MS: Windows XP support indtil 2014

Litteratur d.  25. juni. 2008, skrevet af comment
Vist: 486 gange.

comment

Elitebruger
Tilføjet:
25-06-2008 22:57:42
Svar/Indlæg:
1230/171
Snip:

"In an unprecedented move, Microsoft (NSDQ: MSFT) has committed to providing support services for its soon to be retired Windows XP through 2014 -- a full 13 years after the operating system was originally released.

[...]

Microsoft released Vista in January of last year. But the company has apparently accepted the fact that many of its largest customers will skip Vista altogether and will continue using XP at least until Windows 7 becomes available three years from now, and possibly longer.

In addition to supporting XP through 2014, Microsoft is now actively promoting a program that allows customers to downgrade Vista systems to XP through a loophole in the company's licensing terms. Microsoft's software license allows customers who purchase a copy of Windows to install and run a previous version of the OS at no additional cost.

[...]

Beyond the downgrade program, Microsoft will continue to make Windows XP available to manufacturers of low-cost PCs incapable of running Vista through June 2010. Low cost PCs, like the Asus Eee PC, are gaining popularity in fast growing emerging markets like India and China."

Linky: http://www.informationweek.com...
JensK

Superbruger
Tilføjet:
25-06-2008 23:03:24
Svar/Indlæg:
452/80
Men det er da i øvrigt godt at de har så meget tro på fremtiden 😐

Jesper

Elitebruger
Tilføjet:
26-06-2008 11:32:21
Svar/Indlæg:
2072/117
Kan vi så erklære Vista som en fiasko når M$ gør det her?

Det skulle jo gerne være sådan at folk opgraderer til det nye styresystem fordi det skulle være bedre. Ikke blive ved et gammelt.

Elsker bare man kan downgrade fra Vista til XP 😛

Stensgaard

Elitebruger
Tilføjet:
26-06-2008 12:07:40
Svar/Indlæg:
2620/327
Problemet er ikke, at Vista er dårligt - Microsoft's problem er nærmere, at XP faktisk stadig er et rigtig godt OS. Og hvis man har noget, der virker godt, er det ikke særlig tiltrækkende at betale mange penge for at skifte det. Jeg tror, det er det, der er gældende - det er det i hvert fald for mig 🙂

Jeg er også begyndt at overveje at springe Vista over - i hvert fald skifter jeg ikke endnu, for XP virker jo stadig fint.

betteberg92

Overclocker
Tilføjet:
26-06-2008 12:26:35
Svar/Indlæg:
315/8
Der er jo også mange lidt ældre computere som kører XP, som ikke er gode nok til at kunne køre Vista helt optimalt. Dette afholder også mange fra at skifte.

Jeg tror også det at det er noget nyt gør at mange ikke vil skifte. Dette er måske specielt ældre mennesker, som først inden for de seneste par år har fået computer og dermed også XP, som de først nu rigtigt kan finde ud af at bruge. Sådan ved jeg hvertfald at min mormor og morfar ville have det.

Men jeg bliver også ved XP så lang tid jeg behøver det. Lige nu er der ingen grund til at skifte for mig. Det skulle kun være, hvis jeg var så heldig at skulle have en ny computer.

Svaage

Superbruger
Tilføjet:
26-06-2008 12:32:13
Svar/Indlæg:
896/29
#4 Ikke alle ældre. Jeg bruger da Vista 64 bit Ultimate.Jeg er da 60 år 😀

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
26-06-2008 12:42:39
Svar/Indlæg:
23132/740

Jeg har skam solgt en del Vista-PC'er til ældre mennesker. De var især begejstrede for den flotte brugerflade.

Jeg tror også det hænger lidt sammen med, at de fleste virksomheder hænger i Windows XP. Mange af dem har en del (ret så dyr) software, der kører på XP maskiner. Jeg har da set en del "Windows Vista"-fødte computere, med Windows XP på. Alene af den grund, at deres software ikke er garanteret at fungere på en Vista-maskine.

Derudover, så tror jeg også det skyldes mestendels det du selv nævner. At der er mange som har ret gamle computere (Pentium II, III og deslige), som ville knække lårtykke stråler af blå røg ud, hvis man så meget som kom i nærheden af dem med en Vista skive.

Modsat fald, så holder jeg stadig på, at Vista er det bedste Windows til dato. Sidst jeg havde et operativsystem der var lige så stabilt, hed det Windows 2000/NT, og det var begrænset hvad der fungerede af spil.

Måske Windows Vista er vores ækvivalent til Windows Me, indtil vi ser Windows 7. Men jeg vil da vove en lillefinger og sige, at Windows Vista er da langt mere behageligt at sidde med, frem for Windows Me.

Man skal også lige huske, at Vista blev - af flere årsager - voldsomt forsinket. Det var jo meningen, at der kun skulle gå omkring 3-4 år (maks.) mellem hvert Windows. Men eftersom det har været deres helt store satsning, og Microsoft besluttede sig for at "snyde" AMD (tænker her på 64 bit), så ventede vi omkring 4-5 år ekstra.

Der er fundementale forskelle i Windows Vista, frem for XP, og det eneste brugerne ser, er den grafiske brugerflade. Det kan naturligvis være forvirrende i første omgang. Men hvis man ser på det, i det hele taget, så er det ikke så meget der har ændret sig, siden Windows 95.

Næh. Lad os få Windows 7 på gaden, gerne lidt mere intelligent og intuitivt udformet. Så vil de fleste være glade...

Med undtagelse af Mac og Linux folket. De vil jo altid have noget at brokke sig over 😀 😛

E2X

Elitebruger
Tilføjet:
26-06-2008 13:39:40
Svar/Indlæg:
4018/217
#6 Der er godt nok mange ting jeg kan brokke mig over ved linux og mac 😉
Faktisk flere ting end ved vista. Dog er det nederen at alle programmer ikke virker på vista.

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
26-06-2008 14:05:09
Svar/Indlæg:
23132/740

"Alle" - ligefrem? 🤣

Jeg kan da nævne 5 programmer der virker i Vista. Dvs. "Alle" minus 5 stk. Skal vi blive ved? 😛

List

Superbruger
Tilføjet:
26-06-2008 15:18:17
Svar/Indlæg:
282/14
Tror vi havde set mange flere skifte over til vista, hvis de ikke havde indkorporeret en hel masse ubrugeligt software ind i deres OS. Her tænker jeg på Windows Defender, UAC, Media Center und so weiter. Jeg tror ikke på at Microsoft kan blive ved med at sælge deres OS medmindre de begynder at give deres kunder lidt større valgfrihed. (Linux FTW!)
Bruger btw. 64bit Vista Ultimate til dagligt, og det har jeg voldtaget med vLite så det kun fylder 1½Gb på skiven, dvs. at jeg har skåret 2-3gb fra.. lidt at tænke over 😉

Edit: og jeg siger self ikke at Media Center er noget lort, men hvor mange bruger det egentlig!? netop.. ikke størstedelen.

Gilbert

Elitebruger
Tilføjet:
26-06-2008 15:25:42
Svar/Indlæg:
4089/252
Kunne sgu godt finde på at skifte tilbage til XP... nogle gange savner man det da lidt :P. Det er så dejligt enkelt uden alt muligt smar falshy flashy lir og pynt ^^

Pizzadude

Redaktør
Tilføjet:
26-06-2008 16:38:28
Svar/Indlæg:
5363/442
#4 Tror bestemt at Vista er bedre og lettere at gå til for ældre end XP er det. Har samlet et par pc'er til folk uden den store sans for computere, og de elsker Vista da den finder drivere til det meste selv, og i det hele taget bare er brugervenligt..

#9 Det er jo så vanvittigt tydeligt, at M$ prøver at gøre det så godt som muligt for den almindelige bruger, ved at indkludere så meget som muligt. At det så kan være irriterende for andre er jo så en anden sag...

Synes bestemt da ikke det er en falliterklæring som nogen siger. Det er jo bare en erkendelse af, at der stadig er rigtig mange som bruger XP, og ikke umiddelbart vil skifte over til Vista.

Der er mange ude i det ganske land, som sidder med ældre pc'er som aldrig ville have en jordisk chance for at køre det optimalt, men samtidig er helt fine til internet og almindeligt kontorarbejde. Og hvorfor skulle man så købe en ny pc?

Hos virksomhederne er det også klart, at de ikke ligefrem har travl med at skifte deres XP licenser ud. Arbejder som IT supporter, og hvis vi skulle lægge Vista på alle PC'er vi supporterer ville jeg sige op med det samme, da det ville tage så lang tid at man slet ikke forstår det... Desuden har vi en masse pc'er som slet ikke kan trække det, og så skal vi jo så udskifte halvdelen af vores pc'er bare pga. Vista.

Hvis der så var store fordele ved at skifte OS, så kunne man måske overveje at skifte, men faktum er at der jo for virksomhederne absolut intet incitament er for at skifte.

Forså mig ret, jeg synes Vista til dato er det bedste styresystem fra M$'s side, og kører det selv på mine computere herhjemme. Men ligefrem revolutionært er det jo ikke...

illuzioN

Superbruger
Tilføjet:
26-06-2008 17:47:38
Svar/Indlæg:
264/40
#11, ja der er en del 'crap' med Vista, men så kunne man jo lave det sådan at den lidt mere avanceret bruger under installationen kunne fravælge det man ikke ønskede :)

Men dejligt at se at MS endelig har forstået at de ikke kan trække XP ned over hovederne på os alle sammen. Selvom man dog næsten ikke kan købe en færdig samlet pc uden Vista.

Hvorfor skifte til noget nyt når det gamle virker fortrineligt :)?

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
26-06-2008 21:33:07
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #12

"Hvorfor skifte til noget nyt når det gamle virker fortrineligt :)? " - Dunno. Men skal vi da ikke lige tage at spørge de fleste af brugerne på HWT.dk?! Du ved. Dem der skifter hardware hver 3. måned, også selvom det gamle virker fortrinligt 🤣 😛

Pizzadude

Redaktør
Tilføjet:
26-06-2008 21:44:15
Svar/Indlæg:
5363/442
#13 Uuuh du leger med ilden 😛

DjeavleN

Elitebruger
Tilføjet:
26-06-2008 21:45:45
Svar/Indlæg:
2959/206
Det spørgsmål gælder ikke for Hardware verdenen NoNig ;D

Stensgaard

Elitebruger
Tilføjet:
26-06-2008 22:19:21
Svar/Indlæg:
2620/327
#13 Det er sjovt, lige pludselig kan jeg overhovedet ikke læse, hvad du skriver 😲

🤡

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
27-06-2008 00:31:21
Svar/Indlæg:
23132/740
Laaa laaaa laaaa! 🤣 😛

illuzioN

Superbruger
Tilføjet:
27-06-2008 15:53:00
Svar/Indlæg:
264/40
#13, så du prøver at sammenligne software med hardware. Jamen de udvikles da også lige hurtigt. Jeg sidder fx. med min 8 år gammel maskine og spiller Crysis, dog er der nogle få bugs der skulle loddes, hamres, saves og svejses inden jeg ramte +100 fps 😉