jævnstrøms motorer/pneumatik cylindre

Hyggehjørnet d.  25. juni. 2008, skrevet af Mentos3
Vist: 935 gange.

Mentos3
 
Elitebruger
Tilføjet:
25-06-2008 21:39:26
Svar/Indlæg:
4230/89
hej, ved godt jeg måske kunne finde mere passende forums end hwt at poste på, men da jeg ikke rigtig bruger andre, kunne jeg ligeså godt spørge her 🙂


sagen er den, at jeg står og er ved at finde på et svendeprøve projekt(industriteknikker), det er ikke noget jeg er ved sådan akut, men prøver bare at forberede mig lidt 🙂

jeg er kommet op med den ide at jeg vil da lave en lille 4akset industrirobot, altså en fast monteret arm, der kan dreje/vippe om 4 forskellige akser...

men det kunne jo være rigtig sjov, hvis man så kunne få den til at bevæge sig automatisk, og her kommer min forespørgsel så...

for at kunne få den til at gøre det, skal jeg bruge 3stk små jævnstrøms motore, gerne lavgearede, der behøver ikke være takt-tæller, pulsgiver eller noget andet i, bare en motor, der kan køre begge veje.
og så skal de, fysisk, helst heller ikke være særlig store.

jeg har kigget(google) på en del RC sider, hvor man kan få sådan nogle små motore til omking 200kr/stk, hvilket er lidt i overkanten, da det jo bare er til skolen...

det samme er gældende for den lille cylinder(slaglængde på et par cm), som også koster i det prisleje...

så derfor ville jeg da lige høre, om der er nogen herinde, som evt har sådan nogle dele liggende, som de ville gå af med?
Coctail
 
Elitebruger
Tilføjet:
25-06-2008 22:14:13
Svar/Indlæg:
2353/24
Jeg ligger desværre ikke inde med den slags, men et lille tip som jeg brugte da jeg skulle til svendeprøve, er at kontakte en forhandler, og fortælle ham situationen om at du skal til svendeprøve og bla bla bla. Så kan du sikkert få 20-25% rabat (du skal dog huske at lægge momsen til)..

Hvis du så lover at give dem lidt reklame, positiv omtale og evt. invitere dem ned til skolen så de kan se dit projekt, kan du garanteret få det endnu billigere.

Edit: Er uddannet klejnsmed, og var til svendeprøve for et år siden.


Harald
 
Overclocker
Tilføjet:
25-06-2008 22:18:13
Svar/Indlæg:
55/10
cylinderen sku da ikke være noget problem at lave selv! det kan selv htx'er klare!

men ellers held og lykke med svendeprøven



beatmore
 
Elitebruger
Tilføjet:
25-06-2008 22:46:27
Svar/Indlæg:
3943/44
#2 den skal vel også være tæt.

Nu kender jeg ikke meget til så små motorer, da jeg selv er i lære som automatikteknikker.
Men ved at pneumatik koster kassen, dog kan du muligvis få det sponsoreret.

Festo er nok dem du skal snakke med når det kommer til pneumatik, du skal jo både bruge en meget lille cylinder, slange, kontra-drøvleventiler, og en ventil. Måske endda også følere alt efter hvilken styring du vil have på.

Kik lidt på hvad RS online har af motorer.
http://dk.rs-online.com/web/se...
De sælger alt til styring og elektronik

Men fedt at du er i god tid.


tom81
 
Elitebruger
Tilføjet:
25-06-2008 22:47:26
Svar/Indlæg:
20170/383
#3

Hvor er du i lære henne ??


beatmore
 
Elitebruger
Tilføjet:
25-06-2008 22:51:04
Svar/Indlæg:
3943/44
Danfoss eller Sauer-danfoss er det, skal ud i afdelingen efter sommerferien.
Så kan det være at man kan få noget at lave.


tom81
 
Elitebruger
Tilføjet:
25-06-2008 22:51:45
Svar/Indlæg:
20170/383
#5

okay, jeg er selv automatikfagteknikerlærling også, men det er så i søværnet 🙂


martinlarsen
 
Overclocker
Tilføjet:
25-06-2008 23:11:45
Svar/Indlæg:
40/14
Hvad med LEGO mindstorms?


foo
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-06-2008 07:13:45
Svar/Indlæg:
1685/240
Du skal ikke regne med at RC motorer har et moment der er højt nok...
Jeg ville nok satse på små conveyermotorer i stedet - selvom de heller ikke er optimale...


JAJackson
 
Overclocker
Tilføjet:
26-06-2008 11:06:12
Svar/Indlæg:
134/21
#8: Ja, der er ikke meget moment i de små motorer, de opererer ofte ved +10000 rpm. Men med en god udveksling kan en speed 600 eller mindre måske bruges: http://el-fly.dk/start.htm
Disse motorer er med børster, altså kommutatorringe med kul og er standard motorer som er billige.
Man kan også få børsteløse motorer, som er mindre og yder en del mere, men koster også tilsvarende mere.



Mentos3
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-06-2008 18:47:42
Svar/Indlæg:
4230/89
#2 jeg har også tænkt på at skulle lave cylindre selv, men ved bare der kommer til at gå for meget tid med at få lavet den, frem for selve robotten 🙂


#7 god ide egentlig, prøver jeg lige at kigge lidt på


#9 det har også været min hoved bekymring omkring RC motorer, at de kører for hurtigt, og højs sandsynligt ikke har momentet til at flytte noget 😀

det med udvekslingen har jeg også haft kigget på( har leget lidt med lego 😉)
og der skal forfærdelig meget udveksling på, for at komme ned på de få hundrede rpm jeg leder efter...