Jeg har skam solgt en del Vista-PC'er til ældre mennesker. De var især begejstrede for den flotte brugerflade.
Jeg tror også det hænger lidt sammen med, at de fleste virksomheder hænger i Windows XP. Mange af dem har en del (ret så dyr) software, der kører på XP maskiner. Jeg har da set en del "Windows Vista"-fødte computere, med Windows XP på. Alene af den grund, at deres software ikke er garanteret at fungere på en Vista-maskine.
Derudover, så tror jeg også det skyldes mestendels det du selv nævner. At der er mange som har ret gamle computere (Pentium II, III og deslige), som ville knække lårtykke stråler af blå røg ud, hvis man så meget som kom i nærheden af dem med en Vista skive.
Modsat fald, så holder jeg stadig på, at Vista er det bedste Windows til dato. Sidst jeg havde et operativsystem der var lige så stabilt, hed det Windows 2000/NT, og det var begrænset hvad der fungerede af spil.
Måske Windows Vista er vores ækvivalent til Windows Me, indtil vi ser Windows 7. Men jeg vil da vove en lillefinger og sige, at Windows Vista er da langt mere behageligt at sidde med, frem for Windows Me.
Man skal også lige huske, at Vista blev - af flere årsager - voldsomt forsinket. Det var jo meningen, at der kun skulle gå omkring 3-4 år (maks.) mellem hvert Windows. Men eftersom det har været deres helt store satsning, og Microsoft besluttede sig for at "snyde" AMD (tænker her på 64 bit), så ventede vi omkring 4-5 år ekstra.
Der er fundementale forskelle i Windows Vista, frem for XP, og det eneste brugerne ser, er den grafiske brugerflade. Det kan naturligvis være forvirrende i første omgang. Men hvis man ser på det, i det hele taget, så er det ikke så meget der har ændret sig, siden Windows 95.
Næh. Lad os få Windows 7 på gaden, gerne lidt mere intelligent og intuitivt udformet. Så vil de fleste være glade...
Med undtagelse af Mac og Linux folket. De vil jo altid have noget at brokke sig over 😀 😛