La la la! Long story short. Ja. Det er et "lovligt" at videregive freeware. Du må, eksempelvis, gerne downloade Google-Earth, og stille det til rådighed via din FTP. Det samme gælder benchmarkprogrammer osv.
Men! Du skal være særdeles opmærksom på, at software følger lovgivningen for det pågældende land. Groft sagt. Hvis nu det er ulovligt at dele programmet i USA, men ikke i DK, så må du altså ikke downloade det hertil og stille det til rådighed.
Hvis du gerne vil sørge for ikke at få fingrene i maskineriet og røveren kørt grundigt igennem med dildo og strandsand, så ville jeg vælge at lave henvisninger.
Eksempel: Min hjemmeside
"Hej allesammen. Her kan I så hente den nyeste 3Dmark Vantage. Jeg stiller den frit til rådighed, da den for det meste kun er at finde på betalingssider (blah blah blah). Programmet er lavet af Futuremark - indsæt link - der ligeledes har samtlige rettigheder til (blah blah blah)."
- You get the point.
Se det på denne måde:
Jeg tager et fandens godt billede, som jeg smækker op på min hjemmeside. Dels fordi jeg er pissestolt af det, men også fordi jeg håber, at så er der nogle der lægger mærke til det.
Det gør du så. Faktisk, så synes du, at det er så godt, at du selv vil bruge det. Jeg skriver, på min hjemmeside, ikke direkte noget om, at billedet ikke må kopieres. Og siden jeg ikke har lagt en lås på billedet (selv hvis jeg vidste hvordan man gjorde dét), antager du, at du gerne må downloade billedet og smække det op på din egen hjemmeside.
Selvfølgelig er jeg flatteret over, at du synes mit billede er så godt, at du selv vil bruge det. Men jeg så gerne - såfremt nogle skulle rose og spørge til billedet - at du lige henviste til fotografen, mig. Af selvsamme grund, er der som regel en lille signatur eller vandmærke, på div. højopløselige billeder.
Summasumarum.
Er softwaren freeware, så må du gerne (medmindre andet naturligvis er angivet), men du skal respektere loven om ophavsret 🙂
Det gælder i øvrigt også opensource. Når man finder en skabelon, som man selv kan bygge videre på, er det god "kotume" lige at fortælle hvor man fik byggestenene fra.