freeware ? Lovligt at vidergive ?

Software d.  23. juni. 2008, skrevet af Jubasdk
Vist: 620 gange.

Jubasdk

Superbruger
Tilføjet:
23-06-2008 19:56:58
Svar/Indlæg:
246/38
Er som sagt ved at lave denne hjemmeside, med Nvidia drivere og de andre normale gengse småprogrammer.

Men er det tilladt at "vidergive" Freeware ?
Skåret helt ud i pap, er det så tilladt at downloade et program gratis hos en producer, og så ligge det ned på min hjemmeside, og vidergive det til frit forbrug ?

Desuden, vil det så være en god ide at pakke det med winrar, eller vil folk gerne downloade setupfilen som den er ?
DaMooze

Elitebruger
Tilføjet:
23-06-2008 19:59:12
Svar/Indlæg:
469/83
err.. ifølge min IT-lærer i er alt freeware gratis at downloade, bruge og videregive

anru2007

Elitebruger
Tilføjet:
23-06-2008 20:04:20
Svar/Indlæg:
5891/423
at pakke ind, har altid været pisse belastende for mig, hvis filen kun fylder under 100 mb, så lad vær med at pakke ind 🙂

Jubasdk

Superbruger
Tilføjet:
23-06-2008 20:12:22
Svar/Indlæg:
246/38
godt... der er bare mange som gerne vil have filerne pakket, med winrar olign.
Men personligt vil jeg også hellere kunne downloade filer, UDEN at skulle pakke dem ud først.

Tror det bliver løsningen til at starte med.

Pizzadude

Redaktør
Tilføjet:
23-06-2008 20:33:03
Svar/Indlæg:
5363/442
Hvis det er freeware må du næsten gøre med det hvad du vil.. :yes:

Jubasdk

Superbruger
Tilføjet:
23-06-2008 20:36:43
Svar/Indlæg:
246/38
ok... vil jo bare ikke have at nogle kommer efter mig :P

Lace

Elitebruger
Tilføjet:
23-06-2008 20:47:16
Svar/Indlæg:
2357/72
Jeg foretrækker helt klart pakkede filer. Så har man mulighed for at scanne dem for virus mm. når man har hentet dem. Du kan heller ikke sende en .exe fil med din mail fx.

Stensgaard

Elitebruger
Tilføjet:
23-06-2008 21:34:21
Svar/Indlæg:
2620/327
Det er jo ikke freeware som sådan - bare gratis drivere. Det ser ikke ud til, at nVidia tillader videredistribution af deres drivere. Fra licens-teksten: "Customer may install and use one copy of the SOFTWARE on a single computer, and except for making one back-up copy of the Software, may not otherwise copy the SOFTWARE. This LICENSE of SOFTWARE may not be shared or used concurrently on different computers." :http://www.nvidia.com/content/...

Der er nogen her, der har fået på puklen for at gøre - men de har så også ændret i filerne, det er vist det væsentligste: http://www.ngohq.com/news/1138...
Det er det eneste eksempel, jeg har kunnet finde på nogen, der har fået at vide, at de ikke måtte.

Så hvis du spørger nVidia, får du måske et nej. Men der burde ikke ske noget, så længe du ikke ændrer filerne 🙂

Goaguy

Elitebruger
Tilføjet:
23-06-2008 21:55:17
Svar/Indlæg:
3410/199
#7 --> Så er Guru3D.com jo værre end Thepiratebay og Rapidshare tilsammen! 😲 😛

Stensgaard

Elitebruger
Tilføjet:
23-06-2008 22:08:04
Svar/Indlæg:
2620/327
Jeg tror, de er officielle mirrors 😉

Men som sagt tror jeg, nVidia vil være ligeglad med uofficelle mirrors - så længe det bare er direkte kopier. Og hvad det angår, vil det måske være smartest ikke at pakke filerne, men lade dem være præcis, som de var, da de blev downloadet fra nVidia...

Alternativt kan du jo lave direkte links til alle driverne - men det er selvfølgelig lidt kedeligt 😀

T|Conan

Elitebruger
Tilføjet:
23-06-2008 22:20:00
Svar/Indlæg:
452/23
http://en.wikipedia.org/wiki/F... <-- :) Google er alles ven 😀

minoo

Superbruger
Tilføjet:
23-06-2008 22:51:10
Svar/Indlæg:
201/26
hvis det er et freewear må du gerne share det men du må ikke tage credits for at udgive det som om det er dig der har lavet det og helst når du laver sådan en side smid linket hvor det oprindligt er fra

men kunne være fedt hvis nu man har et bundkort der kun havde vista at der var en side der havde lavet sådan at de har testet driver så man bare lige kunne gå ind og downloade driverne til xp så fremt der er nogen driver overhovedet og finde

fordi asus og realtek og msi's hjemme sider er så langsomme at du slet ikke fatter det

Stensgaard

Elitebruger
Tilføjet:
23-06-2008 22:55:21
Svar/Indlæg:
2620/327
#10 Ja, du er dygtig 🤡

Men diskussion går på, om driverne er freeware eller ej. Hvis man kigger på denne oversigt over nVidia freeware, er drivere ikke nævnt: http://freewareapp.com/nvidia_...

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
24-06-2008 00:43:59
Svar/Indlæg:
23132/740

La la la! Long story short. Ja. Det er et "lovligt" at videregive freeware. Du må, eksempelvis, gerne downloade Google-Earth, og stille det til rådighed via din FTP. Det samme gælder benchmarkprogrammer osv.

Men! Du skal være særdeles opmærksom på, at software følger lovgivningen for det pågældende land. Groft sagt. Hvis nu det er ulovligt at dele programmet i USA, men ikke i DK, så må du altså ikke downloade det hertil og stille det til rådighed.

Hvis du gerne vil sørge for ikke at få fingrene i maskineriet og røveren kørt grundigt igennem med dildo og strandsand, så ville jeg vælge at lave henvisninger.

Eksempel: Min hjemmeside

"Hej allesammen. Her kan I så hente den nyeste 3Dmark Vantage. Jeg stiller den frit til rådighed, da den for det meste kun er at finde på betalingssider (blah blah blah). Programmet er lavet af Futuremark - indsæt link - der ligeledes har samtlige rettigheder til (blah blah blah)."

- You get the point.

Se det på denne måde:

Jeg tager et fandens godt billede, som jeg smækker op på min hjemmeside. Dels fordi jeg er pissestolt af det, men også fordi jeg håber, at så er der nogle der lægger mærke til det.

Det gør du så. Faktisk, så synes du, at det er så godt, at du selv vil bruge det. Jeg skriver, på min hjemmeside, ikke direkte noget om, at billedet ikke må kopieres. Og siden jeg ikke har lagt en lås på billedet (selv hvis jeg vidste hvordan man gjorde dét), antager du, at du gerne må downloade billedet og smække det op på din egen hjemmeside.

Selvfølgelig er jeg flatteret over, at du synes mit billede er så godt, at du selv vil bruge det. Men jeg så gerne - såfremt nogle skulle rose og spørge til billedet - at du lige henviste til fotografen, mig. Af selvsamme grund, er der som regel en lille signatur eller vandmærke, på div. højopløselige billeder.

Summasumarum.

Er softwaren freeware, så må du gerne (medmindre andet naturligvis er angivet), men du skal respektere loven om ophavsret 🙂

Det gælder i øvrigt også opensource. Når man finder en skabelon, som man selv kan bygge videre på, er det god "kotume" lige at fortælle hvor man fik byggestenene fra.

FnaX

Elitebruger
Tilføjet:
24-06-2008 14:05:41
Svar/Indlæg:
4156/111

Hvis du gerne vil sørge for ikke at få fingrene i maskineriet og røveren kørt grundigt igennem med dildo og strandsand, så ville jeg vælge at lave henvisninger.

Min is ligger nu i en pøl på gulvet 🤣 🤣

Jubasdk

Superbruger
Tilføjet:
24-06-2008 15:01:37
Svar/Indlæg:
246/38
selvfølgelig, men der er jo ingen tvivl om, at alle de drivere der bliver lagt op på min hjemmeside, vil blive proklameret sådan, at ingen er i tvivl om, hvor driveren oprindeligt er fra.

Jeg synes det er sjusket, bare at lave et link til en anden hjemmeside, som har filerne liggende.
- Så mister siden lidt sit budskab. hvis du forstår.

T|Conan

Elitebruger
Tilføjet:
24-06-2008 15:25:33
Svar/Indlæg:
452/23
#12 Så så så :) Well, har du kigget i EULA'en på driveren og set om der står noget relevant?
Evt. så bør du kontakte udgiveren af driveren/programmet og høre om det er OK, det værdste der kan ske er jo de siger nej. Der kommer jo tit opdateringer så har på fornemmelsen at der er mange udgivere der på en eller anden måde gerne vi sikre sig at der kun er de seneste version i omløb.

/henrik

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
25-06-2008 00:55:09
Svar/Indlæg:
23132/740

?! 😐 🤣

Nu snakkede jeg jo netop heller ikke om links (jf. eksempelt med billedet), men blot en henvisning. Så vidt jeg kan forstå på dig, så deler vi samme opfattelse af hvordan det skal gøres. Så jeg kan kun sige; go for it 😉

Om det er Tweak, HWT.dk eller Gamershell, der står for distribueringen, så kan jeg ikke se, hvad nVidia skulle have imod det - såfremt vi snakker om drivere.

Hvis jeg ville gøre mere ud af det, så ville jeg da ikke have skrupler med at lade folk downloade opensource/freeware fra min egen FTP. Hvis man synes at noget er godt, så kan man jo lige så godt dele ud af det (inden for grænserne den gældende lovgivning opstiller, naturligvis) 🙂