Jeg ville selv have valgt F1 320 GB'eren, netop pga. densiteten (334 GB pr. plade). Men herhjemme kan man "kun" købe 640'eren. Så selvom den kun har 16 MB cache, så vil jeg hellere have den større datatæthed på disken. 16 MB cache er stadigvæk en del.
Af og til, så går der for meget tal-specifikations-rytteri i det, og selvom 750'eren ikke koster så forfærdeligt meget mere. Så vil jeg satste på stor datatæthed pr. rotation, frem for cache på disken. Cachen giver kun en fordel, hvis der skal skrives/læses meget internt på disken. Det er relevant hvis man kun har den ene disk, og anvender den til intensive opgaver.
Da de fleste bare downloader og ser film, vil det være noget pjat, at fravælge en disk, frem for en anden, alene pga. specifikationer.
1 TB disken (og de andre 334 GB baserede) er blandt de hurtigste diske på markedet. Hvis ikke de hurtigste 7.200 rpms baserede.
Raptordiskene er lækre, ja. Men de larmer. Jeg har udviklen en slem støjallergi med alderen, så det vil klart være en faktor som jeg vurderer ud fra, når jeg vælger min næste disk.
Mit fremtidige setup kunne godt se sådan her ud:
2x 640 GB F1@RAID1 (hvorfor nu RAID1 og ikke RAID0? Forklaring følger) - til system
1 el. 2x 1 TB til lager
Af en eller anden grund, og jeg har ingen fornuftig forklaring på hvorfor, så virker Windows Vista til at være en anelse mere "snappy", med to diske i RAID1, frem for RAID0. RAID0 vinder i benches, men som du/I jo ved, så er det ikke alting der kan gøres op i tal og grafer.
Men jeg går helt klart efter nogle 334 GB baserede diske, i mit fremtidige setup 🙂