rimelig neutralt design er det som har gjort dette kabinet interessant.
Corsairs HX520 har 54A på 12V linierne (har 3 stk. med 18A på hver), så der burde den jo kunne klare sig.
Tror jeg holder mig til sådan et P45 jeg har kigget på. De billigste X38 er stadigvæk en smule dyrere.

#7 Vil da lige kigge på den E7200. Jeg vil dog gerne have en maskine der kan holde et godt stykke tid, så processoren skal gerne have lidt krafter at give af, så vi må se hvad den kan klare. Mindre strømforbrug vil selvfølgelig være en fordel.
Skal absolut have en kvalitets PSU med så stor effektivtet som muligt (til en rimelig pris). Ikke noget som ikke er 80+ certificeret.

Takker for hjælpen
-dixib-